Kunnanhallitus, kokous 19.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 29 Lausunnon antaminen satamayrittäjän valintaa koskevaan valitukseen

PADDno-2022-249

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus on kokouksessaan 22.5.2023 § 162 päättänyt työryhmän perustamisesta valmistelemaan hakua satamapalveluiden yrittäjäksi. Hakuilmoitus on julkaistu 26.6.2023 ja tarjousaikana, 25.8.2023 mennessä kuntaan saapui 4 hakemusta, joista työryhmä haastatteli 2 toimijaa.

Työryhmä päätti kokouksessaan 20.9.2023 esittää haastattelujen jälkeen uudeksi yrittäjäksi Marko Huttusta (Lomilla Oy). Työryhmä työstää tulevan toimijan kanssa vielä sopimusta. Uuden toimijan on tarkoitus aloittaa sataman yrittäjänä mahdollisimman pian edellisen yrittäjän ja kunnan välisen sopimuksen päätyttyä. Kunnan edustajat ja uusi yrittäjä neuvottelevat vielä pintaremontin tekemisestä ravintolassa ennen toiminnan alkamista keväällä 2024. 

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Sataman uudeksi yrittäjäksi valitaan Marko Huttunen (Lomilla Oy). 

Päätös

Kunnanhallitukselle esiteltiin yrittäjien haastattelupöytäkirja (liite).

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus on valinnut satama-alueen uudeksi yrittäjäksi Marko Huttusen. Yrittäjän kanssa on neuvoteltu yksityiskohtaisesta sopimuksesta, joka olisi tarkoitus allekirjoittaa jo tiistaina 17.10.2023. Päätösehdotuksen mukaan sopimus tulee voimaan vasta kun kunnanhallituksen asiaa koskeva päätös on saanut lainvoiman ja aikaisintaan 1.3.2024. Sopimusluonnos on liitteenä. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä olevan sopimusluonnoksen ja oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään siihen tarvittaessa teknisluontoisia muutoksia. 

Kunnanhallitus tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Kunnanhallituksen päätöksestä 16.10.2023 § 290 (Vuokra- ja palvelusopimuksen tekeminen satama-alueen kiinteistöistä ja venepaikoista) on tehty oikaisuvaatimus ja valitus markkinaoikeuteen.

Muutoksenhakijana on kilpailevan tarjouksen jättänyt Street food by Sofia, joka vaatii päätöksen kumoamista ja muuttamista hakijan eduksi sekä vuokra- ja palvelusopimuksen kumoamista. Vaatimus on tehty sekä laillisuus- että tarkoituksenmukaisuusperusteluin. Oikaisuvaatimus liitteineen lähetetään kokonaisuudessaan kokouksen osanottajille oheismateriaalina.

Asiaa jatkovalmistellaan esityslistan lähettämisen jälkeen.

 

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Päätös

Puheenjohtaja ilmoitti, että ei katso olleensa oikaisuvaatimuksessa esitetyin perusteluin jäävi, mutta haluaa ns. yleisklausuulin perusteella jäävätä itsensä oikaisuvaatimuksen käsittelystä jotta luottamus kunnanhallituksen oikaisuvaatimuksen käsittelyn puolueettomuuteen ei vaarantuisi. Puheenjohtaja Heikki Toivonen ei osallistunut asian käsittelyyn ja päätöksentekoon (yleislausekejäävi). Puheenjohtajana toimi Mira Vilkman.

Asian käsittelyn yhteydessä esittelijä teki seuraavan päätösehdotuksen:

Kunnanhallitus hylkää oikaisuvaatimuksen seuraavin perustein:

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteluita, joiden perusteella päätös tulisi kumota.

Kunnanhallituksen puheenjohtaja ei ole ollut jäävi käsittelemään asiaa, koska hänellä tai hänen lähisukulaisillaan ei ole ollut odotettavissa erityistä hyötyä tai haittaa päätöksestä. 

Oikaisuvaatimuksen tekijää ei ole asetettu eriarvoiseen asemaan muiden hakijoiden kanssa. Päätös perusteluineen sekä tarjousvertailu on toimitettu oikaisuvaatimuksen tekijälle. 

Tarjousten käsittelyssä ei ole tapahtunut sellaista virhettä, jolla olisi ollut merkitystä lopputulokseen. Oikaisuvaatimuksen tekijän väite siitä, että yksi tarjouksista olisi saapunut myöhästyneenä ei ole vaikuttanut lopputulokseen, koska ao. tarjoaja ei tullut valituksi.

Kunnanhallituksen 16.10.2023 eri päätöksellä hyväksymä sopimus sisältää lykkäävän lainvoimaisuusehdon. Sopimus ei ole tullut voimaan, koska asiasta on tehty oikaisuvaatimus ja valitus markkinaoikeuteen.

Lisäksi kunnanhallitus viittaa perusteluissaan Markkinaoikeudelle annettavassa vastineessa esiin tuotaviin seikkoihin.

Asian käsittelyn yhteydessä tehty päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Kunnanhallitukselle on valmisteltu seuraava vastineluonnos:

Valitus koskee kunnanhallituksen päätöstä 20.11.2023 § 327, jossa kunnanhallitus on hylännyt hallituksen päätöksestä 16.10.2023 § 290 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Kunnanhallituksen ao. päätös koski vuokrasopimuksen tekemistä kilpailutuksen voittaneen satamayrittäjän kanssa. Satamayrittäjä on puolestaan valittu kunnanhallituksen kokouksessa 2.10.2023 § 275 työryhmän esityksen pohjalta. Kunnanhallituksen päätös 16.10.2023 § 290 koskee vain vuokrasopimuksen tekemistä voittaneen yrittäjän kanssa. Tästä päätöksestä tehtyä oikaisuvaatimusta ja sen oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä tehtyä valitusta on perusteltu laajasti koko hankintapäätöksen valmisteluun liittyvillä väitteillä.

Niiltä osin kuin valitus koskee vuokrasopimuksen tekemistä, kunnanhallitus toteaa seuraavaa:

Kunnanhallituksen 16.10.2023 eri päätöksellä hyväksymä sopimus sisältää lykkäävän lainvoimaisuusehdon (sopimuksen kohta 3). Tästä ehdosta johtuen sopimus ei ole tullut voimaan, koska asiasta on tehty oikaisuvaatimus ja valitus markkinaoikeuteen. Päätös ei ole lainvoimainen, joten sopimus ei ole voimassa. Valitus oikaisuvaatimuksen hylkäämistä koskevasta päätöksestä perustuu siten väärinkäsitykseen, ja valitus tulisi hylätä kokonaisuudessaan.

Lisäksi koskien sekä valituksenalaista päätöstä, että sen taustalla olevaa valmistelua, kunnanhallitus toteaa seuraavaa:

Oikaisuvaatimuksessa ja valituksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteluita, joiden perusteella päätös tulisi kumota.

Kunnanhallituksen puheenjohtaja ei ole ollut jäävi käsittelemään asiaa, koska hänellä tai hänen lähisukulaisillaan ei ole ollut odotettavissa erityistä hyötyä tai haittaa päätöksestä.

Oikaisuvaatimuksen tekijää ei ole asetettu eriarvoiseen asemaan muiden hakijoiden kanssa. Päätös perusteluineen sekä tarjousvertailu on toimitettu oikaisuvaatimuksen tekijälle.

Päätös ei ole syntynyt väärässä järjestyksessä.

Kunnanhallitus on päätöstä tehdessään perustanut ratkaisunsa työryhmän arvioon tarjoajista. Valittujen yrittäjien eduksi katsottiin laaja osaaminen ravintola- ja matkailutoiminnasta useiden vuosien ajalta, uusien toimintojen aloittaminen ja luominen sekä realistisena pidetty liiketoiminta- ja taloussuunnitelma. Sekä työryhmä että kunnanhallitus ovat olleet arvioissaan ja päätöksissään yksimielisiä. Perustelut on kirjattu työryhmän esitykseen, joka on kunnanhallituksen päätöksen liitteenä. Perustelut ovat hankintailmoituksen kriteerien mukaisia.

Valittajan väite siitä, että muita tarjoajia ei olisi ollut ei pidä paikkaansa. Tarjousten käsittelyssä ei ole tapahtunut sellaista virhettä, jolla olisi ollut merkitystä lopputulokseen. Valittajan väite siitä, että yksi tarjouksista olisi saapunut myöhästyneenä ei ole vaikuttanut lopputulokseen, koska ao. tarjoaja ei tullut valituksi.

Lisäksi kunnanhallitus toteaa valituksessa esiin tuoduista väitteistä seuraavasti:

Kunnanhallituksen puheenjohtaja ei ole ollut jäävi käsittelemään asiaa. Tarjouspyyntö koskee koko satama-alueen toimintaa, joka koostuu paitsi satamakahvila-ravintola -toiminnasta, myös polttoaineen jakelusta, venepaikkojen huoltorakennuksen ylläpidosta, kaasun ja vedenhankinnasta, suihku-, vaate-, septi- ja jätehuollosta sekä alueen turvallisuudesta, siisteydestä ja valaistuksesta huolehtimisesta ym. Kuten tarjouspyynnöstä ilmenee, ravintolatoiminta on osa sataman vakiintunutta toimintaa, ja se olisi satamassa jatkunut riippumatta siitä, kuka tarjoajista voittaa kilpailun. Asian ratkaisulla ei ole ollut sellaista merkitystä kunnanhallituksen puheenjohtajalle tai hänen puolisolleen, että se olisi aiheuttanut hallintolain 28 §:n mukaisen esteellisyyden.

Hankinnan valmisteluvaiheessa hankinnan arvon on arvioitu asettuvan välille 1-200 000 euroa. Hankinnan arvon jakautumista ei ole hankintailmoituksessa eritelty. Sopimuskausi on ollut kolme vuotta ja lisäksi on ollut mahdollisuus enintään kolmeen optiovuoteen. Markkinaoikeudelle 22.11.2023 annetussa vastineessa hankinnan arvon arvioidaan olevan n. 1,2 miljoonaa euroa, mikä alittaa erityisalojen hankintalain mukaisen satamatoiminnan kynnysarvon 5 382 000 euroa.

Kokonaistilanteen selkiyttämiseksi kunnanhallitus toteaa lisäksi, että asiasta on valitettu myös Markkinaoikeuteen, jossa asian käsittely on kesken. Markkinaoikeuteen tehdyn valituksen johdosta on tehty Hankintalain 153 §:n mukainen väliaikainen sopimus sataman toiminnan turvaamiseksi (kunnanhallitus 18.12.2023 § 359), joka on allekirjoitettu kunnan puolelta 30.1.2024. Se on lähtökohtaisesti voimassa 1.3.2024-31.10.2024 , mutta voi päättyä jo aiemmin mikäli Markkinaoikeus tai korkein hallinto-oikeus kumoaa kunnan hankintapäätöksen. Kyseessä on siten eri sopimusasiakirja, kuin se, minkä kunnanhallitus on hyväksynyt 16.10.2023.

Lisäksi kunnanhallitus viittaa perusteluissaan Markkinaoikeudelle annetuissa vastineissa 22.11.2023 sekä 16.1.2024 esiin tuotuihin seikkoihin. Vastineissa käsitellään paitsi hankintalakiin niin myös hallinto-oikeudelle tehdyn valitukseen liittyviä väitteitä.

Lausunnon mukana toimitetaan lisäksi Markkinaoikeudelle annetut vastineet 22.11.2023 ja 16.1.2024 sekä asian käsittelyyn liittyviä muita asiakirjoja.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus päättää selostetekstin mukaisin perusteluin lausuntonaan esittää, että valitus hylätään.

Päätös

Heikki Toivonen ilmoitti että ei ole jäävi valituksessa esitetyillä perusteilla, mutta poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon perusteella siksi, että luottamus muutoksenhaun puolueettomuuteen ei vaarantuisi. Puheenjohtajana toimi Mira Vilkman.

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

HAO

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).