Kunnanvaltuusto, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 65 Hallintosäännön muuttaminen

PADDno-2021-186

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Valtuusto on 25.9.2023 päättänyt, että hallintosääntöä uudistetaan kuluvan valtuustokauden aikana siten, että rakennus- ja ympäristölautakuntaa ei nimetä seuraavalle valtuustokaudelle. Rakennus- ja ympäristölautakunnan tehtävät järjestetään uudella, myöhemmin päätettävällä tavalla. Käsittelyssä oleva hallintosääntö esitetään tulevaksi voimaan 1.1.2025 

Hallintosääntöluonnos on valmisteltu siltä pohjalta, että rakennus- ja ympäristölautakunnan tehtävät siirtyvät 1.6.2025 uuden valtuustokauden alkaessa teknisen lautakunnan kolmihenkiselle jaostolle, jonka nimeää uusi, kevään vaaleissa valittava kunnanvaltuusto. Luonnokseen on päivitetty myös vuodenvaihteessa muuttuvan rakentamista koskevan lainsäädännön pykälämuutoksia.

Kunnan hallinnossa on myös tapahtunut virkajärjestelyjä, kun sivistysjohtajan virka on lakkautettu ja tehtävät siirretty sivistysjohtaja-rehtorin (aik. rehtori) tehtäviin. Muutokset on huomioitu hallintosääntöluonnoksessa.

Hallintosääntöä valmisteltaessa on tehty myös muita yksittäisiä muutosehdoksia, joiden tavoitteena on työnjaon muuttaminen siten, että toiminta on tehokkaampaa ja ratkaisuvaltaa siirretään organisaatiossa lähemmäksi operatiivista tasoa.

Hallintosääntöluonnos on esityslistan liitteenä. Kokouksen osanottajille toimitetaan lisäksi oheismateriaalina työkappale, johon on merkitty yliviivauksilla ja värillisellä fontilla esitetyt muutokset sekä lyhyt esittely keskeisistä muutoksista.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää, että valtuusto hyväksyy uuden hallintosäännön tulevaksi voimaan 1.1.2025 alkaen siten, että hyväksyttyyn hallintosääntöön voidaan tarvittaessa tehdä pykälänumerointiin, oikeinkirjoitukseen ym. liittyviä teknisiä muutoksia.

Päätös

Hyväksyttiin.

Kuvaus

_

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy uuden hallintosäännön tulevaksi voimaan 1.1.2025 alkaen siten,​ että hyväksyttyyn hallintosääntöön voidaan tarvittaessa tehdä pykälänumerointiin,​ oikeinkirjoitukseen ym. liittyviä teknisiä muutoksia.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

lautakunnat, tulosaluevastaavat, verkkosivut (puhtaaksikirjoitettu hallintosääntö)

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.
     

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Hämeenlinnan oikeustalo, Arvi Kariston katu 5, Hallinto-oikeuden istuntosali on oikeustalon pohjakerroksessa ja asiakaspalvelu 1. kerroksessa., Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi   Sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä.
Faksinumero: 029 56 42269
Puhelinnumero: 029 56 42210 (asiakaspalvelu), tietoliikennekatkon sattuessa 050 407 3429 (lisämaksuton)
Puhelinvaihde: 029 56 42200

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

1.       päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)

2.       miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)

3.       vaatimusten perustelut

4.       mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

 

Valitukseen on liitettävä:

1.       valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen

2.       selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

3.       asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Padasjoen kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 35, 17501 Padasjoki
Käyntiosoite: Kelloalmentie 20, Padasjoki
Sähköpostiosoite: kirjaamo@padasjoki.fi
Faksinumero: 03-551 3345
Puhelinnumero: +358 44 595 9902                        

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 - 15.00.