Kuvaus
Valtuusto on hyväksynyt talousarvion vuodelle 2025 kokouksessaan 11.11.2024. Vuoden 2025 talousarvion investointiosassa on varattu 520 000 euron määräraha satamaan ja satama-alueelle. Hallintosäännön 19 §:n mukaan ja lautakunta päättävät hankinnoista ja sopimuksista, joiden kokonaisarvo ylittää hankintalain kansalliset ja EU-kynnysarvot.
Tämä hankintapäätös on ehdollinen edellyttäen AVI:n myöntämää ympäristö- ja vesilain mukaista lupaa.
1. Hankinnan kohde
Hankinta sisältää kahden uuden aallonmurtajalaiturin rakentamisen rakentamissuunnitelmassa esitetyn mukaisesti. Laiturien toimitukseen ja rakentamiseen sisältyvät myös laiturin ankkurointi, maatuet ja niiden vaatimat maanrakennustyöt, eteläisen laiturin venepuomit, 110M sähköputkitukset sekä vesijohdon varausputkituksen kaikkine töineen, materiaaleineen ja tarvikkeineen, täysin valmiiksi tehtynä tarjouspyyntöasiakirjoihin sisältyvien suunnitelmien ja urakkarajojen mukaisesti.
2. Hankintamenettely
Hankintamenettelynä oli avoin menettely.
3. Hankintailmoitus ja saadut tarjoukset
Padasjoen kunta julkaisi hankintailmoituksen 4.7.2025 Hilma Julkiset hankinnat -palvelussa (www.hankintailmoitukset.fi). Hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan 6.8.2025 klo 12.00 mennessä hankintayksikölle saapui Hilma Julkiset hankinnat -palvelussa seitsemän tarjousta. Tarjoukset saapuivat seuraavilta tahoilta: A-Laiturit Oy, Suomen Laiturikauppa Oy, Top Marine Laiturit Oy, Marinetek Finland Oy, TN-Bryggan Ab, SSSR-ryhmittymä ja Rantalatimber Oy.
Tarjousten avauksen suoritti tilaajan nimeämä asiantuntija ryhmä. Tarjousten avaustilaisuus ei ollut julkinen.
4. Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja tarjousta koskevat vaatimukset olivat määritelty tarjouspyynnössä sivuilla 2–3.
Hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjousten käsittelyn ensimmäisenä vaiheena tarkastettiin, että tarjoaja ja hänen mahdollisesti ilmoittamansa alihankkijat täyttävät edellytettyjen selvitysten perusteella soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset ja, että ei ole olemassa seikkoja, jotka hankintalain mukaan voivat johtaa tarjoajan poissulkemiseen. Jos soveltuvuusvaatimukset eivät täyty tai hankintalain mukaisia poissulkemisperusteita ilmenee, tarjoaja on suljettava pois tarjouskilpailusta.
Kolme tarjouksen jättäneistä yrityksistä täyttivät tarjouspyynnössä asetetut tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Seuraavat tarjoajat poissuljetaan tarjouskilpailusta:
Top Marine Laiturit Oy
Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena vaatimuksena, että tarjoajan sekä ilmoitettujen voimavara-alihankkijoiden tulee täyttää tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset. Top Marine Laiturit Oy on tarjouksessaan toimittanut vanhentuneen Vastuu Group tilaajavastuutiedot -yritysraportin. Vanhentuneen Vastuu Group tilaajavastuutiedot -yritysraportin toimittamisen takia Top Marine Laiturit Oy:n tilaajavastuulain mukaisten vaatimusten täyttymistä ei ole mahdollista todeta, jolloin tarjous ei vastaa tarjouspyyntöä ja tarjoajan osalta ei ole mahdollista todeta pakollisten soveltuvuusvaatimusten täyttymistä.
Top Marine Laiturit Oy poissuljetaan tarjouskilpailusta vanhentuneen Vastuu Group tilaajavastuutiedot -raportin takia hankintalain 104 §:n 2 momentin ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella, koska vanhentuneesta tilaajavastuuraportista ei ole mahdollista todentaa tarjoajan tilaajavastuulain mukaisten vaatimusten ja tarjoajan soveltuvuusvaatimusta täyttymistä. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
TN-Bryggan Ab
Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena tarjoajan soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena tarjoajalla ja ilmoitetuilla alihankkijoilla luottoluokituksen oltava vähintään A+. TN Bryggan Ab:n tarjouksessa esitetty luottoluokitus ei vastaa tarjouspyynnössä asetettua pakollista luottoluokitusvaatimusta, joten tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 83 §:n 1 momentin ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella. Hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena tarjoajan soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena luettelo hankkeeseen soveltuvista referenssikohteista, vähintään 3 kpl. TN Bryggan Ab:n referenssiluettelo on ollut puutteellinen referenssien kustannustietojen osalta, joten tarjoaja ei täytä tarjouspyynnössä esitettyä vaatimusta tarjoajan referenssiluettelosta eikä tarjoajan osalta ole mahdollista arvioida soveltuvuusvaatimusten täyttymistä tarjoajan referenssien osalta. Edellä mainitun perusteella TN Bryggan Ab poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjouspyynnön mukaan tarjouksen tekemisen edellytyksenä oli tarjouksen tekeminen suomen kielellä. TN Bryggan Ab:n tarjouksen alustava tekninen työsuunnitelma on ruotsinkielinen, joten tarjoaja ei täytä tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta tarjouksen tekemisestä suomen kielellä ja tämän seurauksesta tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on poissuljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnön mukaan hintatarjouksen tuli sisältää tarjouslomake 2 sekä tarjouslomake 2A täytettyinä ja tarjoajan oli täytettävä tarjouslomakkeille kaikki pyydetyt tiedot. TN Bryggan Ab:n tarjouksen yksikköhintaluettelo on täytetty puutteellisesti, joten tarjoaja ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
SSSR-ryhmittymä
Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena vaatimuksena, että tarjoajan sekä ilmoitettujen voimavara-alihankkijoiden on täytettävä tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset. SSSR-ryhmittymän tilaajavastuulain mukaisten velvoitteiden täyttyminen ei ole todennettavissa tarjousasiakirjoista, joten tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Tarjoajan osalta ei myöskään ole mahdollista todeta, että täyttääkö tarjoaja soveltuvuusvaatimuksia, joten tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta myös hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjouksen sisältöosaan tuli liittää alustava tekninen työsuunnitelma, joka puuttui SSSR-ryhmittymän tarjouksesta. SSSR-ryhmittymän tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia työsuunnitelman puuttumisen takia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan oli merkittävä tarjouslomakkeelle 1 (sisältöosa) tarjouksen mukana toimitettavat todistukset ja selvitykset tarjoajan ja mahdollisten alihankkijoiden soveltuvuutta koskevien vähimmäisvaatimuksen täyttymisestä. Lisäksi tarjouspyynnön mukaan hintatarjouksen tuli sisältää tarjouslomake 2 sekä tarjouslomake 2A täytettyinä ja tarjoajan oli täytettävä tarjouslomakkeille kaikki pyydetyt tiedot. Tarjouslomakkeita 1, 2 ja 2A ei toimitettu tarjouksen mukana, joten SSSR-ryhmittymän tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
Rantalatimber Oy
Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena tarjoajan soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena, että tarjoajalla, ja soveltuvuusvaatimusten täyttymiseksi ilmoitetuilla voimavara-alihankkijoilla tulee olla kullakin oman tehtäväalueensa osalta Rakentamisen Laatu RALA ry:n myöntämä tämän toimialan soveltuva RALA-pätevyys tai soveltuvat referenssit. Rantalatimber Oy:n RALA-pätevyys tai soveltuvat referenssit olivat puutteelliset, joten tarjoaja ei täytä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetettuja soveltuvuutta koskevia vähimmäisvaatimuksia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 83 §:n 1 momentin ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella. Hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjouspyynnössä on ollut pakollisena tarjoajan soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena luettelo hankkeeseen soveltuvista referenssikohteista, vähintään 3 kpl. Rantalatimber Oy:n referenssiluettelosta on puuttunut referenssikohteiden kustannukset, joten tarjoajan tarjous ei täytä tarjouspyynnössä esitettyä vähimmäisvaatimusta tarjoajan referenssiluettelosta eikä tarjoajan osalta ole mahdollista arvioida soveltuvuusvaatimusten täyttymistä tarjoajan referenssien osalta. Rantalatimber Oy poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 ja hankintalain 105 §:n 1 momentin perusteella puutteellisen referenssiluettelon takia. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjouksen sisältöosaan tuli liittää alustava tekninen työsuunnitelma, joka puuttuu Rantalatimber Oy:n tarjouksesta. Rantalatimber Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia alustavan teknisen työsuunnitelman puuttumisen takia ja tarjoaja poissuljetaan tarjouskilpailusta hankintalain 104 §:n 2 momentin perusteella. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
6. Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousvertailu tehtiin tarjoajien antaman tarjousmateriaalin perusteella. Tarjousten arvioinnin suoritti tilaajan asiantuntijoiden muodostama arviointiryhmä. Tilaaja arvioi toimitettujen selvitysten perusteella, että tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja, että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva rakennusurakka.
Tarjouspyynnön mukaisesti tilaaja päättää hankinnasta valitsemalla laadultaan vähimmäisvaatimukset täyttävän vertailuhinnaltaan edullisimman tarjouksen. Vertailuhinta laskettiin tarjouslomakkeella 2 esitetyn mukaisesti.
Vähimmäisvaatimukset täyttävä vertailuhinnalta edullisin tarjous oli Suomen Laiturikauppa Oy:lla vertailuhintaan 245 969,11 euroa (alv 0 %).
7. Hankintasopimus
Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista (sähköinen tiedoksisaanti) edellytyksellä, että AVI on myöntänyt vesilain mukaisen ympärisöluvan ja hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Oheismateriaali:
Tarjousten avaus- ja vertailupöytäkirja, joka lähetetään tarjoajille päätöksen yhteydessä
Hilmassa julkaistu tarjouspyyntö
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi
Edellä kuvattujen perusteluiden mukaisesti tekninen lautakunta:
1. Poissulkee Top Marine Laiturit Oy:n, TN-Bryggan Ab:n, SSSR-ryhmittymän ja Rantalatimber Oy:n tarjoukset tarjouskilpailusta kuvaustekstin mukaisin perusteluin.
2. Päättää valita aallonmurtajalaitureiden toimittajaksi Suomen Laiturikauppa Oy:n, joka täyttää tarjouspyynnön mukaiset vähimmäisvaatimukset ja on edullisin tarjous vertailuhinnalla 245 969,11 (alv 0 %). Päätös on ehdollinen edellyttäen AVI:n myöntämää vesilain mukaista ympäristölupaa.
3. Valtuuttaa teknisen johtajan tekemään hankintasopimuksen.