Kunnanhallitus, kokous 6.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 99 Kuntalaisten aloitteet v.2023

PADDno-2023-71

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Maija Sieppi, vs. hallintojohtaja, maija.sieppi@padasjoki.fi
Kati Yrttiaho, kunnanjohtaja, kati.yrttiaho@padasjoki.fi

Kuvaus

Kuntalaki takaa kuntalaisille oikeuden tehdä kunnalle aloite sen toimintaa koskevissa asioissa. Kaikki kunnassa vireille tulleet aloitteet käsitellään toimivaltaisessa kunnan viranomaisessa ilman aiheetonta viivytystä. Aloitteen tekijälle ilmoitetaan aloitteen johdosta suoritetut toimenpiteet. 

Hallintosäännön  § 151 mukaan Kunnan asukkaalla sekä kunnassa toimivalla yhteisöllä ja säätiöllä on oikeus tehdä aloitteita kunnan toimintaa koskevissa asioissa. Palvelun käyttäjällä on oikeus tehdä aloitteita palvelujaan koskevassa asiassa.

Hallintosäännön § 152  mukaan aloitteen käsittelee se viranomainen, jolla on toimivalta tehdä päätöksiä aloitteen tarkoittamassa asiassa. 

Hallintosäännön § 153 mukaan aloitteen tekijälle on ilmoitettava kuukauden kuluessa aloitteen saapumisesta, missä viranomaisessa asia käsitellään, arvioitu käsittelyaika, sekä keneltä saa lisätietoa aloitteen käsittelystä. Sen jälkeen kun aloite on käsitelty loppuun, aloitteen tekijälle on ilmoitettava, onko aloite johtanut toimenpiteisiin. Aloite annetaan sivistyslautakunnan valmisteltavaksi.

Varhaiskasvatuksen vanhempaintoimikunta on kokouksessaan 15.2.2023 päättänyt esittää kunnalle aloitteen kuntalisästä.

Aloitteessa kerrotaan että:

"Kuntalisä olisi lisätuki kelan maksamaan kotihoidontukeen. Tällä hetkellä kotihoidontuen määrä on bruttona 377,68€ + mahdollinen hoitolisä (0-202,12€, tämä on talouden tuloista riippuvainen lisä) ja sitä maksetaan lapsesta enintään 3 vuotiaaksi asti. 

Kuntalisä voisi mahdollistaa alle 3 vuotiaan lapsen kotihoidossa olemisen pidempään. Muuttuvan maailman tilanteen myötä ja elämisen kulujen nousun vuoksi paine työhön palaamiseen heti vanhempainvapaan päättymisen jälkeen on suuri. Ero vanhempainvapaan ja kotihoidontuen maksun määrässä on huomattava, jonka takia moni joutuu palaamaan töihin pian vanhempainvapaan jälkeen. 

Toivon mukaan tämä aloite toteutuessaan myös helpottaisi painetta, joka kohdistuu Padasjoen varhaiskasvatukseen ja täysiin ryhmäkokoihin. 

Kuntalisän suuruus vaihteli viime vuonna 50–350 euron välillä per lapsi. Keskimäärin se oli 169 euroa. (Lähde Kela, kuntaliitto, yle.fi) 

Vanhempaintoimikunta ehdottaa Padasjoelle kuntalisän määräksi 250€. 

Ehdotus

Esittelijä

Kati Yrttiaho, kunnanjohtaja, kati.yrttiaho@padasjoki.fi

Kunnanhallitus päättää antaa aloitteen sivistyslautakunnalle valmisteltavaksi.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Minna Myllykangas, varhaiskasvatusjohtaja, minna.myllykangas@padasjoki.fi

Kuvaus

Padasjoen varhaiskasvatuksen vanhempaintoimikunta esittää aloitteessaan, että Padasjoen kunta alkaa maksaa kotihoidon tukea saaville perheille valinnaista kotihoidon tuen kuntalisää. Lisän maksamisen ehtona olisi yleisten kotihoidon tuen ehtojen lisäksi se, että perheen kaikki alle kouluikäiset lapset hoidetaan toisen vanhemman toimesta kotona. Tuen määräksi esitetään 250 euroa lapselta kuukaudessa. Kuntaliiton mukaan keskimääräinen kuntalisän suuruus oli vuonna 2020 171 euroa kuukaudessa yhdeltä lapselta.

Kun vanhemman vanhempainrahakausi päättyy, perhe voi valita lapselleen kunnallisen tai yksityisen varhaiskasvatuksen tai lasta voidaan hoitaa kotona. Kelan maksamia lakisääteisiä lastenhoidon tukia ovat kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki sekä joustava ja osittainen hoitoraha. Lisäksi kunnat voivat maksaa kuntalisää kotihoidon ja yksityisen hoidon tukeen.

Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä varhaiskasvatuksessa. Lasta voi hoitaa vanhempi, muu hoitaja tai yksityinen varhaiskasvatuksen tuottaja. Kotihoidon tuki muodostuu lakisääteisestä hoitorahasta ja tulojen mukaan määräytyvästä hoitolisästä. Vuonna 2023 hoitoraha on yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta 377,68 e/kk, muista alle 3-vuotiaista lapsista 113,07 e/kk sekä yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä lapsista 72,66e/kk kustakin. Hoitolisä on enintään 202,12 e/kk. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta.

Padasjoen kunta ei ole maksanut kuntalisää kotihoidon tukeen. Lastenhoidon tuet ovat kokonaisuudessaan kunnan kustantamaa tukea perheille, vaikka tuen maksatus tapahtuu Kelan toimesta. Kela laskuttaa kuntaa kuukausittain maksetuista etuuksista. Padasjoen kunta maksoi varhaiskasvatuksen tulosalueelta lastenhoidontukia vuonna 2022 yhteensä 85 077 €.

Kuntaliiton vuonna 2020 tekemän selvityksen mukaan vain noin viidennes Manner-Suomen kunnista maksaa valinnaista kuntalisää ja alle viiden tuhannen asukkaan kunnista vain noin 17 prosenttia maksoi kuntalisää.

Kunnat voivat asettaa kotihoidon tuen kuntalisän saamiselle ehtoja, joista yleisimmät ovat:

-perheen kaikki lapset hoidetaan kotona

-vanhempi hoitaa lasta

-perheessä on vähintään kaksi lasta

-tukea tulee hakea tietty minimiaika

-tukea maksetaan vain perheen nuorimmasta lapsesta

-kuntalisä maksetaan vain täysistä kuukausista

-vanhempi jää pois vakituisesta työstä tai keskeyttää opiskelun jäädäkseen hoitovapaalle.

Päijät-Hämeen kunnista sekä Manner-Suomen alle viiden tuhannen kunnista harva maksaa kotihoidon tuen kuntalisää.

Kotihoidon tuen kuntalisällä voidaan ohjata perheitä valitsemaan erityisesti pienten lasten osalta lapsen hoitaminen kotona varhaiskasvatukseen osallistumisen sijaan. Suoraa vaikuttavuutta palvelujen kysyntään on kuitenkin vaikea arvioida. Valtakunnallisena tavoitteena on varhaiskasvatukseen osallistumisen lisääminen, mitä edesauttavat maksuttoman varhaiskasvatuksen ja kaksivuotisen esiopetuksen kokeilut.

Kuntalisän maksamisen ehdot vaihtelevat kunnittain. Mikäli kotihoidon tuen kuntalisän maksamisen ehtona on, että kaikki perheen alle kouluikäiset lapset tulee hoitaa kotona, syntyy ristivetoa valtakunnallisten linjausten kanssa. Varhaiskasvatuslain mukaan kaikilla lapsilla on oikeus osallistua varhaiskasvatukseen ja saada tarvitsemaansa tukea kasvuun ja kehitykseen.

Padasjoella on myös myönteisiä kokemuksia niin kutsutusta avoimesta varhaiskasvatuksesta, jota on toteutettu elokuusta 2021 saakka opetus- ja kulttuuriministeriön hankeavustusten turvin. Hankkeen rahoitus loppuu vuoden 2024 tammikuussa. Myönteisten kokemusten myötä on perusteltua jatkaa avointa varhaiskasvatusta ja tehdä se maksuttomaksi. Hankkeen jatkamista kunnan palveluna tullaan käsittelemään talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Kuntalisän maksamisen ja lapsien kotihoitoon ohjaamisen sijasta voi olla hyödyllisempää kehittää ja vakinaistaa kuntalisän sijasta avoimen varhaiskasvatuksen mallia sekä Padasjoen varhaiskasvatusta kokonaisuutena, mukaan lukien ryhmäkokojen pienentämistä ja paineen purkamista varhaiskasvatuksesta. On myös huomattava, että esitetty kotihoidontuen kuntalisän kustannukset ovat miltei samaa luokkaa avoimen varhaiskasvatuksen kulujen kanssa ja talouden kokonaisarvion perusteella kumpaankin panostaminen ei ole tarkoituksenmukaista.

Padasjoen kunnassa oli syyskuussa 2023 kahdeksan lasten kotihoidon tuen hakijaa. Kuntalisän arvioidut kustannukset aloitteen mukaisin ehdoin (kuntalisän määrä 250 e/kk) olisivat vuodessa 24000 euroa.

Kustannukset on laskettu syyskuun 2023 kotihoidon tuen piirin lapsimäärän mukaan: 8 lasta x 250 e/kk/lapsi = 2000 e/kk, joten vuoden kustannus yhteensä on 24000 euroa. Lapsimäärä voi vaihdella vuoden aikana. Esimerkiksi toukokuussa 2023 tuen piirissä oli 13 lasta.

Edellä esitetyn perusteella voidaan todeta, että aloitteessa esitetyn kuntalisän vaikutus olisi Padasjoen kuntataloudelle merkittävä.

Aloite on tämän pykälän oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Jouni Häkkinen, sivistysjohtaja, jouni.hakkinen@padasjoki.fi

1. Sivistyslautakunta esittää kunnanhallitukselle, että Padasjoen kunnassa ei oteta käyttöön kotihoidon kuntalisää.

2. Perheitä kannustetaan kunnan järjestämän varhaiskasvatuksen piiriin valtakunnallisen tavoitteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin yksimielisesti. 

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

-

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se vastauksena kuntalaisaloitteeseen päättäisi, että Padasjoen kunnassa ei oteta käyttöön kotihoidon kuntalisää ja että perheitä kannustetaan kunnan järjestämän varhaiskasvatuksen piiriin valtakunnallisen tavoitteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

XXXX

Ehdotus

Valtuusto päättää, että Padasjoen kunnassa ei oteta käyttöön kotihoidon kuntalisää ja että perheitä kannustetaan kunnan järjestämän varhaiskasvatuksen piiriin valtakunnallisen tavoitteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

V.2023 aikana on käsitelty seuraavat kuntalaisten aloitteet:

Nuorisovaltuusto on 12.12.2022 tehnyt kunnanvaltuustolle aloitteen kunnan kesätyöntekijöiden palkoista. Nuorisovaltuusto esitti,​ että kunnan kesätyöntekijöille maksettaisiin vähintään 9 € tuntipalkkaa. Valtuusto on 20.3.2023 hyväksynyt hallituksen esityksestä selvityksen, jonka mukaan kesätyöntekijöiden palkkaa korotetaan 950 euroon kuukaudessa ja työaika lasketaan 30 tuntiin kuukaudessa.

Varhaiskasvatuksen vanhempaintoimikunta on kokouksessaan 15.2.2023 päättänyt esittää kunnalle aloitteen kuntalisästä. Valtuusto on 11.12.2023 päättänyt että Padasjoen kunnassa ei oteta käyttöön kotihoidon kuntalisää ja että perheitä kannustetaan kunnan järjestämän varhaiskasvatuksen piiriin valtakunnallisen tavoitteen mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se merkitsee kuntalaisaloitteet ja niiden perusteella tehdyt päätökset tietoonsa saatetuksi.

Päätös

Korjattiin asiaselosteen kirjoitusvirhe siten, että nuorisovaltuuston aloitteessa on ollut kyse työajan vähentämisestä 30 viikkotyötuntiin.

Hyväksyttiin. 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).