Kunnanhallitus, kokous 4.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 240 Riskienhallinnan arvio

PADDno-2021-45

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
Moona Leinonen, moona.leinonen@padasjoki.fi

Kuvaus

Kuntalain 14 §:n mukaan valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteista. Padasjoen kunnan ja kuntakonsernin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteet on hyväksytty kunnanvaltuustossa 1.3.2021.

Kunnanhallituksen tulee puolestaan kuntalain 39 §:n perusteella huolehtia kunnan sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnan järjestämisestä. Padasjoen kunnan hallintosäännön 91 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa kokonaisvaltaisen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä, johon yhtenä osuutena kuuluu sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeiden ja menettelytapojen hyväksyminen. 

Padasjoen kunnan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan prosessien kehittämisen myötä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeistus on vaatinut päivitystä. Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeen päivittämisen yhteydessä on laadittu operatiivisen kassanhallinnan ja tuottojen kirjaamisen prosessikuvaukset jotka toimitetaan oheismateriaalina tiedoksi kunnanhallitukselle.

Tämä Padasjoen kunnan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohje korvaa aikaisemman 1.2.2021 kunnanhallituksessa hyväksytyn ohjeen. 

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeen. Ohje tulee voimaan välittömästi.

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi kassanhallinnan ja tuottojen kirjaamisen prosessikuvaukset, joita päivitetään virkatyönä tarvittaessa. 

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Pirjo Ala-Hemmilä, rehtori, pirjo.ala-hemmila@edu.padasjoki.fi

Kuvaus

Kuntalain 14 §:n mukaan valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteista.

Kunnanhallituksen tulee puolestaan kuntalain 39 §:n perusteella huolehtia kunnan sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnan järjestämisestä. Padasjoen kunnan hallintosäännön 91 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa kokonaisvaltaisen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä, johon yhtenä osuutena kuuluu sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeiden ja menettelytapojen hyväksyminen.   Kunnanhallitus on päättänyt hyväksyä 2.9.2024 § 180 sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeen. 

Lautakunnalla on omalla toimialallaan vastuu sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan asianmukaisesta järjestämisestä, toimeenpanon valvonnasta ja tuloksellisuudesta sekä merkittävien riskien raportoinnista kunnanhallituksen ohjeiden mukaisesti. 

 

Oheismateriaalina Padasjoen kunnan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohje.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Ala-Hemmilä, rehtori, pirjo.ala-hemmila@edu.padasjoki.fi

Sivistyslautakunta käy keskustelun sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan asianmukaisesta järjestämisestä, toimeenpanon valvonnasta ja tuloksellisuudesta sivistystoimialalla ja merkitsee tiedoksi oheismateriaalina olevan riskienhallinnan raportin.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin ja merkittiin tiedoksi

Valmistelija

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
  • Pirjo Ala-Hemmilä, rehtori, pirjo.ala-hemmila@edu.padasjoki.fi
  • Moona Leinonen, moona.leinonen@padasjoki.fi

Kuvaus

Talousarvioesitys pitää sisällään kuntakonsernia koskevan riskiarvion toimenpidesuosituksineen. Riskiarvio on esitetty sellaisessa muodossa, että sen käsittely on mielekästä valtuustotasolla. Työ perustuu lautakuntien, asianhallintaryhmän ja konserniyhtiöiden suorittamiin riskianalyyseihin, joiden merkittävimmistä havainnoista on koostettu yksi, yhteinen riskiarvio valtuuston käsiteltäväksi.

Hallintosäännön mukaan lautakunnat vastaavat toimialansa sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta ja raportoivat hallitukselle sen järjestämisestä ja johtopäätöksistä. 

Konserniyhtiöillä on oltava omat riskienhallintaan liittyvät menettelytapansa ja ne raportoivat ilmenevistä riskeistä tarvittaessa kunnanhallitukselle.

Kunnanhallitus vastaa oman toimialansa riskiarviosta.

Alla on talousarvioesitykseen vuodelle 2025 sisällytetty riskiarvio ja sen perusteella suoritettavat toimenpiteet  

Strategiset riskit 

Padasjoen uuden kuntastrategian mukaan keskeisiä arvoja ovat joustavuus, uusiutuvuus, luottamus ja yhteisöllisyys. Em. arvot edellyttävät organisaatiolta pitkäjänteistä kykyä toimintakyvyn säilyttämiseen ja kehittämiseen. Liian suuri henkilöstön vaihtuvuus uhkaa toiminnan joustavuutta ja luotettavuutta sekä kykyä uusiutua suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti toimintaympäristön muutosten vaatimalla tavalla.  

Strategisen tason riskinä voidaan pitää myös kärkihankkeen ”Uusi koulu” epäonnistumista, koska se on keskeinen tekijä tulevassa palvelurakenteessa ja sen toteutukseen sitoutuu erittäin suuri osa kehittämiseen käytettävissä olevista resursseista. Kouluhankkeen suunnittelun tai toteutuksen epäonnistuminen heikentäisi kunnan strategista asemaa selvästi ja pysyväisluonteisesti. 

Kansainvälisen poliittisen tilanteen heikkeneminen on ulkoinen strategisen tason riski, joka saattaa suunnitelmakaudella heijastua konkreettisesti kunnan toimintaan esim. tuotteiden ja energian hinnannousuna tai saatavuusongelmina. Normaaliaikojen tarpeisiin rakennettu infrastruktuuri on altis vahingonteoille. 

Myös kunnan koko on strateginen riski, joka on huomioitava toiminnan suunnittelussa. Pieni kunta kykenee vaikuttamaan vain rajatusti toimintaympäristöönsä, lainsäädännön kehitykseen ja sidosryhmiensä toimintaan. Proaktiivinen toiminta painottuu lähinnä muutosten ennakointiin ja siihen perustuvaan oman toiminnan kehittämiseen. Henkilöstön vaihtuvuus, erityisosaamisen rajallisuus ja riippuvuus ostopalveluista lisäävät riskejä. Varahenkilöjärjestelyjen toimivuus edellyttää yksittäisiltä työntekijöiltä laajaa osaamisprofiilia. 

Strategisena riskinä voidaan pitää myös maineriskiä, joka saattaa realisoitua yksittäisten kielteisten tapahtumien käsittelystä julkisuudessa. 

Keinot vähentää strategisia riskejä: 

  1. Strategiseen näkemykseen perustuva päätöksenteko, joka vastaa johdonmukaisesti muuttuvan toimintaympäristön ja vanhenevan ikärakenteen tuottamiin tarpeisiin 
  1. Päätöksentekokyvyn ylläpitäminen 
  1. Osaavan henkilöstön saatavuus ja sitouttaminen, varahenkilöjärjestelyjen ylläpito ja henkilöstökoulutus 
  1. Erillinen ostopalveluna hankittu riskienhallintasuunnitelma ”Uusi koulu” -hankkeelle ennen hankintapäätöksiä 
  1. Resurssien varaaminen varautumiseen liittyviin toimenpiteisiin 
  1. Henkilöstön osaamisen lisääminen varahenkilöstöjärjestelyjen toimivuuden varmistamiseksi 
  1. Valtuuston 10.6.2024 hyväksymän huoneentaulun periaatteiden mukainen hallintokulttuuri 

Taloudelliset riskit 

Julkisen talouden pysyväisluonteinen alijäämä tulee vaikeuttamaan suunnitelmakaudella myös Padasjoen kunnan taloudellista tilannetta.  Taseyksiköiden yhtiöittäminen siirtää toimintaa kunnalta konserniyhtiöille ja edellyttää johtamisjärjestelmän päivittämistä. Korjausvelka (kiinteistöt, vuokra-asunnot, vesi- ja viemäriverkosto yms.) rasittavat kunnan taloutta. 

Keinot vähentää taloudellisia riskejä: 

  1. Talouden tasapainotussuunnitelman seuranta ja päivittäminen 
  1. Palvelutuotantorakenteiden muuttaminen siten, että kiinteistöihin ja tukipalveluihin liittyvät kustannukset suhteessa varsinaiseen palvelutuotantoon pienenevät 
  1. Konserniohjauksen käytäntöjen päivitys ja jalkauttaminen 
  1. Linjausten tekeminen korjausvelan ja kiinteistöjen kunnossapidon osalta 

Toiminnalliset riskit 

Padasjoen kunnan organisaatio on pieni ja haavoittuva, ja erityisosaamista vaativissa tehtävissä kunta on usein riippuvainen ulkopuolisesta palvelun tuottajasta. Riippuvuus ulkopuolisista toimijoista saattaa nostaa kustannuksia ja vaarantaa palvelujen toimivuuden esim. poikkeusoloissa. Toiminnallisten riskien osalta ovat viime aikoina korostuneet tietoturvaan liittyvät riskit niin oman toiminnan kuin ulkoisten sidosryhmien osalta. 

Keinot vähentää toiminnallisia riskejä: 

  1. Strategisten periaatteiden mukaan toimiminen 
  1. Aiempaa yksityiskohtaisempi riskien arviointi lautakunta- ja työyhteisötasolla 
  1. Poikkeusolojen huomiointi sopimuksia valmisteltaessa 
  1. Tietoturvaohjelmistot 
  1. Organisaation toimintakyvyn ylläpito kaikilla tasoilla päätöksenteosta operatiiviseen toimintaan 

Vahinkoriskit 

Padasjoen kiinteistökantaan ja kunnallistekniikkaan liittyy korjausvelkaa, joka saattaa realisoitua myös akuutteina korjaustarpeina tai tapaturmina. 

Keinot vähentää vahinkoriskejä:   

  1. Vakuutusten ajan tasalla pitäminen 
  1. Asianmukaiset toimintatavat, työturvallisuus ja oikea työn mitoitus 
  1. Pysyvästi kunnan käyttöön jäävien kiinteistöjen PTS-suunnitelmat ja niiden toimeenpano 
  1. Tarpeettomien kiinteistöjen realisointi, vuokraus, purku tai käytöstä poistaminen 
  1. Sahan piipun varotoimenpiteiden suorittaminen 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus hyväksyy talousarvioon liitettävän riskiarvion sisällön sekä riskienhallinnan menettelytavat sekä merkitsee tietoon saatetuksi tytäryhtiöiden kanssa käydyt keskustelut niiden riskienhallinnasta.

Kunnanhallitus hyväksyy osana konsernivalvonnan järjestämistä riskianalyysiin perustuvat menettelytavat.

Kunnanhallitus toteaa, että riskien vähentämiseen liittyvät vastuut jakautuvat hallintosäännön mukaisesti kullekin lautakunnalle ja konserniohjeen mukaisesti kullekin tytäryhtiöille.

Kunnanhallitus käy keskustelun riskiarvion taustalla olevista oman toimialansa ja konserniyhtiöiden havainnoista tarkemmalla tasolla, ja ohjeistaa tarvittaessa tarkemmin riskienhallintaan liittyvissä prosesseissa ja toimenpiteissä.

Konserniyhtiöiden tulee toimittaa hallitusten ja yhtiökokousten pöytäkirjat ja esityslistat kunnanjohtajalle ja osoitteeseen kirjaamo@padasjoki.fi asianhallintajärjestelmään tallennettaviksi.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

konserniyhtiöt, lautakunnat, kirjaamo

Muutoksenhaku

OIKAISUVAATIMUSOHJEET

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 
Oikaisuvaatimusoikeus

 Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

 Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

  • Oikaisuvaatimus on toimitettava Padasjoen kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.
  • Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
  • Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Padasjoen kunnanhallitus

Kirjaamon yhteystiedot: kirjaamo@padasjoki.fi
Postiosoite: Pl 35 17501 Padasjoki
Postiosoite: Kellosalmentie 20
Faksinumero:    03-551 3345
Puhelinnumero: +358 44 595 9902    

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 -15.00.


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

     
    Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.
     
    Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

 

Pöytäkirja

 Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Padasjoen kunnan kirjaamosta.

Kirjaamon yhteystiedot: kirjaamo@padasjoki.fi
Postiosoite: Pl 35 17501 Padasjoki
Postiosoite: Kellosalmentie 20
Faksinumero:    03-551 3345
Puhelinnumero: +358 44 595 9902    

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 -15.00