Kunnanvaltuusto, kokous 10.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 76 Vuoden 2026 talousarvio ja vuosien 2027-2028 taloussuunnitelma

PADDno-2025-116

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
Moona Leinonen, moona.leinonen@padasjoki.fi

Kuvaus

Lainsäädäntö:

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. 

Talousarvion laadintaohje:

Esitys vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2028 taloussuunnitelman laadintaohjeiksi seuraa esityslistan liitteenä.

Aikataulu:

  • Lautakuntien ja yhtiöiden talousarvioesitykset ja osavuosikatsaukset 30.9.2025 mennessä
    • Riskien arviointi osana talousarviota ja osavuosikatsausta
  • Kunnanjohtajan talousarvioesitys 28.10.2025
  • Kunnanhallitus käsittelee talousarvion ja osavuosikatsauksen 3.11.2025
  • Kunnanvaltuusto käsittelee talousarvion ja osavuosikatsauksen 10.11.2025
    • Samassa kokouksessa myös veroprosentit ja uuden koulun rakentamispäätös

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion laadintaohjeet.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Moona Leinonen, moona.leinonen@padasjoki.fi

Kuvaus

TALOUSSUUNNITELMAN SÄÄDÖSPOHJA:

Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”

Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten,​ että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää,​ tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä,​ joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.                

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan,​ miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto-​ tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous-​ ja tuloslaskelmaosa sekä investointi-​ ja rahoitusosa.  Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.    

Talousarvion käyttötalousosassa on tulosalueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös yleisperustelut,​ tuloslaskelmaosan,​ investointiosan ja rahoitusosan.

 

TALOUSSUUNNITELMAN TALOUDELLISET TUNNUSLUVUT:

Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2026 on 159 812 euroa alijäämäinen.

Vuonna 2025 veroprosentit ovat olleet seuraavat: tulovero 8,​4 %,​ yleinen kiinteistövero 0,​93 %,​ maapohjan osalta yleinen kiinteistöveroprosentti 1,​3 %,​ vakituiset asunnot 0,​6 %,​ muut asuinrakennukset 1,​2 % ja voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,​0 %. Veroprosentteihin ei esitetä muutoksia taloussuunnitelmavuosille. Vuoden 2026 verotulojen määräksi on arvioitu 6 755 000 euroa,​ josta on kunnallisverotuloja  4 096 000 euroa,​ yhteisöverotuloja 884 000  euroa ja kiinteistöverotuloja 1 775 000 euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty Kuntaliiton veroennustekehikkoa.

Valtionosuuksien määränä on käytetty Valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2026 valtionosuuksista. Padasjoen kunnan vuoden 2026 valtionosuuksiksi on arvioitu 1 783 458  euroa. Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2025 lopussa. Valtionosuudet sisältävät vuosina 2026–2027 sote-​uudistukseen liittyvät takautuvasti perittävät valtionosuudet ja valtionosuutta lisäävänä TE-​palveluiden järjestämiseen kohdennetun valtionosuuden. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttavat vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset,​ sote uudistuksen takaisinperinnät sekä edelleen valmisteilla oleva valtionosuusuusuudistus,​ joka ei tuo kunnille lisää rahaa vaan tulee jakamaan rahat uudella tavalla.

Padasjoen kunnan toimintamenot vuonna 2026 ovat 10 238 942 euroa. Toimintamenoja on 0,4 % enemmän taloussuunnitelmavuonna 2026 kuin vuoden 2025 talousarvioon verrattuna. Toimintamenoista henkilöstökulujen osuus on noin 5,5 miljoonaa euroa,​ joka on 0,4 % pienempi kuin vuoden 2025 talousarviossa. Toimintatulot ovat noin 2,3 miljoonaa euroa,​ mikä on n. 7,1 % enemmän toimintatuottoja kuin vuoden 2025 talousarviossa. Vuosikate on 791 188  euroa,​ mikä ei kata talousarviovuoden poistoja 951 000 euroa, ja taloussuunnitelmavuoden tulos jää alijäämäiseksi.

Talousarviovuoden investoinnit ovat yhteensä 2 374 000 euroa. Suurien hankkeiden investointeihin,​ kuten Padasjoen Polku -hankkeen suunnitteluun (0,2 miljoonaa euroa),​ maanostoon (0,5 miljoonaa euroa),​ Kuntalan katon uusimiseen (0,5 miljoonaa euroa) ja sataman alueeseen (0,46 miljoonaa euroa),​ on budjetoitu yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa. Pienien hankkeiden investointeihin on budjetoitu 185 000 euroa,​ muihin investointeihin 427 000 euroa ja irtaimiston investointeihin 52 000 euroa.

Kunnan vakaa taloustilanne mahdollistaa investointitason. Vuonna 2026 sekä nostetaan että lyhennetään lainoja n. 0,6 miljoona euroa. Lainakannan arvioidaan olevan noin 4,5 miljoonaa vuosien 2026–2028 aikana.

 

TALOUSSUUNNITELMAN TOIMINNALLISET MUUTOKSET:

Padasjoen kunnan uusi kuntastrategia ”Muutakin kuin mummola” on hyväksytty kunnanvaltuustossa 10.6.2024 ja se päivitetään uuden valtuuston toimesta 10.11.2025. Kuntastrategia määrittää Padasjoen kunnan tulevaisuuden suunnan vuoteen 2035 asti,​ ja siitä johdetaan kaikki kunnan päätöksenteko,​ suunnittelu ja kehittäminen. Tämä tarkoittaa sitä,​ että tämä taloussuunnitelma on laadittu perustuen valtuustossa hyväksyttyihin kuntastrategisiin tavoitteisiin.

”Muutakin kuin mummola” -​kuntastrategiassa on määritellään kärkihankkeet,​ jotka ovat kunnan toimintaa tai tekemistä kuvaavia asioita,​ joilla tähdätään haluttuun tulevaisuuden tilaan,​ ja ne antavat myös sisällön strategisille painopisteille. Strategian ja kärkihankkeiden päivitystä valmistellaan päätettäväksi samaan kokoukseen, jossa hyväksytään v. 2026 talousarvio. Taloudellisilta ja toiminnallisilta osiltaan tärkein kärkihanke tulee olemaan Padasjoen Polku -hanke, joka määrittelee Padasjoen palvelutuotannon kehittämislinjaukset pitkälle tulevaisuuteen.

Liitteenä talousarvioesitys vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2027–2028.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle,​ että se hyväksyy vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026-​2028 ja oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään talousarvioesitykseen teknisiä korjauksia.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Moona Leinonen, moona.leinonen@padasjoki.fi

Kuvaus

-

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026-​​2028 ja oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään talousarvioesitykseen teknisiä korjauksia.

Päätös

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Heikki Jaakkola esitti, että kunnanjohtajalle annetaan valtuutus tarkentaa talousarvion kohdan sitovuus ja seuranta sivulla 17-18 Padasjoen Polku -hankkeen suunnittelun ja rakentamisen osalta muusta investointiosasta poikkeavaa käytäntöä korostaen sitä, että investointiosasta poikkeavalla käytännöllä tarkoitetaan hankkeen ohjausvastuun olevan kunnanhallituksella teknisen lautakunnan sijaan, ja kunnanvaltuustolla säilyy edelleen päätösvalta hankkeen osalta rakennussuunnitelman, kustannusarvion ja merkittävien muutossuunnitelmien hyväksymisessä sekä käyttösuunnitelman vahvistamisessa. Kunnanvaltuustoa pidetään säännöllisesti tietoisena hankkeen etenemisestä sekä suunnittelu- että mahdollisessa toteutusvaiheessa.

Juha Talvisalmi, Marko Pastila ja Sauli Kivinen kannattivat esitystä. Heikki Jaakkolan esitys Juha Talvisalmen, Marko Pastilan ja Sauli Kivisen kannattamana hyväksyttiin yksimielisesti.

Muilta osin talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2027-2028 hyväksyttiin kunnanhallituksen esityksen mukaisesti. 


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.
     

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Hämeenlinnan oikeustalo, Arvi Kariston katu 5, Hallinto-oikeuden istuntosali on oikeustalon pohjakerroksessa ja asiakaspalvelu 1. kerroksessa., Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi   Sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä.
Faksinumero: 029 56 42269
Puhelinnumero: 029 56 42210 (asiakaspalvelu), tietoliikennekatkon sattuessa 050 407 3429 (lisämaksuton)
Puhelinvaihde: 029 56 42200

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

1.       päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)

2.       miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)

3.       vaatimusten perustelut

4.       mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

 

Valitukseen on liitettävä:

1.       valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen

2.       selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

3.       asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Padasjoen kunnan kirjaamosta.

Kirjaamon yhteystiedot: kirjaamo@padasjoki.fi
Osoite: Kellosalmentie 20, 17500 Padasjoki
Puhelinnumero: +358 3 55 2911 (vaihde)  

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 -​15.00