Kuvaus
Talousarvioesitys pitää sisällään kuntakonsernia koskevan riskiarvion toimenpidesuosituksineen. Riskiarvio on esitetty sellaisessa muodossa, että sen käsittely on mielekästä valtuustotasolla. Työ perustuu lautakuntien, asianhallintaryhmän ja konserniyhtiöiden suorittamiin riskianalyyseihin, joiden merkittävimmistä havainnoista on koostettu yksi, yhteinen riskiarvio valtuuston käsiteltäväksi.
Hallintosäännön mukaan lautakunnat vastaavat toimialansa sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta ja raportoivat hallitukselle sen järjestämisestä ja johtopäätöksistä.
Konserniyhtiöillä on oltava omat riskienhallintaan liittyvät menettelytapansa ja ne raportoivat ilmenevistä riskeistä tarvittaessa kunnanhallitukselle.
Kunnanhallitus vastaa oman toimialansa riskiarviosta.
Alla on talousarvioesitykseen vuodelle 2025 sisällytetty riskiarvio ja sen perusteella suoritettavat toimenpiteet
Strategiset riskit
Padasjoen uuden kuntastrategian mukaan keskeisiä arvoja ovat joustavuus, uusiutuvuus, luottamus ja yhteisöllisyys. Em. arvot edellyttävät organisaatiolta pitkäjänteistä kykyä toimintakyvyn säilyttämiseen ja kehittämiseen. Liian suuri henkilöstön vaihtuvuus uhkaa toiminnan joustavuutta ja luotettavuutta sekä kykyä uusiutua suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti toimintaympäristön muutosten vaatimalla tavalla.
Strategisen tason riskinä voidaan pitää myös kärkihankkeen ”Uusi koulu” epäonnistumista, koska se on keskeinen tekijä tulevassa palvelurakenteessa ja sen toteutukseen sitoutuu erittäin suuri osa kehittämiseen käytettävissä olevista resursseista. Kouluhankkeen suunnittelun tai toteutuksen epäonnistuminen heikentäisi kunnan strategista asemaa selvästi ja pysyväisluonteisesti.
Kansainvälisen poliittisen tilanteen heikkeneminen on ulkoinen strategisen tason riski, joka saattaa suunnitelmakaudella heijastua konkreettisesti kunnan toimintaan esim. tuotteiden ja energian hinnannousuna tai saatavuusongelmina. Normaaliaikojen tarpeisiin rakennettu infrastruktuuri on altis vahingonteoille.
Myös kunnan koko on strateginen riski, joka on huomioitava toiminnan suunnittelussa. Pieni kunta kykenee vaikuttamaan vain rajatusti toimintaympäristöönsä, lainsäädännön kehitykseen ja sidosryhmiensä toimintaan. Proaktiivinen toiminta painottuu lähinnä muutosten ennakointiin ja siihen perustuvaan oman toiminnan kehittämiseen. Henkilöstön vaihtuvuus, erityisosaamisen rajallisuus ja riippuvuus ostopalveluista lisäävät riskejä. Varahenkilöjärjestelyjen toimivuus edellyttää yksittäisiltä työntekijöiltä laajaa osaamisprofiilia.
Strategisena riskinä voidaan pitää myös maineriskiä, joka saattaa realisoitua yksittäisten kielteisten tapahtumien käsittelystä julkisuudessa.
Keinot vähentää strategisia riskejä:
- Strategiseen näkemykseen perustuva päätöksenteko, joka vastaa johdonmukaisesti muuttuvan toimintaympäristön ja vanhenevan ikärakenteen tuottamiin tarpeisiin
- Päätöksentekokyvyn ylläpitäminen
- Osaavan henkilöstön saatavuus ja sitouttaminen, varahenkilöjärjestelyjen ylläpito ja henkilöstökoulutus
- Erillinen ostopalveluna hankittu riskienhallintasuunnitelma ”Uusi koulu” -hankkeelle ennen hankintapäätöksiä
- Resurssien varaaminen varautumiseen liittyviin toimenpiteisiin
- Henkilöstön osaamisen lisääminen varahenkilöstöjärjestelyjen toimivuuden varmistamiseksi
- Valtuuston 10.6.2024 hyväksymän huoneentaulun periaatteiden mukainen hallintokulttuuri
Taloudelliset riskit
Julkisen talouden pysyväisluonteinen alijäämä tulee vaikeuttamaan suunnitelmakaudella myös Padasjoen kunnan taloudellista tilannetta. Taseyksiköiden yhtiöittäminen siirtää toimintaa kunnalta konserniyhtiöille ja edellyttää johtamisjärjestelmän päivittämistä. Korjausvelka (kiinteistöt, vuokra-asunnot, vesi- ja viemäriverkosto yms.) rasittavat kunnan taloutta.
Keinot vähentää taloudellisia riskejä:
- Talouden tasapainotussuunnitelman seuranta ja päivittäminen
- Palvelutuotantorakenteiden muuttaminen siten, että kiinteistöihin ja tukipalveluihin liittyvät kustannukset suhteessa varsinaiseen palvelutuotantoon pienenevät
- Konserniohjauksen käytäntöjen päivitys ja jalkauttaminen
- Linjausten tekeminen korjausvelan ja kiinteistöjen kunnossapidon osalta
Toiminnalliset riskit
Padasjoen kunnan organisaatio on pieni ja haavoittuva, ja erityisosaamista vaativissa tehtävissä kunta on usein riippuvainen ulkopuolisesta palvelun tuottajasta. Riippuvuus ulkopuolisista toimijoista saattaa nostaa kustannuksia ja vaarantaa palvelujen toimivuuden esim. poikkeusoloissa. Toiminnallisten riskien osalta ovat viime aikoina korostuneet tietoturvaan liittyvät riskit niin oman toiminnan kuin ulkoisten sidosryhmien osalta.
Keinot vähentää toiminnallisia riskejä:
- Strategisten periaatteiden mukaan toimiminen
- Aiempaa yksityiskohtaisempi riskien arviointi lautakunta- ja työyhteisötasolla
- Poikkeusolojen huomiointi sopimuksia valmisteltaessa
- Tietoturvaohjelmistot
- Organisaation toimintakyvyn ylläpito kaikilla tasoilla päätöksenteosta operatiiviseen toimintaan
Vahinkoriskit
Padasjoen kiinteistökantaan ja kunnallistekniikkaan liittyy korjausvelkaa, joka saattaa realisoitua myös akuutteina korjaustarpeina tai tapaturmina.
Keinot vähentää vahinkoriskejä:
- Vakuutusten ajan tasalla pitäminen
- Asianmukaiset toimintatavat, työturvallisuus ja oikea työn mitoitus
- Pysyvästi kunnan käyttöön jäävien kiinteistöjen PTS-suunnitelmat ja niiden toimeenpano
- Tarpeettomien kiinteistöjen realisointi, vuokraus, purku tai käytöstä poistaminen
- Sahan piipun varotoimenpiteiden suorittaminen
Ehdotus
Esittelijä
-
Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
Kunnanhallitus hyväksyy talousarvioon liitettävän riskiarvion sisällön sekä riskienhallinnan menettelytavat sekä merkitsee tietoon saatetuksi tytäryhtiöiden kanssa käydyt keskustelut niiden riskienhallinnasta.
Kunnanhallitus hyväksyy osana konsernivalvonnan järjestämistä riskianalyysiin perustuvat menettelytavat.
Kunnanhallitus toteaa, että riskien vähentämiseen liittyvät vastuut jakautuvat hallintosäännön mukaisesti kullekin lautakunnalle ja konserniohjeen mukaisesti kullekin tytäryhtiöille.
Kunnanhallitus käy keskustelun riskiarvion taustalla olevista oman toimialansa ja konserniyhtiöiden havainnoista tarkemmalla tasolla, ja ohjeistaa tarvittaessa tarkemmin riskienhallintaan liittyvissä prosesseissa ja toimenpiteissä.
Konserniyhtiöiden tulee toimittaa hallitusten ja yhtiökokousten pöytäkirjat ja esityslistat kunnanjohtajalle ja osoitteeseen kirjaamo@padasjoki.fi asianhallintajärjestelmään tallennettaviksi.