Valmistelija
Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi
Kuvaus
Vaihtoehtojen arviointia
Lokakuussa 2023 käynnistyneessä prosessissa on arvioitu eri vaihtoehtojen soveltuvuutta Padasjoen tilanteeseen niin kunnan kuin asiakkaidenkin näkökulmista. Mahdollisuuksiin ja uhkiin perustuen sekä realistisesti toteuttavissa oleviksi päävaihtoehdoiksi on tunnistettu kaksi etenemisvaihtoehtoa
Vaihtoehto 1
Perustetaan yhtiö, jolle siirretään nykyisin kunnan omistaman kaukolämpöverkon omistus, joka hallinnoi toimintaa sekä käytetään Nevelin kanssa tehdyn sopimuksen lunastuslauseke, joka jälkeen yhtiö ostaa lämmön tuotannon ja toiminnan valvonnan tai
Vaihtoehto 2
Perustetaan yhtiö, jolle siirretään nykyisen kunnan omistaman kaukolämpöverkon omistus sekä hallinta ja käytetään Nevel.in kanssa tehdyn sopimuksen lunastuslauseke, jonka jälkeen yhtiö myy omistuksensa
Päävaihtoehtojen soveltuvuusarviointia
Riskianalyysiä tehtäessä tunnistetaan ainakin seuraavat neljä arvioitavaa asiaa, jotka on huomioitava päätöstä tehtäessä.
1) tulevaisuuden lämmön tarve – liittymien määrä ja ostettavan lämmön määrä, erikseen arvioitavana kunnan omaan toimintaan ostaman lämmön tarpeet
2) Lämmön hintapaineet – kilpailevien vaihtoehtojen hinta peilattaessa nykytilannetta tulevaisuuden skenaarioihin
3) Osaamisvaje (molemmissa vaihtoehdoissa)
4) Talouteen liittyvät mahdollisuudet ja riskit
Päätöstä tehtäessä Padasjoen kunnalla ei ole omistajapoliittisia linjauksia. Niiden valmistelu ei ole ollut mahdollista päätöksenteon tämän hetkisestä aikataulusta johtuen.
Vaihtoehto 1
Päätösvalta säilyy kunnalla, joka toimii omistuksiensa osalta pitkäjänteisenä toimijana. Jatkamme lähtökohtaisesti vakiintuneella toimintamallilla. Edellytykset toimia taloudellisesti kannattavasti ovat olemassa. Kunta itse on merkittävä lämmön tarvitsija.
Kunnan omistaman yhtiön hallinnoimana mahdollistuu kunnan vaikutusvalta lämpöyhtiön toimintaan konserniojauksen kautta esim. lämmön hinnan osalta. Hinta on mahdollista pitää kilpailukykyisenä ilman kunnan subventioitakin. Tuleva yhtiö olisi kuntakonsernin taseessa varallisuutena. Paikallinen ja seudullinen yhteys lämmön tuotantoon säilyisi toista vaihtoehtoa parempana. Mahdollisuudet vaikuttaa aluetalouteen työpaikkojen säilyttämisen kautta olisivat olemassa. Osa myynnistä seuraavista myönteisistä tekijöistä on mahdollista saavuttaa onnistumalla kaukolämpöön liittyvän osaamisen hankkimisessa sekä erityisesti kaukolämmön kuluttajahintaan vaikuttavalla lämmön tuotannon organisoimisella käyttöpolttoaineen hankinnassa.
Kunnan talouden ja elinkeinopolitiikan näkökulmasta myönteistä olisi mahdollisuus lisäeuroihin kunnan muiden merkittävien tulojen vähentyessä. Tämä kuitenkin edellyttää pienenä toimijana riittävää toimialan tuntemusta ja osaamista sekä niin tuotannon kuin erityisesti raaka-ainehankinnan onnistumista taloudellisesti kestävällä tavalla myös tulevat investoinnit huomioiden.
Tällä hetkellä niin verkoston kuin tuotantolaitoksen kunto ovat hyvät mahdollistaen vähintään 15 vuoden päähän tehtävän kokonaisarvioinnin. Saamme tätä kautta aikaa myös tulevaisuuden ratkaisujen ja vaihtoehtojen luomiseen ja ratkaisujen hakemiseen. Muutos mahdollisuudet ovat omassa päätösvallassamme.
Vaihtoehto 2
Kunta on tehnyt vuonna 2005 strategisen tason päätöksen edesauttaakseen kaukolämpöverkon syntymistä bioenergiapohjaisen energian saamiseksi sitä tarvitseville. Pitkän aikavälin suunnitelmaa ei tuolloin eikä myöhemminkään omistajaohjausta tehtäessä ole määritelty.
Myynnillä varmistettaisiin kaukolämmön hintaan keskeisesti vaikuttavana tekijänä oleva raaka-aineen riittävällä volyymillä tapahtuva hankinta. Samalla saadaan ulkopuolinen ja toimialaa sekä eri vaihtoehtoja tunteva erityisosaamista omaava toimija niin liiketoiminnallisesti kuin toimintaa edelleen kehittämään. Omana toimintana tulevaisuuteen kestävällä tavalla varautuminen sekä toteuttaminen omana toimintana olisi käytännössä mahdotonta.
Omistuksen myynnin voidaan arvioida tukevan myös kuntaomistajan liiketoimintariskin vähentämistä nopeasti muuttuvilla energiamarkkinoilla ja sitä kautta turvaavan kaukolämpöasiakkaiden osalta kaukolämmön hinnoittelun säilymistä kilpailukykyisenä.
Arvioitaessa tulevaa tähtäin valmistelussa on ollut lämpölaitoksen ennakoitu käyttöikä eli 15 vuotta. Myyntivaihtoehdossa vapauduttaisiin ennakoitavissa olevista investoinneista ja tarpeesta yhtiön pääomittamiselle. Tavoitteena on oltava kilpailukykyisen ja ekologisesti kestävän kaukolämmön tuotanto riskiä minimoiva kokonaistaloudellisesti edullisimmalla tavalla. Valmistelussa on haettu eri vaihtoehtoja ns. kumppanuuslähtöisen toiminnan mahdollistamiseksi. Käydyissä keskusteluissa ei ainakaan tähän mennessä ole löydetty laajemmat hartiat omaavaa kumppania.
Koko toiminnan myynti mahdollistaa kertakorvauksen. Ostajalla on intressi kehittää toimintaa. Osana myyntivaihtoehtoa voidaan todeta, että kaukolämpöliiketoiminnan myynnistä saatavilla varoilla voidaan rahoittaa kunnan tulevia investointitarpeita ja samalla vähennetään kuntakonsernin taloudellisia riskejä ja kunnan pääomia ei sidota laitosinvestointiin. Mahdollisen osaamisvajeen riskit ulkoistetaan.
Kaukolämmön tuotannon ei voida katsoa olevan kunnan ydintoimintaa ja kunnan omistamana toimintana eri energiamuotoja koskevan osaamisen, asiantuntijuuden ja näkemyksen hankkimista voidaan pitää hankalana kun on otettava huomioon kaukolämmön jakelun ja tuotannon volyymi toimialalla, joka on taloudellisesti sidottu volyymiin. Osaaminen tultaisiin käytännössä hankkimaan ostamalla yhtiön ulkopuolelta.
Prosessiarviointia
Kuntalaissa korostetaan valtuuston vahvaa asemaa ja kokonaisvastuuta kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston toimivallassa on kannan ottaminen tärkeissä ja kauaskantoisissa kuntaa koskevissa asioissa. Kuntalain 14 § 4 kohdan mukaan valtuusto päättää 4) omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta. Omistajaohjauksen periaatteissa linjataan myös se, millä tavoin kunta on mukana konserninsa tytäryhtiöissä omistajana.
Valtuuston 9.11.2020 hyväksymässä konserniohjeessa ei ole otettu kantaa vastaaviin myyntitilainteisiin tai niissä noudatettaviin periaatteisiin. Myöskään vuoden 2024 talousarvion strategisissa tavoitteissa ei ole ollut mainintaa kaukolämpöliiketoiminnan tulevaisuuteen liittyviin mahdollisuuksiin, minkä vuoksi asian eteneminen edellyttää kunnanvaltuuston käsittelyä.
Riippumatta valitusta toimintalinjasta valtuuston tulee päättää etenemisen periaatelinjauksesta. Tehtävän muutoksen edetessä valtuusto tekee ratkaisut perustettavan yhtiön pääomittamisesta, omaisuuden siirrosta kunnalta kunnan omistamalle yhtiölle sekä omalta osaltaan kunnanhallituksen toimeenpanemasta omistajaohjauksesta.
Kunnanhallitus toimeenpannessaan valtuuston päätöksiä ottaa kantaa nykyisessä sopimuksessa olevasta lämmön tuotantoon liittyvästä lämpölaitoksen lunastuksen käyttämisestä, tekee päätöksiä yhtiön perustamiseksi, antaa omistajaohjausta yhtiölle valtuuston tahdon mukaisena ja valvoo omistajan edun toteutumisen toimeenpanon eri vaiheissa myös osakeyhtiön osalta.
Perustettavan Oy.n tehtävänä tulee olemaan mahdollisen lämpölaitoksen lunastuksen toimeenpano sekä valtuuston omistajaohjauksena tekemän tuotannon järjestämiseen liittyvän periaatelinjauksen toimeenpano. Osana kokonaisratkaisua tulee myös jossakin vaiheessa tehdä valtuustotasolla periaatelinjauksen sisällöstä riippuvat muutokset kunnan taseeseen ja talousarvioon.
Strategiatyö on kesken, mutta yleisellä tasolla on selvää, että kunnan toimialan muutokset ja siitä seuraava toiminnan volyymin laskeminen heikentävät kunnan riskinottokykyä lakisääteisten tehtävien ulkopuolisen toiminnan osalta. Toisaalta omistukset kaukolämpöyhtiössä pienentävät omaan toimintaan liittyvien lämmityskustannusten riskejä. Varsinaisia itsestään selviä oikeita vastauksia ei ole, vaan linjaus on tehtävä tietoisena siitä, että tehty ratkaisu saattaa myöhemmin osoittautua virheelliseksi riippumatta valittavasta peruslinjauksesta.
Koska toiminnan jatkaminen ja myyminen mitä ilmeisemmin tulevat joka tapauksessa vaatimaan yhtiöittämistä, on valtuuston syytä tehdä asiaa koskeva periaateratkaisu mahdollisimman nopeasti ja valtuuttaa hallitus suorittamaan yhtiön perustamiseen liittyvät käytännön toimenpiteet. Perustettavan yhtiön strategisista tavoitteista, yhtiön taseeseen siirrettävästä omaisuudesta ym. valtuustotasolla päätettävistä asioista päätetään strategiaprosessin edetessä, mahdollisesti jo ennen kesäkuun valtuustoa.
Liitteenä
Kaukolämpöverkoston selvitys A-Ins. 4.12.2023
Tuotantolaitoksen teknistaloudellinentarkastelu
Oheismateriaalina
Oman lämmöntuotannon vaihtoehtolaskelmia 24.1.2024
Kaukolämmön hintojen VERTAILUTAULUKKO24012024
Energiateollisuus ry hintataulukko 24012024
Ehdotus
Esittelijä
Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi
Päätösehdotus annetaan kokouksessa.
Päätösehdotus annettiin kokouksessa:
Tekninen lautakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle että,
1) Padasjoen kunta siirtää perustettavalle osakeyhtiölle tällä hetkellä kunnan taseessa olevan kaukolämpöön liittyvän hallinnan ja toiminnan
2) perustettavalle yhtiölle siirretään kunnan taseessa oleva kaukolämpötoimintaan liittyvä omaisuus (kaukolämpöverkko)
Omaisuuden siirron yleisperiaatteet taloudellisine ratkaisuineen tehdään myöhemmin eri päätöksillä kunnanhallituksessa ja -valtuustossa.
3) Padasjoen kunta lunastaa nykyisen Nevel Oy.n kanssa lämmöntuotannosta solmitun sopimuksen lunastuslausekkeen mahdollistamana kaukolämmön tuotantoon tarkoitetun toimintavalmiin tuotantolaitoksen
lisäksi
omistajaohjauksenaan tulevalle perustettavalle energiayhtiölle tekninen lautakuntakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle että
4) vastuun siirryttyä niin kaukolämmön jakelusta kuin tuotannostakin energiayhtiölle tulee lämmön toimittamisen kokonaisvastuullinen toiminta hankkia toimijalta, joka ottaa kokonaisvastuun niin kaukolämpölaitoksen toiminnasta (esim. tavanomaiset kunnostustoimenpiteet ja vuosihuollot) kuin raaka-ainehankinnoista
5) Kunnan 100 % omistama perustettava yhtiö sitoutuu ostamaan kohdassa 4) mukaisesti tuotetun kaukolämmön
6) perustettavan energiayhtiön omaa toimintastrategiaa ja toimintaan liittyviä sopimuksia tehtäessä tulee ennakoiden toimia niin, että yhtiön omistajan omassa strategiassaan tulevaisuuden mahdollisuutena pidettävän koko toiminnan myynnin edellytykset ovat olemassa