Kunnanhallitus, kokous 16.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 292 Lausunnon antaminen aluehallintovirastolle

PADDno-2023-157

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heikki Toivonen, kunnanhallituksen puheenjohtaja, heikki.toivonen@padasjoki.fi

Kuvaus

Kunnanjohtaja ei nauti kunnahallituksen luottamusta. Johtajasopimuksen mukainen keskustelutilaisuus tarkoituksena ratkaista mahdolliset ristiriidat neuvottelemalla kunnanjohtajan ja kunnanhallituksen puheenjohtajiston välillä oli koolle kutsuttu 29.5.2023 klo 17.  Tilaisuus jouduttiin keskeyttämään eikä keskustelua voitu käydä, uusi keskustelutilaisuus järjestettiin 5.6.2023 klo 15.30.

Keskustelutilaisuudessa todettiin yhteisesti ettei luottamuksen palauttamiselle ole edellytyksiä. Johtajasopimuksen mukaan kun kunnanhallitus ja kunnanjohtaja toteavat yhdessä, ettei kunnanjohtaja nauti poliittisen johdon luottamusta, kunnanjohtaja sitoutuu irtisanoutumaan jäljempänä määrättyä korvausta vastaan.

Ehdotus

Esittelijä

Heikki Toivonen, kunnanhallituksen puheenjohtaja, heikki.toivonen@padasjoki.fi

Päätösehdotus annettiin kokouksessa keskustelutilaisuuden jälkeen.

Kunnanjohtajan ja puheenjohtajan välisessä neuvottelussa päädytiin yhteisymmärryksessä johtajasopimuksen mukaiseen virkasuhteen purkuun.

Kunnanhallitus hyväksyy kunnanjohtaja Kati Yrttiahon irtisanoutumisen virastaan. 5.6.2023. 

 

Päätöksen toimivalta

Padasjoen kunnan hallintosääntö 

§ 47 Palvelussuhteeseen ottaminen ja ero

Viranhaltijat ja työntekijät otetaan kunnan palvelukseen.
Kunnanvaltuusto ottaa kunnanjohtajan, hallintojohtajan, sivistysjohtajan ja teknisen johta­jan.
Kunnanhallitus ja lautakunnat ottavat toimialansa vakinaiset viranhaltijat ja työntekijät sekä yli vuoden mittaiseen palvelussuhteeseen palkattavat viranhaltijat ja työntekijät. Koeajan määräämisestä ja pituudesta päättää se, joka ottaa palvelussuhteeseen. Kunnanjohtajan, hallintojohtajan, sivistystoimenjohtajan sekä teknisen johtajan osalta siitä päättää kuitenkin kunnanhallitus.
Irtisanomisesta ja lomauttamisesta päättää se, joka valitsee viranhaltijan tai ottaa työnteki­ jän työsuhteeseen, ellei kunnanhallitus anna asiasta muuta ohjeistusta.

Eron myöntää valtuuston ja kunnanhallituksen ottamalle viranhaltijalle kunnanjohtaja lu­kuun ottamatta kunnanjohtajaa, jolle eron myöntää kunnanhallitus sekä muille viranhalti­ joille ja työntekijöille lähin esimies.

Päätös

Lisäpykälä otettiin yksimielisesti käsittelyyn tässä kokouksessa. Tämä pykälä käsiteltiin heti tauon jälkeen klo 16.10 ennen § 186.

Kunnahallitus hyväksyi ehdotuksen.

 

Valmistelija

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Aluehallintovirasto on lähettänyt 10.8.2023 päivätyn ESAVI/19817/2023 kuulemispyynnön liittyen Kati Yrttiahon 18.5.2023 tekemään kanteluun, joka kohdistuu Padasjoen kunnanhallitukseen.

Kantelun sisältö on seuraava: ”Yrttiaho kertoo kantelussaan Padasjoen kunnanhallituksen käsittelevän asioita, joihin kunnanhallituksella ei ole oikeutta, mutta ei toisaalta anna oikeutta hakea muutosta päätökselle, vaikka sellainen pitäisi antaa. Yrttiahon mukaan oikaisuvaatimusta ei ensin annettu asianosaisille. Yrttiahon pyynnöstä vs. hallintojohtaja toimitti ja korjasi muutoksenhakuohjeen. Kunnanhallitus keskeytti asian käsittelyn ja yritti järjestää vs. hallintojohtajalle potkut sen tähden, että oli asian korjannut oikein.

Kantelun mukaan 22.5.2023 esityslistalle asia § 167 ”pöytäkirjamerkinnän palauttaminen kunnanhallituksen kokous 20.2.2023 § 48” rikkoo perustuslain mukaista asian käsittelyn korjaamismahdollisuutta asianosaiselle. Yrttiaho kertoo, että § 48 päätöksessä on vääriä perusteluja, joilla yritetään maksattaa hänellä kunnalle kuuluvaa laskua ja kokouksessa puheenjohtajana asiassa ollut on yrittänyt estää oikaisuvaatimuksen antamista 24.4. tuomalla kunnanhallituksen kokoukseen väärää tietoa. Väärän tiedon perusteella kunnanhallitus jatkaa toimintaa, vaikka heille on annettu kuntaliitonkin kannanotto tiedoksi muutoksenhakuoikeuden antamistarpeesta. Yrttiahon mukaan kunnanhallitus yrittää estää oikeutta korjata virheellinen päätös ja asia, josta on Yrttiaholle harmia.

Yrttiaho kertoo vielä, että 20.2.2023 ja 22.5.2023 seuraavassa kokouksessa asia on otettu esityslistalle, jotta hänen asianosaisena tekemäänsä oikaisuvaatimusta ei käsiteltäisi ollenkaan.”

 

Aluehallintovirasto varaa Padasjoen kunnanhallitukselle tilaisuuden antaa lausuntonsa kantelun johdosta. Lausunnossa pyydetään erityisesti ottamaan kantaa niihin asioihin, jotka on selostettu edellä kantelun sisältöä kuvaavan väliotsikon kohdalla.

Kirjalliset lausunnot sekä kaikki mahdollinen muu tätä asiaa selventävä asiakirjamateriaali pyydetään toimittamaan aluehallintovirastolle viimeistään 16.10.2023. Asiakirjat voi toimittaa joko sähköpostitse tai postitse. Aluehallintoviraston sähköpostiosoite: kirjaamo.etela(at)avi.fi Aluehallintoviraston osoite: Etelä-Suomen aluehallintovirasto, PL 1, 13035 AVI Asian diaarinumero ESAVI/19817/2023 pyydetään ilmoittamaan asiakirjojen toimittamisen yhteydessä. Määräajan noudattamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista.

 

Lausuntonaan kanteluun Padasjoen kunnanhallitus toteaa seuraavaa:

 

Kantelija on tehnyt Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen kunnallisvalituksen, josta on hallinto-oikeuden päätös 29.8.2023 1639/2023. Aluehallintovirastolle tehdyn kantelun ydinsisällöt ovat olleet kunnallisvalituksen kanssa yhteneväiset.

1)     Kunnanhallitus käsittelee asioita, joihin kunnanhallituksella ei ole oikeutta, mutta ei toisaalta anna oikeutta hakea muutosta päätökselle, vaikka sellainen pitäisi antaa (khall 20.2.2023 § 48, kantelun liite 1)

 

Hämeenlinnan hallinto-oikeus on päätöksessään todennut oikaisuvaatimukseen annetun päätöksen lainmukaisuudesta, että ”Kunnanhallituksen päätös jättää Yrttiahon oikaisuvaatimus tutkimatta ei siten ole lainvastainen”. Päätöksessään hallinto-oikeus on pitänyt kunnanhallituksen päätöksellään kunnanjohtajalle antaamaa suositusta harkita asiaa uudelleen työnjohdollisena ohjauksena.

Edellä olevan lisäksi todettakoon, että hallintojohtaja oli osoittanut kunnalle kirjeen, jossa käsiteltiin kunnanjohtajan hallintojohtajalle antamaa työnjohdollista toimenpidettä. Hyvän hallintotavan mukaisesti kunnanhallitus käsitteli saamansa kirjeen ja totesi ettei hallituksella ole toimivaltaa puuttua annettuun työnjohdolliseen toimenpiteeseen. Joten asiassa ei tehty hallinnollista päätöstä, johon olisi ollut oikaisuvaatimus mahdollisuus. Asian valmisteli kunnanhallituksen puheenjohtaja kunnanjohtajan ja hallintojohtajan oltua esteellisiä asiassa.

 

2)     muutoksenhakuohjeen muuttaminen, asian käsittelyn keskeyttäminen kunnanhallituksessa ja virkasuhteen purkamisen käynnistäminen (khall 24.4.2023 § 131, kantelun liite 2)

 

3)     pöytäkirjamerkinnän palauttaminen, asian käsittelyn korjaaminen, laskun maksattaminen, oikaisuvaatimuksen antaminen (khall 22.5.2023 § 167, kantelun liite 3 ja khall 20.2.2023 § 48, kantelun liite 1)

 

4)     asianosaisen oikaisuvaatimuksen käsittely

 

Hämeenlinnan hallinto-oikeus on todennut (kohtien 2 – 4 osalta) mm. seuraavaa:

 

”Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Saman pykälän 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Saman lain 135 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta.”

 

Edellä olevan perusteella ja hallinto-oikeuden päätösperustelujenkin mukaan olisi oikaisua tullut hakea muutoksenhakuohjeiden mukaisesti ensin kunnanhallitukselta. Hallinto-oikeus on jättänyt asian tutkimatta tutkimatta, koska ei ole toimittu muutoksenhakuohjeen mukaisesti.

 

Kantelijan esiinnostaman kunnanhallituksen 24.4.2023 § 131  tekemät päätökset koskevat  hallinto-oikeuden mukaan vain valmistelua, eikä niihin tämän vuoksi saa hakea muutosta oikaisuvaatimuksella eikä kunnallisvalituksella, mikä tarkoittaa, että kunnanhallitus on toiminut toimivaltansa mukaisesti ja asian käsittelyvaiheen edellyttämällä tavalla.

 

Hallinto-oikeuden mukaan kunnanhallituksen 22.5.2023 §:n 167 kohdalla tekemä päätös muutoksenhakua koskevien pöytäkirjamerkintöjen korjaamisesta koskee vain täytäntöönpanoa, eikä siitä tämä vuoksi saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.

 

Padasjoen kunnanhallitus toteaa Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätökseen 29.8.2023 nro 1639/2023 perustuen, että kantelu on kaikilta esitetyiltä osiltaan aiheeton. Samalla kunnanhallitus katsoo, että kantelussa esitetyt väittämät ovat tulleet käsitellyiksi hallinto-oikeuden tekemän päätöksen mukaisesti eikä kunnanhallitus ole toiminut toimivaltaan tai asioiden käsittelyvaiheisiin liittyvän lainsäädännön vastaisesti.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus hyväksyy esityslistan kuvausosion mukaisen lausunnon vastauksenaan Kati Yrttiahon kanteluun Etelä-Suomen Aluehallintovirastolle.

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).