Kunnanhallitus, kokous 4.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 241 Vuoden 2025 talousarvio ja vuoden 2025-2027 taloussuunnitelma

PADDno-2024-86

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Esitys vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman laadintaohjeiksi seuraa esityslistan oheismateriaalina.

Talousarvion laadinta-aikataulu on seuraava:

Lautakuntien esitykset 11.9.2024 mennessä

Kunnanjohtajan esitys 29.10.2024 mennessä

Kunnanhallituksen esitys 4.11.2024

Kunnanvaltuusto 11.11.2024

Taloussuunnitelmakaudella 2025-2027 pyritään lähtökohtaisesti ylijäämäisiin talousarvioihin. Vuoden 2025 talousarvion valmistelussa on tavoitteena pidättäytyä veronkorotuksista.

Talousarvion laadinta-aikataulu on aikaistunut aiemmista vuosista. TE-uudistukseen liittyvät yksityiskohtaiset taloudelliset vaikutukset selkiytyvät valmisteluprosessin aikana. Tulojen ja menojen ennakointi on vuoden tässä vaihessa vaikeaa, joten ohjeistusta saatetaan tarkentaa myöhemmin.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion laadintaohjeet.

 

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

TALOUSSUUNNITELMAN SÄÄDÖSPOHJA:

Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”

Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää, tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.                

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.  Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.    

Talousarvion käyttötalousosassa on tulosalueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös yleisperustelut, tuloslaskelmaosan, investointiosan ja rahoitusosan.

 

TALOUSSUUNNITELMAN TALOUDELLISET TUNNUSLUVUT:

Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2025 on 74 724 euroa ylijäämäinen.

Vuonna 2024 veroprosentit ovat olleet seuraavat: tulovero 8,4 %, yleinen kiinteistövero 0,93 %, maapohjan osalta yleinen kiinteistöveroprosentti 1,3 %, vakituiset asunnot 0,6 %, muut asuinrakennukset 1,2 % ja voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,0 %. Veroprosentteihin ei esitetä muutoksia taloussuunnitelmavuosille. Vuoden 2025 verotulojen määräksi on arvioitu 6 652 000 euroa, josta on kunnallisverotuloja 4 091 000 euroa, yhteisöverotuloja 779 000 euroa ja kiinteistöverotuloja 1 782 000 euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty Kuntaliiton veroennustekehikkoa.

Valtionosuuksien määränä on käytetty Valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2025 valtionosuuksista. Padasjoen kunnan vuoden 2025 valtionosuuksiksi on arvioitu 1 803 543 euroa. Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2024 lopussa. Valtionosuudet sisältävät vuosina 2025–2027 sote-uudistukseen liittyvät takautuvasti perittävät valtionosuudet ja valtionosuutta lisäävänä Te-palveluiden järjestämiseen kohdennetun valtionosuuden. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttaa vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset, sote uudistuksen takaisinperinnät sekä valmisteilla oleva valtionosuusuusuudistus, joka ei tuo kunnille lisää rahaa vaan tulee jakamaan rahat uudella tavalla.

Padasjoen kunnan toimintamenot vuonna 2025 ovat 9 756 019 euroa. Toimintamenoja on -7,6 % vähemmän taloussuunnitelmavuonna 2025 kuin vuoden 2024 talousarvioon verrattuna. Toimintamenoista henkilöstökulujen osuus on noin 5,5 miljoonaa euroa, jotka ovat -4,2 % pienemmät kuin vuoden 2024 talousarviossa. Toimintatuotot ovat noin 2,1 miljoonaa euroa, mikä on -39 % vähemmän toimintatuottoja kuin vuoden 2024 talousarviossa. Vuosikate on 1,007 miljoonaa euroa, mikä kokonaisuudessaan kattaa talousarviovuoden poistot 933 250 euroa mahdollistaen taloussuunnitelmavuoden ylijäämäisen tuloksen.

Talousarviovuoden investoinnit ovat yhteensä noin 2,5 miljoonaa euroa. Suurien hankkeiden investointeihin, kuten uuden koulun suunnitteluun, maanostoon, valokuituun ja sataman alueeseen, on budjetoitu noin 1,5 miljoonaa euroa. Pienien hankkeiden investointeihin on budjetoitu 595 000 euroa, muihin investointeihin 182 000 euroa ja irtaimiston investointeihin 215 000 euroa.

Kunnan vakaa taloustilanne mahdollistaa investointitason. Vuonna 2025 nostetaan vierasta pääomaa miljoona euroa, kun samanaikaisesti lainoja lyhennetään miljoonalla eurolla. Lainakannan arvioidaan olevan noin 4,5 miljoonaa vuosien 2025–2027 aikana.

 

TALOUSSUUNNITELMAN TOIMINNALLISET MUUTOKSET:

Padasjoen kunnan uusi kuntastrategia ”Muutakin kuin mummola” on hyväksytty kunnanvaltuustossa 10.6.2024. Uusi kuntastrategia määrittää Padasjoen kunnan tulevaisuuden suunnan vuoteen 2035 asti, ja siitä johdetaan kaikki kunnan päätöksenteko, suunnittelu ja kehittäminen. Tämä tarkoittaa sitä, että tämä taloussuunnitelma on laadittu perustuen valtuustossa hyväksyttyihin kuntastrategisiin tavoitteisiin.

”Muutakin kuin mummola” -kuntastrategiassa on määritelty kahdeksan kärkihanketta, jotka ovat kunnan toimintaa tai tekemistä kuvaavia asioita, joilla tähdätään haluttuun tulevaisuuden tilaan, ja ne antavat myös sisällön strategisille painopisteille. Nämä kahdeksan kärkihanketta ovat seuraavat: Sisävesien paras satama, Vireät kylät yhteisöllisellä Padasjoella, Edesautamme uuden työn syntymistä, Tuemme Padasjokelaisten toimintakykyä, Uusi koulu, Koti Padasjoella, Luonto – meidän mahdollisuutemme ja Meidän Padasjokemme.

Uusi koulu on Padasjoen kunnan kautta aikojen suurin hanke, jolla on vuosikymmenten vaikutus kunnan toimintaan. Tällä hetkellä Yhtenäiskoulu toimii kahdessa erillisessä koulurakennuksessa ja varhaiskasvatus jopa viidessä eri toimipisteessä. Yhtenäiskoulun Pappilanmäen koulurakennus on 1960–1970-luvulla rakennettu ja Kullasvuoren koulurakennus 1980-luvulla. Uuden koulun osalta vuosi 2025 on koulun suunnittelun vuosi, jonka jälkeen uusi koulu rakennettaisiin vuosien 2026–2028 aikana.

Sisävesien parhaan sataman hankkeella pyritään kehittämään sataman alue tulevaisuudessa nimensä mukaisesti sisävesien parhaaksi. Taloussuunnitelmavuosien 2025 ja 2026 tavoitteena on sataman alueen tulevaisuussuunnitelman tekeminen, mikä määrittää sen, että miten satamaa tullaan kehittämään seuraavien vuosien aikana kohti sisävesien parhaan sataman tavoitetta.

Kärkihankkeiden toteuttamiseen on budjetoitu kunnanjohtajan alaiselle kehittämisen tulosalueelle 200 000 euroa, mikä mahdollistaa kehittämistyön ja paneutumisen strategisten valtuustotasolla hyväksyttyjen tavoitteiden saavuttamiseen. Kärkihankkeiden sisällöt tarkentuvat taloussuunnitelmakaudella.

Liitteenä talousarvioesitys vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026–2027.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2025-2027 ja oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään talousarvioesitykseen teknisiä korjauksia.

Päätös

Asian käsittelyn yhteydessä esittelijä ilmoitti, että talousarvioesityksen investointiosaan lisätään seuraavat tekstiperustelut: 

Kullasvuoren koulun salin parketin urheilulattiaksi uusiminen ja uuden varastotilan toteuttaminen arvioidaan ”Uusi koulu –hankkeen” suunnitelman laatimisen yhteydessä kevään 2025 aikana.

Suunnitelmavuodelle 2026 kohdennettu Pappilanmäen koulun kentän tekonurmeksi muuttaminen arvioidaan ”Uusi koulu –hankkeen” suunnitelman laatimisen yhteydessä.

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).