Kunnanvaltuusto, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 66 Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen havainnot v. 2023 tilinpäätöksen osalta

PADDno-2024-50

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
Moona Leinonen, moona.leinonen@padasjoki.fi

Kuvaus

Kuntalain (410/2015) 121 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on mm. arvioida kunnan toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden saavuttamista, toiminnan tuloksellista ja tarkoituksenmukaista järjestämistä ja talouden tasapainottamisen toteutumista.  Tarkastuslautakunta antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Tarkastuslautakunnan arviointikertomus käsiteltiin Padasjoen kunnanvaltuustossa 10.6.2024 § 29.

Kuntalain (410/2015) 121§:n mukaan kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

Seuraavaksi tässä esittelytekstissä käsitellään kunnanhallituksen vastine tarkastuslautakunnalle. Vastinetta ovat valmistelleet viranhaltijat, joiden toimialaan tai tulosyksikköön tarkastuslautakunnan huomio on kohdistunut.

 

Kunnanhallituksen vastine tarkastuslautakunnan vuoden 2023 arviointikertomuksessa esiin nostettuihin asioihin:

 

1.     Valtuusto on päättänyt vuonna 2018 kuntastrategian uudistamisesta uuden kuntalain mukaisesti. Kuntastrategian työstäminen valmiiksi vuoden 2024 aikana. 

  • Kuntastrategia Padasjoki 2035 ”Muutakin kuin mummola” on työstetty valmiiksi ja hyväksytty 10.6.2024 kunnanvaltuustossa. Tämän jälkeen kuntastrategiaa on jalkautettu organisaation eri tasoille, ja jalkauttamista jatketaan seuraavana vuonna. Henkilöstön kanssa on työstetty kaikille työntekijöille yhteiset ”Muutakin kuin mummola” -arvot arjessamme huoneentaulu, mikä määrittelee yhteiset kunnan arvojen mukaiset toimintatavat kaikille.

 

2.      Tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan kunnan ja konserniyhteisöjen tavoitteet ja niiden toteutuminen on tuotava esiin selkeillä ja arvioitavissa olevilla mittareilla.  

  • Talousarvioon 2025 on asetettu selkeät tavoitteet sekä niiden toteutumista arvioivat mittarit. Lisäksi on työstetty omistajapoliittisia linjauksia, missä on määritelty jokaiselle yhtiölle yhtiökohtaiset omistajapoliittiset tavoitteet. Tavoitteet ovat sekä strategisia että taloudellisia.  

 

3.      Tarkastuslautakunta on havainnut, ettei elinvoimatyöryhmä ole kokoontunut kertaakaan toimintakauden 2023 aikana. Tarkastuslautakunta kokee elinkeinojen kehittämisen tärkeäksi ja siihen tulee panostaa. 

  • Elinvoimatyöryhmän toiminnan käynnistäminen on kunnanjohtajan vuoden 2025 tehtäväsuunnitelmassa. Elinkeinojen kehittämiseen tullaan panostamaan ensi vuonna.

 

4.      Tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan osa varhaiskasvatukselle asetetuista tavoitteista on vaikeasti saavutettavissa ja mitattavissa. Varhaiskasvatuksen tavoiteasetantaa olisi tarpeen selkiyttää ja tuoda käytännönläheisemmäksi. Resurssipulan johdosta myös toimintojen yhdistämistä tulee pohtia. 

  • Tarkastuslautakunnan nostot on otettu huomioon v. 2025 talousarvion valmistelussa.
  • Varhaiskasvatusta on toimialana haastavaa määritellä numeroina. Työ pohjautuu varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelmiin. Padasjoen kunnan varhaiskasvatuksessa on käytössä Valssi - varhaiskasvatuksen laadunarviointijärjestelmä.  
  • Seitsemää lasta kohti tulee olla yksi kasvattaja joka tilanteessa, alle 3-vuotiaita lapsia kohti tulee olla yksi kasvattaja, ja lisäksi tulee ottaa huomioon tehostettua tukea saavat lapset lisäkertoimineen, joten henkilökuntaa tulee olla riittävästi paikalla.
  • Resurssipulaan on paneuduttu siten, että henkilökuntaa on ohjeistettu siirtymään tarvittaessa toisiin yksiköihin joustavasti. Haasteena on yksiköiden etäisyys toisistaan. Tämä vaatii esihenkilöiltä nopeaa reaktiota sekä henkilöstöltä joustavuutta muuttuviin tilanteisiin esim. äkillisissä poissaoloissa sekä pitempi aikaisissa poissaoloissa. 
  • Varhaiskasvatuksen toimintojen järjestäminen arvioidaan uudelleen uusi koulu -hankkeen suunnittelun yhteydessä.

 

5.      Tarkastuslautakunta toteaa, että yrittäjyyskasvatus on ollut toimivaa ja pitää tärkeänä, että kunta jatkaa panostusta yrittäjyyskasvatukseen myös tulevaisuudessa. Padasjoen kunta on liittynyt mukaan Finest Future High School ohjelmaan, mutta toimintaa ja sen tavoitteita tulee kehittää jatkossa. Tarkastuslautakunta seuraa myös liikkuva koulu -toiminnan sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyön kehitystä.

  • Tarkastuslautakunnan nostot ovat otettu huomioon ja toimintaa kehitetään jatkossa. Marraskuussa 2024 Padasjoen lukiossa kävi tutustumiskäynnillä 40 kansainvälistä nuorta, joilla on tavoitteena suomalainen lukiotutkinto.

 

6.      Hyvinvointipalveluiden päämääränä on kaikenikäisten kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Toiminnan painopistealueina ovat olleet monipuoliset ja hyvin hoidetut liikuntapaikat, tasavertaiset harrastusmahdollisuudet oman kunnan sisällä ja kaikenikäisten ehkäisevän työn kehittäminen. Hyvinvointipalvelujen tavoitteina on puolestaan ollut ”Kulttuurikasvatus osaksi kunnan nuorisotyötä”, ”Mielen hyvinvoinnin, osallisuuden ja yhteisöllisyyden, arjen turvallisuuden ja päihteettömyyden sekä terveellisten elämäntapojen edistäminen” sekä ”Ikääntyneiden asumisratkaisujen selvittäminen”. Kirjastopalveluiden osalta painopistealueina ovat olleet digitukipalvelujen tarjonta ja omatoimisten kirjastopalvelujen esteetön ja saavutettava tarjonta, sekä etätyö-, opiskelu- ja harrastustilojen välineiden tarjonta. Tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan kokonaiskuvan muodostaminen päämääristä, painopisteistä, tavoitteista ja niiden toteutumisesta on hankalaa muodostaa. Luettavuuden ja arvioinnin helpottamiseksi päämäärät, painopistealueet ja tavoitteet sekä niiden toteumat olisi suositeltavaa esittää tiivistetysti ja selkeästi tulosaluekohtaisesti.

  • Hyvinvointipalveluissa on otettu huomioon tarkastuslautakunnan nostamat asiat ja jatkossa pyritään tavoitteiden toteumat avaamaan niin, että ne olisivat paremmin ymmärrettävissä.
  • Kirjastopalveluissa on otettu huomioon tarkastuslautakunnan tekemät havainnot. Kirjastopalvelut noudattavat alan ohjeistuksia ja kunnan omia linjauksia tavoitteiden, mittarien ja tunnuslukujen asetannassa.

 

7.      Tarkastuslautakunta toteaa, että viemärilaitoksen toiminnan kannattavuuden ongelmat on ratkaistava mitä pikimmin. Tarkastuslautakunta kysyy, seuraako kunnan viemärilaitoksen henkilöstö työtunteja, joita työntekijät tekevät Padasjoen Vesihuolto Oy:lle tai kunnan ulkopuolisille tahoille. 

  • Viemärilaitoksen kannattavuusongelmiin on puututtu joulukuussa 2023. Laskutus toimii tällä hetkellä joulukuussa 2023 sovittujen periaatteiden mukaisesti ja 1.1.2025 alkaen toiminta siirtyy yhtiölle.  

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus
1) esittää kunnanvaltuustolle, että se merkitsee esittelytekstiin sisällytetyt vastaukset tiedoksi
2) antaa vastaukset tiedoksi tarkastuslautakunnalle

Päätös

Hallintojohtaja ilmoitti asiaan liittyen, että vesihuollon laskutuksen osalta v. 2024 loppuvuoden laskutus on osittain kesken ja summa saattaa muuttua v. 2023 lopussa peritystä maksusta. Hyväksyttiin.

Kuvaus

_

Ehdotus

Valtuusto
1) merkitsee esittelytekstiin sisällytetyt vastaukset tiedoksi
2) antaa vastaukset tiedoksi tarkastuslautakunnalle

Vesihuollon laskutuksen osalta v. 2024 loppuvuoden laskutus on osittain kesken ja summa saattaa muuttua v. 2023 lopussa peritystä maksusta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarkastuslautakunta

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.
     

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Hämeenlinnan oikeustalo, Arvi Kariston katu 5, Hallinto-oikeuden istuntosali on oikeustalon pohjakerroksessa ja asiakaspalvelu 1. kerroksessa., Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi   Sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä.
Faksinumero: 029 56 42269
Puhelinnumero: 029 56 42210 (asiakaspalvelu), tietoliikennekatkon sattuessa 050 407 3429 (lisämaksuton)
Puhelinvaihde: 029 56 42200

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

1.       päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)

2.       miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)

3.       vaatimusten perustelut

4.       mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

 

Valitukseen on liitettävä:

1.       valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen

2.       selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

3.       asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Padasjoen kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 35, 17501 Padasjoki
Käyntiosoite: Kelloalmentie 20, Padasjoki
Sähköpostiosoite: kirjaamo@padasjoki.fi
Faksinumero: 03-551 3345
Puhelinnumero: +358 44 595 9902                        

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 - 15.00.