Valmistelija
Minna Myllykangas, varhaiskasvatusjohtaja, minna.myllykangas@padasjoki.fi
Kuvaus
Padasjoen varhaiskasvatuksen vanhempaintoimikunta esittää aloitteessaan, että Padasjoen kunta alkaa maksaa kotihoidon tukea saaville perheille valinnaista kotihoidon tuen kuntalisää. Lisän maksamisen ehtona olisi yleisten kotihoidon tuen ehtojen lisäksi se, että perheen kaikki alle kouluikäiset lapset hoidetaan toisen vanhemman toimesta kotona. Tuen määräksi esitetään 250 euroa lapselta kuukaudessa. Kuntaliiton mukaan keskimääräinen kuntalisän suuruus oli vuonna 2020 171 euroa kuukaudessa yhdeltä lapselta.
Kun vanhemman vanhempainrahakausi päättyy, perhe voi valita lapselleen kunnallisen tai yksityisen varhaiskasvatuksen tai lasta voidaan hoitaa kotona. Kelan maksamia lakisääteisiä lastenhoidon tukia ovat kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki sekä joustava ja osittainen hoitoraha. Lisäksi kunnat voivat maksaa kuntalisää kotihoidon ja yksityisen hoidon tukeen.
Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä varhaiskasvatuksessa. Lasta voi hoitaa vanhempi, muu hoitaja tai yksityinen varhaiskasvatuksen tuottaja. Kotihoidon tuki muodostuu lakisääteisestä hoitorahasta ja tulojen mukaan määräytyvästä hoitolisästä. Vuonna 2023 hoitoraha on yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta 377,68 e/kk, muista alle 3-vuotiaista lapsista 113,07 e/kk sekä yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä lapsista 72,66e/kk kustakin. Hoitolisä on enintään 202,12 e/kk. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta.
Padasjoen kunta ei ole maksanut kuntalisää kotihoidon tukeen. Lastenhoidon tuet ovat kokonaisuudessaan kunnan kustantamaa tukea perheille, vaikka tuen maksatus tapahtuu Kelan toimesta. Kela laskuttaa kuntaa kuukausittain maksetuista etuuksista. Padasjoen kunta maksoi varhaiskasvatuksen tulosalueelta lastenhoidontukia vuonna 2022 yhteensä 85 077 €.
Kuntaliiton vuonna 2020 tekemän selvityksen mukaan vain noin viidennes Manner-Suomen kunnista maksaa valinnaista kuntalisää ja alle viiden tuhannen asukkaan kunnista vain noin 17 prosenttia maksoi kuntalisää.
Kunnat voivat asettaa kotihoidon tuen kuntalisän saamiselle ehtoja, joista yleisimmät ovat:
-perheen kaikki lapset hoidetaan kotona
-vanhempi hoitaa lasta
-perheessä on vähintään kaksi lasta
-tukea tulee hakea tietty minimiaika
-tukea maksetaan vain perheen nuorimmasta lapsesta
-kuntalisä maksetaan vain täysistä kuukausista
-vanhempi jää pois vakituisesta työstä tai keskeyttää opiskelun jäädäkseen hoitovapaalle.
Päijät-Hämeen kunnista sekä Manner-Suomen alle viiden tuhannen kunnista harva maksaa kotihoidon tuen kuntalisää.
Kotihoidon tuen kuntalisällä voidaan ohjata perheitä valitsemaan erityisesti pienten lasten osalta lapsen hoitaminen kotona varhaiskasvatukseen osallistumisen sijaan. Suoraa vaikuttavuutta palvelujen kysyntään on kuitenkin vaikea arvioida. Valtakunnallisena tavoitteena on varhaiskasvatukseen osallistumisen lisääminen, mitä edesauttavat maksuttoman varhaiskasvatuksen ja kaksivuotisen esiopetuksen kokeilut.
Kuntalisän maksamisen ehdot vaihtelevat kunnittain. Mikäli kotihoidon tuen kuntalisän maksamisen ehtona on, että kaikki perheen alle kouluikäiset lapset tulee hoitaa kotona, syntyy ristivetoa valtakunnallisten linjausten kanssa. Varhaiskasvatuslain mukaan kaikilla lapsilla on oikeus osallistua varhaiskasvatukseen ja saada tarvitsemaansa tukea kasvuun ja kehitykseen.
Padasjoella on myös myönteisiä kokemuksia niin kutsutusta avoimesta varhaiskasvatuksesta, jota on toteutettu elokuusta 2021 saakka opetus- ja kulttuuriministeriön hankeavustusten turvin. Hankkeen rahoitus loppuu vuoden 2024 tammikuussa. Myönteisten kokemusten myötä on perusteltua jatkaa avointa varhaiskasvatusta ja tehdä se maksuttomaksi. Hankkeen jatkamista kunnan palveluna tullaan käsittelemään talousarviokäsittelyn yhteydessä.
Kuntalisän maksamisen ja lapsien kotihoitoon ohjaamisen sijasta voi olla hyödyllisempää kehittää ja vakinaistaa kuntalisän sijasta avoimen varhaiskasvatuksen mallia sekä Padasjoen varhaiskasvatusta kokonaisuutena, mukaan lukien ryhmäkokojen pienentämistä ja paineen purkamista varhaiskasvatuksesta. On myös huomattava, että esitetty kotihoidontuen kuntalisän kustannukset ovat miltei samaa luokkaa avoimen varhaiskasvatuksen kulujen kanssa ja talouden kokonaisarvion perusteella kumpaankin panostaminen ei ole tarkoituksenmukaista.
Padasjoen kunnassa oli syyskuussa 2023 kahdeksan lasten kotihoidon tuen hakijaa. Kuntalisän arvioidut kustannukset aloitteen mukaisin ehdoin (kuntalisän määrä 250 e/kk) olisivat vuodessa 24000 euroa.
Kustannukset on laskettu syyskuun 2023 kotihoidon tuen piirin lapsimäärän mukaan: 8 lasta x 250 e/kk/lapsi = 2000 e/kk, joten vuoden kustannus yhteensä on 24000 euroa. Lapsimäärä voi vaihdella vuoden aikana. Esimerkiksi toukokuussa 2023 tuen piirissä oli 13 lasta.
Edellä esitetyn perusteella voidaan todeta, että aloitteessa esitetyn kuntalisän vaikutus olisi Padasjoen kuntataloudelle merkittävä.
Aloite on tämän pykälän oheismateriaalina.
Ehdotus
Esittelijä
Jouni Häkkinen, sivistysjohtaja, jouni.hakkinen@padasjoki.fi
1. Sivistyslautakunta esittää kunnanhallitukselle, että Padasjoen kunnassa ei oteta käyttöön kotihoidon kuntalisää.
2. Perheitä kannustetaan kunnan järjestämän varhaiskasvatuksen piiriin valtakunnallisen tavoitteen mukaisesti.
Päätös
Hyväksyttiin yksimielisesti.