Kunnanhallitus, kokous 16.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 283 Päijät-Hämeen työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen ja työvoimaviranomaisten välisen aiesopimuksen hyväksyminen

PADDno-2023-104

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Maija Sieppi, vs. hallintojohtaja, maija.sieppi@padasjoki.fi
Kati Yrttiaho, kunnanjohtaja, kati.yrttiaho@padasjoki.fi

Kuvaus

Kunnille siirtyy vastuu julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden järjestämisestä vuoden 2025 alusta. Tätä uudistusta koskeva laki on hyväksytty eduskunnassa 1.3.2023. Käytännössä kunnilla on 1.1.2025 saakka aikaa valmistautua siihen, että kunnat ottavat täyden vastuun julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden järjestämisestä. Lisäksi em. palveluvastuisiin tulevat kytkeytymään kunnille siirtyvät kotouttamispalvelut.

Päijät-Hämeen työllisyysalueen valmistelua (TE24) koordinoidaan tällä hetkellä Päijät-Hämeen liiton myöntämällä AKKE-rahoituksella, jonka myötä hankkeelle on asetettu myös ohjausryhmä, joka muodostuu kunnan- ja kaupunginohtajista, pormesterista ja Päijät-Hämeen Liiton aluekehityspäälliköstä. Päijät-Hämeen työllisyysalueeseen kuuluvat: Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. TE24- valmistelua Päijät-Hämeessä tehdään maakuntana yhteistyönä, ja osa hankkeen tehtävistä tehdään yhteistyössä Lahden työllisyysalueen kanssa.

TE24-valmistelun osalta keväällä päätetään työllisyysalueen järjestämismalli, ja syksyllä päätetään Päijät-Hämeen työllisyysalueen perustamissopimuksesta, joka on esitettävä valtiolle 31.10.2023. Tämän lisäksi on tuotettava sopimus yhteisistä palveluista Lahden työllisyysalueen kanssa ja esitettävä suunnitelma, miten palvelut toteutetaan alueella.

TE24-valmistelu etenee Päijät-Hämeessä ja näillä näkymin asiaa on valmisteltu siten, että Päijät-Hämeeseen olisi mahdollisesti tulossa kaksi työllisyysaluetta: Lahden työllisyysalue, ja muun Päijät-Hämeen työllisyysalue. Padasjoen kunnan tulisi ottaa kantaa periaatteelliseen linjaukseen siihen voidaanko tällainen jako hyväksyä. Varsinaiset työllistämisalueen perustamissopimukset kuntien yhteistyönä huolehdittavien palvelujen tuottamisesta tullaan tekemään myöhemmin ja sen hallinnollinen muoto tulee ratkaista etenevien valmistelujen myötä.

Ehdotus

Esittelijä

Maija Sieppi, vs. hallintojohtaja, maija.sieppi@padasjoki.fi

Kunnanhallitus päättää, että Padasjoen kunta hyväksyy esitetyn kahden työllisyysalueen -mallin toteutettavaksi Päijät-Hämeen alueelle ja on mukana alueelle muodostuvan TE24 ja kotouttamispalveluiden järjestämisratkaisuissa.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Jouni Häkkinen, sivistysjohtaja, jouni.hakkinen@padasjoki.fi

Kuvaus

Puheenjohtajafoorumin kokouksessa 5.5.2023 nousi esille luottamushenkilönäkemyksenä kysymys yhden työllisyysalueen perustamisesta valmistellun kahden työllisyysalueen sijaan.

Lahden kaupunki jatkaa valmistelua siltä pohjalta, että alueelle muodostettaisiin kaksi työllisyysaluetta. Osana valmistelua Lahti kuitenkin valmistautuu myös siihen, että alueelle muodostettaisiin vain yksi työllisyysalue, jossa Lahti toimisi vastuukuntana. Esityksen mukaan muiden alueen kuntien pyydetään osoittavan kiinnostuksensa yhden alueen järjestäjän malliin 15.6.2023 mennessä. Osana kokonaisvalmistelua kunnanhallitusta kehotetaan merkitsemään tiedoksi myös se mahdollisuus, että valtioneuvosto voi päättää käyttää lain mahdollistamaa perälautapykälää ja edellyttää alueelle vain yhden työllisyysalueen perustamista.

Ehdotus

Esittelijä

Jouni Häkkinen, sivistysjohtaja, jouni.hakkinen@padasjoki.fi

1. Padasjoen kunta kannattaa edelleen kahden työllisyysalueen mallia. Edellyttäen, että työvoimapohja pysyy riittävänä. 

2. Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi, että valtioneuvosto voi päättää käyttää lain mahdollistamaa perälautapykälää ja edellyttää alueelle vain yhden työllisyysalueen perustamista.

 

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin lisäyksellä, että Hollola on vastuukuntana.

Valmistelija

Jouni Häkkinen, sivistysjohtaja, jouni.hakkinen@padasjoki.fi

Kuvaus

20.6.2023 pidetyssä kuntajohtajien kokouksessa Hollolan kunnan edustajat esittelivät valmistelemaansa mahdollista "Päijät-Hämeen työllisyysalue"-suunnitelmaa.

Kokouksessa tuli esille muun muassa seuraavaa

Päijät-Hämeen työllisyysalue

  • Sitoudutaan valmistelemaan mahdollisimman toimivaa mallia
  • Malli siirrettävissä suoraan yhden työllisyysalueen alle tarvittaessa

Selkeä tavoite

  • Asiakas keskiössä = Nopea työllistyminen
  • TE-asiantuntemus ytimessä

Yhteiset lakisääteiset palvelut

  • Keskitetty malli aloitusvaiheeseen: Siirtyvä TE-henkilöstö on työllisyysalueen henkilökuntaa: nimetään vastuuasiantuntijat/kunta
  • Kunnan työllisyyspalveluiden esihenkilö vastaa arjen työnjohdosta myös TE-asiantuntijoiden osalta.

Lähipalvelu

Aluemalli

Keskitetyt palvelut

Kunnan tehtävät

  • Palkkatukipäätökset tehdään kunnissa (maksu ohjautuu kuntaan)
  • Kunnan vastuulla TNO-palvelut ja muut kotoutumispalvelut
  • Velvoitetyöllistetyt
  • Työmarkkinatuen maksuosuus
  • Muut mahdolliset työllistämistä edistävät tukipalvelut

Vahva yrityskytkentä

Työllisyysalueiden vahva yhteistyö

Kustannustenjako

  • Kustannusjako aiheuttamisperiaatteen mukaisesti niin pitkälle kuin mahdollista
  • Ei suoritteita, tavoitteena yksinkertaisuus

Yhteinen lautakunta

Jatkuvan kehittämisen tavoite

Toimitilat

  • Palvelutorimalli

Kotoutumis- ja maahanmuuttopalvelut

  • Työllisyysalue kilpailuttaa yhteistyössä Lahden kanssa
  • Kunnan vastuulla TNO-palvelut

Valmisteluun panostaminen

  • Vuoden 2023 syksylle määräraha
  • Vuoden 2024 talousarvioon riittävä rahoitus valmisteluun / haetaan valtion rahoitusta

 

Hollolan kunta pyytää Padasjoen kannanottoa esitettyyn suunnitelmaan.

Asiaa käsitellään kunnanhallituksen kokouksessa. Hollolan kunnasta saapuu esitys tämän viikon aikana, esityslistan julkaisun jälkeen ja se toimitetaan kunnanhallituksen jäseinille sähköpostitse. 

Ehdotus

Esittelijä

Jouni Häkkinen, sivistysjohtaja, jouni.hakkinen@padasjoki.fi

Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus annettiin kokouksessa:
Hyväksytään Hollolan mallin mukainen ehdotus.

Hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Vastuu työnhakijoille ja yrityksille ja muille työnantajille tarjottavista työvoimapalveluista siirtyy kuntien vastuulle 1.1.2025. Työvoimapalveluiden järjestäminen ja muut työvoimapalveluihin liittyvät lakisääteiset tehtävät muodostavat kunnille uuden valtionosuuteen oikeuttavan tehtävän. Uudistuksen tavoitteena on nivoa työvoimapalvelut osaksi kunnan elinvoimatyötä sekä tuottaa tehokkaampia ja saavutettavampia palveluita.

 

Kunta voi järjestää työvoimapalvelut itsenäisesti, jos kunnan työvoiman määrä on vähintään 20 000. Muutoin kuntien tulee muodostaa palveluiden järjestämiseksi työllisyysalue, jonka työvoiman määrä on vähintään 20 000 henkilöä. Lisäksi alueen tulisi olla maantieteellisesti yhtenäinen ja työmarkkinoiden kannalta toimiva. Työllisyysalueen kuntien yhteistoiminnassa on kysymys kuntien lakisääteisestä yhteistoiminnasta. Työllisyysalueen kuntien tulee siirtää järjestämisvastuu kuntalain 8 §:n mukaan joko vastuukunnalle tai kuntayhtymälle. Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee sopia kuntalain 51 §:ssä tarkoitetulla tavalla tehtävän antamisesta vastuukunnan hoidettavaksi. Kuntalain 8 §:n mukaan kunta vastaa tehtäviensä rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu on siirretty toiselle kunnalle tai kuntayhtymälle. Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee sopia keskenään tehtävän hoitamisesta aiheutuvien kustannusten jaosta. Kuntien on toimitettava yhteistyötä koskevat sopimukset työ- ja elinkeinoministeriöön 31.10.2023 mennessä.

 

Työllisyysalueen osapuolet muodostavat sopimuksella työvoimapalveluiden järjestämisen yhteistoiminta-alueen (työllisyysalue).  Sopimuksen mukaisia tehtäviä hoitaessaan Hollolan kunta toimii kuntalain (410/2015) 51 §:n mukaisena vastuukuntana. Kuntien yhteistoiminta perustuu sopimukseen. Kuntien on tehtävä sopimus yhteisestä toimielimestä. Esitettävällä sopimuksella osapuolet sopivat yhteisestä toimielimestä TE-tehtävien hoitamiseen.

 

Sopimus on kuntalain 52 §:n mukainen sopimus kuntien yhteisestä toimielimestä ja se koskee työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023) säädettyjen työvoimapalveluiden järjestämisvastuuta. Sopimuksella osapuolet muodostavat työvoimapalveluiden järjestämisen yhteistoiminta-alueen (työllisyysalue). Sopimusta on valmisteltu yhteistoiminta-alueen kuntajohtajien yhteistyötapaamisissa 21.6.2023 ja 22.9.2023.

 

Esitettävällä perustelumuistiolla on tarkoituksena täydentää ja selkiyttää TE-palveluiden rahoitusta ja kustannustenjakoa siten kuin näistä on sovittu sopimuksessa TE-tehtävien hoitamisesta.

 

Esitettävä TE-palveluiden järjestämissuunnitelma on TE24-valmistelua koskevan strategisen tason palvelusuunnitelma, joka on luonteeltaan päivittyvä.

 

Suunnitelma sisältää mm:

. Alustavan suunnitelman/ periaatteet palveluiden tuotantotavoista ja organisoinnista sekä palvelurakenteesta (palvelupisteet)

. Arvio palveluiden resursseista (pohjaksi budjetoinnille)

 

Päijät-Hämeen maakuntaan syntyy kaksi työvoimaviranomaista, Päijät-Hämeen työllisyysalue ja Lahden kaupunki. Kahden työllisyysalueen mallia on pidetty tarkoituksenmukaisena työllisyysrakenteen poikkeavuudesta johtuen. Kahden alueen malli mahdollistaa työllisyydenhoidon kohdennukset paremmin tarvelähtöisesti ja tarjoaa mahdollisuuden paikallisille ratkaisuille.  Lähtökohtana on kuitenkin työllisyysalueiden vahva yhteistyö. Työvoimaviranomaisten yhteistyöstä oleva aiesopimus löytyy oheismateriaaleista.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

 Kunnanhallitus esittää, että kunnanvaltuusto hyväksyy Päijät-Hämeen työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen ja työvoimaviranomaisten välisen aiesopimuksen

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).