Tekninenlautakunta, kokous 9.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 59 Aallonmurtajalaitureiden hankinta 2025

PADDno-2021-31

Valmistelija

  • Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi

Kuvaus

Valtuusto on hyväksynyt talousarvion vuodelle 2025 kokouksessaan 11.11.2024. Vuoden 2025 talousarvion investointiosassa on varattu 520 000 euron määräraha satamaan ja satama-alueelle. Hallintosäännön 19 §:n mukaan ja lautakunta päättävät hankinnoista ja sopimuksista, joiden kokonaisarvo ylittää hankintalain kansalliset ja EU-kynnysarvot.  

Tämä hankintapäätös on ehdollinen edellyttäen AVI:n myöntämää ympäristö- ja vesilain mukaista lupaa.

1. Hankinnan kohde 

Hankinta sisältää kahden uuden aallonmurtajalaiturin rakentamisen rakentamissuunnitelmassa esitetyn mukaisesti. Laiturien toimitukseen ja rakentamiseen sisältyvät myös laiturin ankkurointi, maatuet ja niiden vaatimat maanrakennustyöt, eteläisen laiturin venepuomit, 110M sähköputkitukset sekä vesijohdon varausputkituksen kaikkine töineen, materiaaleineen ja tarvikkeineen, täysin valmiiksi tehtynä tarjouspyyntöasiakirjoihin sisältyvien suunnitelmien ja urakkarajojen mukaisesti.

2. Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli avoin menettely.

3. Hankintailmoitus ja saadut tarjoukset

Padasjoen kunta julkaisi hankintailmoituksen 4.7.2025 Hilma Julkiset hankinnat -palvelussa (www.hankintailmoitukset.fi). Hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan 6.8.2025 klo 12.00 mennessä hankintayksikölle saapui Hilma Julkiset hankinnat -palvelussa seitsemän tarjousta. Tarjoukset saapuivat seuraavilta tahoilta: A-Laiturit Oy, Suomen Laiturikauppa Oy, Top Marine Laiturit Oy, Marinetek Finland Oy, TN-Bryggan Ab, SSSR-ryhmittymä ja Rantalatimber Oy.

Tarjousten avauksen suoritti tilaajan nimeämä asiantuntija ryhmä. Tarjousten avaustilaisuus ei ollut julkinen.

4. Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja tarjousta koskevat vaatimukset olivat määritelty tarjouspyynnössä sivuilla 2–3.  

Hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjousten käsittelyn ensimmäisenä vaiheena tarkastettiin, että tarjoaja ja hänen mahdollisesti ilmoittamansa alihankkijat täyttävät edellytettyjen selvitysten perusteella soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset ja, että ei ole olemassa seikkoja, jotka hankintalain mukaan voivat johtaa tarjoajan poissulkemiseen. Jos soveltuvuusvaatimukset eivät täyty tai hankintalain mukaisia poissulkemisperusteita ilmenee, tarjoaja on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Kolme tarjouksen jättäneistä yrityksistä täyttivät tarjouspyynnössä asetetut tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Seuraavat tarjoajat poissuljetaan tarjouskilpailusta:

Top Marine Laiturit Oy

Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena vaatimuksena, että tarjoajan sekä ilmoitettujen voimavara-alihankkijoiden tulee täyttää tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset. Top Marine Laiturit Oy on tarjouksessaan toimittanut vanhentuneen Vastuu Group tilaajavastuutiedot -yritysraportin. Vanhentuneen Vastuu Group tilaajavastuutiedot -yritysraportin toimittamisen takia Top Marine Laiturit Oy:n tilaajavastuulain mukaisten vaatimusten täyttymistä ei ole mahdollista todeta, jolloin tarjous ei vastaa tarjouspyyntöä ja tarjoajan osalta ei ole mahdollista todeta pakollisten soveltuvuusvaatimusten täyttymistä.

Top Marine Laiturit Oy poissuljetaan tarjouskilpailusta vanhentuneen Vastuu Group tilaajavastuutiedot -raportin takia hankintalain 104 §:n 2 momentin ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella, koska vanhentuneesta tilaajavastuuraportista ei ole mahdollista todentaa tarjoajan tilaajavastuulain mukaisten vaatimusten ja tarjoajan soveltuvuusvaatimusta täyttymistä. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

TN-Bryggan Ab

Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena tarjoajan soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena tarjoajalla ja ilmoitetuilla alihankkijoilla luottoluokituksen oltava vähintään A+. TN Bryggan Ab:n tarjouksessa esitetty luottoluokitus ei vastaa tarjouspyynnössä asetettua pakollista luottoluokitusvaatimusta, joten tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 83 §:n 1 momentin ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella. Hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena tarjoajan soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena luettelo hankkeeseen soveltuvista referenssikohteista, vähintään 3 kpl. TN Bryggan Ab:n referenssiluettelo on ollut puutteellinen referenssien kustannustietojen osalta, joten tarjoaja ei täytä tarjouspyynnössä esitettyä vaatimusta tarjoajan referenssiluettelosta eikä tarjoajan osalta ole mahdollista arvioida soveltuvuusvaatimusten täyttymistä tarjoajan referenssien osalta. Edellä mainitun perusteella TN Bryggan Ab poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjouspyynnön mukaan tarjouksen tekemisen edellytyksenä oli tarjouksen tekeminen suomen kielellä. TN Bryggan Ab:n tarjouksen alustava tekninen työsuunnitelma on ruotsinkielinen, joten tarjoaja ei täytä tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta tarjouksen tekemisestä suomen kielellä ja tämän seurauksesta tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on poissuljettava tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnön mukaan hintatarjouksen tuli sisältää tarjouslomake 2 sekä tarjouslomake 2A täytettyinä ja tarjoajan oli täytettävä tarjouslomakkeille kaikki pyydetyt tiedot. TN Bryggan Ab:n tarjouksen yksikköhintaluettelo on täytetty puutteellisesti, joten tarjoaja ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

SSSR-ryhmittymä

Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena vaatimuksena, että tarjoajan sekä ilmoitettujen voimavara-alihankkijoiden on täytettävä tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset. SSSR-ryhmittymän tilaajavastuulain mukaisten velvoitteiden täyttyminen ei ole todennettavissa tarjousasiakirjoista, joten tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Tarjoajan osalta ei myöskään ole mahdollista todeta, että täyttääkö tarjoaja soveltuvuusvaatimuksia, joten tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta myös hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjouksen sisältöosaan tuli liittää alustava tekninen työsuunnitelma, joka puuttui SSSR-ryhmittymän tarjouksesta. SSSR-ryhmittymän tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia työsuunnitelman puuttumisen takia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan oli merkittävä tarjouslomakkeelle 1 (sisältöosa) tarjouksen mukana toimitettavat todistukset ja selvitykset tarjoajan ja mahdollisten alihankkijoiden soveltuvuutta koskevien vähimmäisvaatimuksen täyttymisestä. Lisäksi tarjouspyynnön mukaan hintatarjouksen tuli sisältää tarjouslomake 2 sekä tarjouslomake 2A täytettyinä ja tarjoajan oli täytettävä tarjouslomakkeille kaikki pyydetyt tiedot. Tarjouslomakkeita 1, 2 ja 2A ei toimitettu tarjouksen mukana, joten SSSR-ryhmittymän tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Rantalatimber Oy

Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena tarjoajan soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena, että tarjoajalla, ja soveltuvuusvaatimusten täyttymiseksi ilmoitetuilla voimavara-alihankkijoilla tulee olla kullakin oman tehtäväalueensa osalta Rakentamisen Laatu RALA ry:n myöntämä tämän toimialan soveltuva RALA-pätevyys tai soveltuvat referenssit. Rantalatimber Oy:n RALA-pätevyys tai soveltuvat referenssit olivat puutteelliset, joten tarjoaja ei täytä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetettuja soveltuvuutta koskevia vähimmäisvaatimuksia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 83 §:n 1 momentin ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella. Hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena tarjoajan soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena luettelo hankkeeseen soveltuvista referenssikohteista, vähintään 3 kpl. Rantalatimber Oy:n referenssiluettelosta on puuttunut referenssikohteiden kustannukset, joten tarjoajan tarjous ei täytä tarjouspyynnössä esitettyä vähimmäisvaatimusta tarjoajan referenssiluettelosta eikä tarjoajan osalta ole mahdollista arvioida soveltuvuusvaatimusten täyttymistä tarjoajan referenssien osalta. Rantalatimber Oy poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella puutteellisen referenssiluettelon takia. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja,​ joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjouksen sisältöosaan tuli liittää alustava tekninen työsuunnitelma, joka puuttuu Rantalatimber Oy:n tarjouksesta. Rantalatimber Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia alustavan teknisen työsuunnitelman puuttumisen takia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

6.  Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousvertailu tehtiin tarjoajien antaman tarjousmateriaalin perusteella. Tarjousten arvioinnin suoritti tilaajan asiantuntijoiden muodostama arviointiryhmä. Tilaaja arvioi toimitettujen selvitysten perusteella, että tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja, että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva rakennusurakka.

Tarjouspyynnön mukaisesti tilaaja päättää hankinnasta valitsemalla laadultaan vähimmäisvaatimukset täyttävän vertailuhinnaltaan edullisimman tarjouksen. Vertailuhinta laskettiin tarjouslomakkeella 2 esitetyn mukaisesti.

Vähimmäisvaatimukset täyttävä vertailuhinnalta edullisin tarjous oli Suomen Laiturikauppa Oy:lla vertailuhintaan 245 969,11 euroa (alv 0 %).

7. Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista (sähköinen tiedoksisaanti) edellytyksellä, että AVI on myöntänyt  vesilain mukaisen ympärisöluvan  ja hankintapäätös on saanut lainvoiman.

 

Oheismateriaali:

Tarjousten avaus- ja vertailupöytäkirja, joka lähetetään tarjoajille päätöksen yhteydessä
Hilmassa julkaistu tarjouspyyntö

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi

Edellä kuvattujen perusteluiden mukaisesti tekninen lautakunta:

1. Poissulkee Top Marine Laiturit Oy:n, TN-Bryggan Ab:n, SSSR-ryhmittymän ja Rantalatimber Oy:n tarjoukset tarjouskilpailusta kuvaustekstin mukaisin perusteluin.

2. Päättää valita aallonmurtajalaitureiden toimittajaksi Suomen Laiturikauppa Oy:n, joka täyttää tarjouspyynnön mukaiset vähimmäisvaatimukset ja on edullisin tarjous vertailuhinnalla 245 969,11 (alv 0 %). Päätös on ehdollinen edellyttäen AVI:n myöntämää vesilain mukaista ympäristölupaa.

3. Valtuuttaa teknisen johtajan tekemään hankintasopimuksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjoajat,kh, konsultti Ramboll Finland Oy

Muutoksenhaku

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus / kynnysarvot ylittävät

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto

Kun hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti: Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Kun hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä: Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneensa tiedon myöhemmin.

Kun hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi: Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Padasjoen kunta / päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija

Kirjaamon yhteystiedot:
kirjaamo@padasjoki.fi
Postiosoite: Pl 35 17501 Padasjoki
Käyntiosoite: Kellosalmentie 20, Padasjoki
 Puhelinnumero: +358 44 595 9902     Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 -​15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Tiedoksianto

Kun hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti: Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Kun hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä: Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

Kun hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi: Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös),
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohditus valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustajansa tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinlaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Puhelinnumero: 029 56 43300
Faksinumero: 029 56 43314
Sähköposti: markkinaoikeus(at)oikeus.fi