Kuvaus
Padasjoen kunta on yli kymmenen vuoden ajan on ollut aktiivisesti luomassa valokuituverkkoa koko kunnan alueelle. Hallinnollisesti kunta on rakennuttanut verkkoa Elenia -nimisen sähköverkkoa rakentavan toimijan kumppanina niin, että sähköverkon muutostöiden yhteydessä valokuituverkkoa on laajennettu kunnan alueella eri kyliin. Verkon operaattorikumppanina on sopimusperusteisesti toiminut TeliaSonera sittemmin Telia.
Valokuituverkkoa on käytettävissä olevan tiedon mukaan n. 180 km. Kirjapidon mukaan verkon rakentamiseen on investoitu 2,??? m€ vuosien 2012-2023 aikana.
Toiminta on ollut kumppaneiden välillä sopimusperusteista ja selkeää hankkeen ensimmäisinä vuosina. Säännön mukaiset kumppanitapaamiset ja erikseen tehdyt päätökset niin itse verkon rakentamisen kuin operoinninkin osalta ovat vieneet kohti tavoitetta koko kunnan alueen kattavasta laajakaistaverkosta. Sopimusteitse esim. verkko niin fyysisen kun looginenkin verkko on Telian järjestelmässä. Teleoperaattorilla on ollut yhteistyöperusteinen liiketoimintamalli kuntien ja Telian välillä. Toimintamallissa on sisältänyt sopimussuhteisen työn jaon. Operaattori on sittemmin luopunut ao. toimintamallista jatkaen kuitenkin esim. Padasjoen kanssa yhteistyötä.
Padasjoen kunta omistaa valokuituverkon ja on siten velvollinen noudattamaan toiminnassaan lakia sähköisestä viestintä palveluista, joka velvoittaa mm. ilmoitusvelvollisuuksiin omistamansa verkon kapasiteetista ja tarjotuista viestintäpalveluista ja -ehdoista.
Kunnanvaltuusto linjasi vuoden 2023 toimintasuunnitelmassa tavoitteen kunnan omistajapolitiikan arvioimisesta. Valmistelu siirtyi vuonna 2024 toteutettavaksi. Omistajapoliittisten linjausten eri vaihtoehtojen mahdollistamiseksi on selvitystyö perusteltua.
Kuntalain 126 § velvoittaa kuntaa arvioimaan toimintaansa tilanteessa, jossa se hoitaa kuntalain 7 §.n mukaista tehtäväänsä kilpailutilanteessa markkinoilla, jolloin sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi (yhtiöittämisvelvollisuus). (KL 7§ 1 mom ”Kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa tehtävät ja järjestää sille laissa erikseen säädetyt tehtävät.” Kunnalla on ns yleinen toimiala.)
Kunta ei hoida tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla ainakaan (KL 126 §), jos:
1) kunta tuottaa lain perusteella omana toimintanaan palveluja kunnan asukkaille ja muille, joille kunnan on lain perusteella järjestettävä palveluja;
2) tehtävää hoidetaan 49 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhteistoiminnassa lakiin perustuvan yhteistoimintavelvoitteen perusteella ja palveluja tuotetaan omana toimintana alueen asukkaille ja muille, joille on lain perusteella järjestettävä palveluja;
3) tehtävää hoidetaan 49 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhteistoiminnassa ja kyseessä on hankintalain 15 §:ssä tarkoitetun sidosyksikön tai 16 §:ssä tarkoitetun toisen hankintayksikön tai erityisalojen hankintalain 25 §:ssä tarkoitetun sidosyksikön, 26 §:ssä tarkoitetun toisen viranomaishankintayksikön tai 27 §:ssä tarkoitetun sidosyrityksen toiminnasta taikka jos yhteistoimintaan ei muutoin sovelleta kilpailuttamisvelvollisuutta;
4) kunta järjestää laissa tarkoitettua opetuksen tai koulutuksen järjestämislupaa, toimilupaa tai oppilaitoksen ylläpitämislupaa edellyttävää koulutusta, edellä mainitussa luvassa määrättyjä muita tehtäviä tai tuottaa palveluja tällaiseen opetukseen kiinteästi liittyvinä oppilas- ja opiskelijatöinä;
5) toiminta perustuu lakiin perustuvaan monopoliasemaan tai muodostaa luonnollisen monopolin tai tuottaa välittömästi näihin liittyviä palveluja; tai
6) kunta ostaa, myy tai vuokraa kiinteistöjä ja toiminta liittyy kunnan alueidenkäyttölaissa tai rakentamislaissa tarkoitettujen tehtävien hoitoon.
L:lla 780/2023 muutettu 6 kohta tulee voimaan 1.1.2025. Aiempi sanamuoto kuuluu:
6) kunta ostaa, myy tai vuokraa kiinteistöjä ja toiminta liittyy kunnan maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettujen tehtävien hoitoon.
Kunta toimii kilpailutilanteessa markkinoilla, jos se osallistuu tarjouskilpailuun. Kunta ei kuitenkaan toimi kilpailutilanteessa markkinoilla, jos se osallistuu tarjouskilpailuun 2 momentin 4 kohdassa tarkoitetun opetuksen tai koulutuksen tai luvassa määrätyn muun tehtävän järjestämiseksi.
Kuntalain 127 §.ssä Yhtiöittämisvelvollisuutta koskevat poikkeukset todetaan seuraavaa
”Yhtiöittämisvelvollisuuden estämättä kunta voi hoitaa omana toimintanaan 126 §:ssä tarkoitettua tehtävää, jos:
1) toiminnan on katsottava olevan vähäistä;
2) lain perusteella kunta voi nimenomaisesti tuottaa palveluja toiselle taholle tai osallistua tällaista toimintaa koskevaan tarjouskilpailuun;
3) kunta tuottaa tukipalveluja tytäryhteisölleen;
4) kunta tuottaa palveluja hankintalain 15 §:ssä tarkoitetulle sidosyksikölle taikka erityisalojen hankintalain 25 §:ssä tarkoitetulle sidosyksikölle, 27 §:ssä tarkoitetulle sidosyritykselle tai 28 §:ssä tarkoitetulle yhteisyritykselle;
5) kunta vuokraa toimitiloja pääasiassa käytettäviksi kunnan omassa toiminnassa ja kuntakonserniin kuuluville tytäryhteisöille tai käytettäviksi sellaisessa palvelutuotannossa, jonka tuotannon kunta on kilpailuttanut;
6) kunta tuottaa palveluja kunnan tai kunnan tytäryhteisön palveluksessa oleville henkilöille palvelussuhteen perusteella; tai
7) toiminta liittyy välittömästi valmiuslaissa (1552/2011) tarkoitetun valmiussuunnitelman mukaiseen poikkeusoloja koskevaan varautumisvelvollisuuteen.
Mitä edellä 1 momentissa säädetään palveluista, sovelletaan myös tavaroiden myyntiin kilpailutilanteessa markkinoilla.”
Osakeyhtiön perustaminen
Padasjoen kunta perustaa 100 % omistamansa osakeyhtiön hoitamaan yhtiöittämisvelvollisuuden piirin kuuluvaa tehtävää. Yhtiöittämisvelvoitetta ei ole, mikäli toiminta katsotaan KL 127 § 1 mom mukaisesti katsottaisiin olevan vähäistä.
Yhtiön toimialaksi ehdotetaan yhtiöjärjestysluonnoksessa tietoliikenneverkkojen rakentaminen, omistaminen ja hallinnointi. Lisäksi yhtiö tuottaa ja myy liittymiä, tietoliikenneyhteyksiä ja tietoliikennepalveluja. Yhtiö voi myös vuokrata tietoliikenneverkkoja sekä ostaa, välittää ja myydä tietoliikennelaitteita sekä tuottaa ja myydä toimialaansa kuuluvia palveluja sekä asiantuntijapalveluja.
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on toimialansa mukaisella toiminnalla tukea maaseudun monipuolistamista, kilpailukykyä, elinkeinotoiminnan edellytyksiä ja lisätä elinvoimaa; kehittää maaseudun elinvoimaisuutta palvelevaa tiedonvälitystä; parantaa paikallisyhteisön asuinympäristöä, sen asukkaiden ja asumisen viihtyvyyttä ja hyvinvointia sekä luoda edellytyksiä elinkeinotoiminnalle.
Yhtiön omaksi esitetään vahvistettavaksi tässä vaiheessa osakeyhtiölainsäädännön mahdollistama nolla (0) euroa.
Esityslistan liitteenä olevan yhtiöjärjestysluonnoksen mukaan esitetään, että hallitukseen valitaan kolmesta viiteen jäsentä. Esityksessä lähdetään siitä, että hallituksen enemmistön kotipaikka on Padasjoki. Mikäli hallitukseen valittaisiin viisi jäsentä kolmen hallituksen jäsenen kotipaikan tulee olla Padasjoki.
Osakeyhtiön hallitukseen on osakeyhtiölain mukaan valittava yhdestä viiteen varsinaista jäsentä, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Jos hallitukseen kuuluu vähemmän kuin kolme jäsentä, hallituksessa on oltava ainakin yksi varajäsen.
Kuntalain 47 §:n mukaan kunnan tytäryhteisön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhteisön toimialan edellyttämä riittävä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus. Kuntayhtiön hallituksen kokoonpanon tulisi siten mahdollistaa hallituksen tehtävien tehokas hoitaminen.
Hallituksen valinnassa tuleekin ottaa huomioon perustettavan osakeyhtiön toimialan erityspiirteet, itsetoimialan kuin hallinnon ja taloudenkin näkökulmista.
Hallituksen jäsenten valinnassa tulee huomioida myös naisten ja miesten tasa-arvosta annetun lain (1986/609) 4a §:n vaatimukset. Ko. lain kohdan mukaan kunnan tytäryhtiön hallituksessa tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia, jollei erityisistä syistä muuta johdu.
Omistajaohjaus
Kuntalain mukaan omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu.
Kuntalain 116 §:n mukaan kunnan tytäryhteisön on annettava kunnanhallitukselle kuntakonsernin taloudellisen aseman arvioimiseen ja sen toiminnan tuloksen laskemiseen tarvittavat tiedot.
Kunta käyttää omistajana päätösvaltaa yhtiökokouksessa.
Yhtiökokous valitsee yhtiön hallituksen varsinaiset jäsenet sekä valitsee hallituksen jäsenistä puheenjohtajan ja päättää hallituksen erottamisesta.
Kunta voi ohjata konserniyhtiön toimintaa myös konserniohjeella sekä kunnan vuosittain laadittavassa toimintasuunnitelmassa. Kunnanhallitus tekee omistajaohjausta myös yhtiökokousedustajaa ohjeistamalla.
Kunnan tiedonsaantioikeutta tytäryhtiöstä tullaan vahvistamaan ottamalla siitä erillinen määräys yhtiöjärjestykseen. Yhtiöjärjestyksen mukaan Padasjoen kunnan hallintosäännössä määritellylle konsernijohdolle on toimitettava sen pyytämät kuntakonsernin johtamisessa sekä konsernin riskien arvioinnissa tarvittavat taloudelliset tiedot sekä tarvittavat sopimus- ja muut asiakirjat aina niitä pyydettäessä.
Kunnanvaltuuston ja kunnanhallituksen puheenjohtajalla sekä Kunnanjohtajalle tai hänen sijaiselleen tullaan yhtiöjärjestyksessä antamaan läsnäolo- ja puheoikeus tytäryhtiön hallituksen kokouksissa.
Padasjoen kunnan luottamushenkilöillä on oikeus saada yhtiöltä tietoja ja nähtäväkseen asiakirjoja, joita he toimessaan pitävät tarpeellisina. Tiedoksisaantioikeus ei kuitenkaan koske sellaisia tietoja ja asiakirjoja, jotka viranomaisen asiakirjoina olisivat lain mukaan salassa pidettäviä.
Laajakaista toiminnan saattamista yhtiöittämisvelvollisuuden piiriin edistetään ennakoivasti tällä päätöksellä perustamalla Padaskuitu Oy.n.