Kunnanhallitus, kokous 5.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 16 Työterveyshuollon palvelujen hankinta

PADDno-2022-167

Valmistelija

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Työterveys Wellamon omistajat kilpailuttivat alkuvuodesta 2023 yhteisesti työterveyshuollon palvelunsa, mutta eivät saaneet määräaikaan mennessä tarjouksia omistajien työterveyshuoltopalvelujen tuottamisesta ja Työterveys Wellamon osakkeista. Omistajat päättivät tämän jälkeen omalta osaltaan selvittää työterveyshuollon järjestämistä. Selvitysten pohjalta omistajapoliittiset linjaukset työterveyshuoltosta tehtiin osakaskokouksessa vuoden 2023 elokuun puolivälissä.

Omistajat päätyivät siihen, että kukin omistaja kilpailuttaa omatoimisesti työterveyshuollon palvelut henkilöstölleen sekä hyvinvointialue lisäksi järjestämisvastuun piiriin kuuluvan työterveyshuollon palvelutuotannon. Työterveys Wellamon toiminta päättyy 31.3.2024.

Padasjoen kunnan työterveyshuollon hankintaprosessissa on avustanut Emkine Oy, joka on erikoistunut muun muassa työterveyshuoltopalveluiden hankintoihin ja kilpailutuksiin.

1.    Hankintakertomus

Hankinnan kohde. Hankinta käsittää lakisääteiset (Työterveyshuoltolaki 1383/2001,12§) työterveyspalvelut ja muut ennaltaehkäisevät työterveyspalvelut sekä yleislääkäritasoiset työhön liittyvät ja työperäiset sairaanhoitopalvelut Tilaajan henkilökunnalle palveluntarjoajan tiloissa ja etäpalveluina.

Hankittava palvelut:

·         Hoidon tarpeen arviointipalvelu, mikä seuloo oikeat asiakkaat oikeille vaikuttavimmille hoitopoluille kohtaamaan yleislääkärin tai työterveyslääkärin tai työterveyshoitajan tai työfysioterapeutin etänä tai läsnä (Tilaajalla on käytössä max 3 vuorokauden nk. omailmoite sairauspoissaolokäytänne, joka valmistelussa siirtymään max 7 vuorokauteen), ALV

·         Digitaaliset seulovat terveyskyselyt (ALV), joiden perusteella työntekijät ohjautuvat tarpeen mukaan työterveyshoitajan tai työfysioterapeutin vastaanotolle etänä tai läsnä, KL1

·         Lakisääteiset terveystarkastukset työntekijöille, joilla altisteita työssään, KL1

·         Työterveyshuollon ammattihenkilöiden ja asiantuntijoiden työkyvyn tukitoimet työntekijöille sekä ohjanta ja neuvonta yksilöille ja ryhmille etänä ja läsnä, KL1

·         Erilaiset työterveyshuollon ammattihenkilöiden ja/tai asiantuntijoiden tuottamat yksilövalmennukset (esim. uni, kipu, ravitsemus) etänä ja läsnä

·         Työkyvyn selvittämistä ja tukemista varten tarvittavat erikoislääkärin konsultaatiot työterveyslääkärin lähetteellä enintään x 2 (kaikki erikoisalat), KL1

·         MRI tutkimukset, KL1

·         Tekoäly (tai vastaava ei-manuaalinen menetelmä) seulomaan potilasdataa ja hälyttämään työkyvyn alenemasta työterveyshuollon asiakasvastuulliselle tiimille

·         Työfysioterapeutin konsultaatio/ohjanta ja neuvonta (myös etänä) sekä nk. suorat työfysioterapeutin vastaanotot hoidon tarpeen arvioinnin kautta enintään x 5, KL1

·         Työterveyspsykologin konsultaatio/ ohjanta ja neuvonta enintään x 5 (myös etänä), KL1

·         Erilaiset työterveyshuollon ammattihenkilöiden ja/tai asiantuntijoiden pitämät ryhmät (esim. uni, kipu, ravitsemus) tarpeen arvioinnin/ yksilöllisen työkykysuunnitelman mukaisesti etänä ja läsnä

·         Matalan kynnyksen mahdollisesti osin digitaalisia kanavia (chat) kautta tuotettavat mielenterveyspalvelut, KL1

·         Mielialavalmentajan vastaanotot etänä tai läsnä x10, KL1

·         Lyhytpsykoterapia etänä ja läsnä

·         Työhön liittyvät rokotukset (työn altisteet tai työmatkat), KL1

·         Debriefing, KL1

·         Yleislääkäritasoiset työhön liittyvät ja työperäiset sairaanhoitopalvelut: Työterveyslääkärin, yleislääkärin, työterveyshoitajan ja sairaanhoitajan vastaanotot hoidon tarpeen arvioinnin kautta etänä tai läsnä palveluntuottajan tiloissa, vastaanotot myös iltaisin ja viikonloppuisin etänä tai läsnä palvelun tuottajan toimipaikoissa, KL2 ja KL0

·         Lääkereseptien uusinta, kun hoitovastuu on työterveyshuollolla, KL2

·         Yleislääkäritasoiset laboratoriotutkimukset ja kuvantamisen tutkimukset missä tahansa Tarjoajan toimipisteessä, KL1 ja KL2

·         ENMG eli hermo-lihastoimintatutkimukset, KL1 ja KL2

·         Yleislääkäritasoiset polikliiniset toimenpiteet, KL2

o   Mutta ei luomen poistoja

·         Influenssarokotteet, KL0 ja KL2

·         Ensiapuluonteiset lääkkeet ja hoitotarvikkeet vastaanotolla, KL0

Lisäksi Tarjoajia pyydettiin kuvaamaan erillisessä tarjouksen vapaamuotoisessa liitteessä näkemyksensä, halukkuutensa ja kyvykkyytensä sekä mahdollisen aikataulunsa uuden toimipisteen avaamiseksi Padasjoelle kunnan omistamiin ja osoittamiin tiloihin sopimuskauden aikana (ei 1.4.2024 alkaen, vaan mahdollisesti myöhemmin sopimuskauden aikana), jos Tarjoaja voittaa tarjouskilpailun. 

Hankintailmoitukset ja tarjouspyyntö Padasjoen kunnan työterveyspalveluita koskevasta hankinnasta (8.1.2024 tarjouspyyntö ”Työterveyshuoltopalvelut – Padasjoen kunta” on julkaistu 8.1.2024 sivustolla hankintailmoitukset.fi ja ilmoitettu asianmukaisesti TED:issä.

Hankintamenettely. Hankinta ilmoitettiin seuraavasti: Toteutetaan avoimella menettelyllä hankintalain (1397/2016) määriteltyjen sosiaali- ja terveyspalveluiden mukaisena hankintana. Osa- tai vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä. Sopimuksen jakaminen osiin haittaisi sopimuksen kohteena olevan palvelun hallintaa, toimitusvarmuutta sekä sopimuksen valvontaa.

Tarjoukset vertailtiin ensin laadullisten kriteerien osalta ja sen jälkeen hintojen osalta. Hankintapäätös tehdään kokonaistaloudellisin edullisuusperustein tarjouspyynnössä mainittujen arviointikriteerien mukaisesti painotettuna ja pisteytettynä. Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous on hinta- ja laatupisteet yhteenlaskettuna suurimman pistemäärän saanut tarjous.

Sopimuskausi. Tarjouspyynnön perusteella tehtävän hankintasopimuksen sopimuskausi alkaa 1.4.2024 ja on toistaiseksi voimassa oleva kuuden (6) kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla. Hankintasopimus syntyy kirjallisen hankintasopimuksen allekirjoittamisella.  

Tarjousten jättäminen. Tarjoukset oli toimitettava liitteineen 26.1.2024 klo 15 mennessä. Tarjouksen oli oltava voimassa 3 kk viimeisestä tarjouksen jättämispäivästä.

Hankinta-asiakirjojen saatavuus. Hankintaan liittyvät asiakirjat ovat olleet tarjouksentekoaikana saatavilla sähköisesti täydellisinä, rajoituksetta ja maksutta osoitteesta hankintailmoitukset.fi.

Tarjouspyyntöä koskevat lisäkysymykset. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä koskevia kysymyksiä 16.1.2024 klo 15 mennessä. Kysymykset tuli esittää Hankintailmoitukset.fi sivuston kautta ”Kysymykset ja vastaukset” -välilehdellä. Edellä määrätyllä tavalla esitettyihin kysymyksiin laadittiin vastaukset 18.1.2024 mennessä. Vastaukset kysymyksiin lisättiin Hankintailmoitukset.fi -sivuille 18.1.2024.

Lisäkysymysten ja muutospyyntöjen mukaan korjattu tarjouspyyntö. Kysymyksiin ja muutospyyntöihin vastattiin hankintailmoitukset.fi sille varatussa osiossa ja samalla ilmoitettiin, että kaikki korjaukset tehdään lopulliseen sopimusdokumentaatioon ml. tarjouspyyntö kilpailutuksen voittajan kanssa.

Saapuneet tarjoukset. 26.1.2024 klo: 15 mennessä tarjouksensa jättivät: Mehiläinen, Pihlajalinna ja Suomen Terveystalo

Tarjoukset avattiin hankintayksikön toimesta 26.1.2024 klo 19:34, missä yhteydessä suoritettiin tarjousten soveltuvuusarviointi.

Tarjouskilpailusta suljetaan pois myös hankintalain 53 §:n ja 54 §:n mukaisesti sellainen tarjoaja, joka on syyllistynyt vakaviin taloudellisiin rikoksiin ja sellaiset yritykset, joilla ei voida katsoa olevan hankintalain 71 § mukaisesti teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä hankinnan toteuttamiseksi tai joka on laiminlyönyt verojen tai lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen.   

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi. Hankintalain 80:n mukaan hankintayksikön on suljettava pois tarjouskilpailusta tarjoaja, jota koskee hankintalain 80 §:ssa tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste. Hankintayksikkö voi sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajan, jota koskee hankintalain 81 §:ssa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste. Hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia ilmoittamalla tästä hankintailmoituksessa. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankinta-asiakirjojen julkisuus. Hankinnassa sovelletaan lakia viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintapäätös perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen. Saapuneet tarjoukset ja niihin liittyvät asiakirjat (lukuun ottamatta liikesalaisuuksia ja liikesalaisuuksiin verrattavissa olevia hinnan muodostumisen perusteita ja osahinnoittelua) tulevat julkisiksi asianosaisille, kun hankintapäätös on asiassa tehty.

Hankinta-asiakirjoja säilytetään Padasjoen arkistossa, missä hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä (lukuun ottamatta liikesalaisuuksia ja liikesalaisuuksiin verrattavissa olevia hinnan muodostumisen perusteita ja osahinnoittelua) erikseen pyydettäessä.

 

2.    Tarjouspyynnön pisteytyslogiikka ja valintaperusteet

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen arviointikriteerit ja painoarvot ovat esitetty alla olevan mukaan. Tarjousten vertailu on suoritettu kahden desimaalin tarkkuudella.

1.    Hinta liitteen 2, Hintalomake mukaisesti (maksimipisteet yhteensä 50 pistettä).

Pisteytys: Kunkin tarjoajan hintataulukon vertailuhinta. Edullisimman vertailuhinnan tarjonnut saa 50 pistettä, muihin käytetään kaavaa: halvin vertailuhinta/tarjottu vertailuhinta x 50.

2.    Palveluiden laatu liitteen 3, Laatukriteerit, mukaisesti (maksimipisteet yhteensä 50 pistettä).

Pisteytys: Tarjoaja voi saada 0–8 pistettä seitsemästä (7) laatukriteeristä eli kaiken kaikkiaan 0–50 pistettä.

2.1      Kilpailutukseen tulleiden tarjouspyyntöjen vertailun tulokset

Tiivistelmä

Parhaimmat kokonaispisteet työterveyshuollon kilpailutuksessa sai Mehiläinen vertailupisteisiin perustuen:

 

Mehiläinen

Pihlajalinna

Terveystalo

Maksimipisteet

Hinta

50

45,18

46,67

50

Laatu

50

0

50

50

Kokonaispisteet yhteensä

100

45,18

96,67

100

Asetetut vähimmäisvaatimukset täyttyivät

Kyllä

Ei

Ei

 

Sija pisteytyksen perusteella

1.

 

 

 

 

 

 

Mehiläinen

Pihlajalinna

Terveystalo

Pisteytys: Kunkin tarjoajan hintataulukon vertailuhinta. Edullisimman vertailuhinnan tarjonnut saa 50 pistettä, muihin käytetään kaavaa: halvin vertailuhinta/tarjottu vertailuhinta x 50.

50

45,18

46,67

       

 

   

Mehiläinen

44 945, 04

   

Pihlajalinna

49 739, 75

   

Terveystalo

48 151, 75

   

 

Valmisteluun ovat Emkine Oy.stä osallistuneet Antti Lastunen ja Hanna Heiskanen. Kunnan puolelta prosessissa ovat olleet mukana työsuojelun vastuuhenkilöt, hallintojohtaja ja kunnanjohtaja.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kunnanhallitus päättää kilpailutuksen pistevertailun tulosten mukaisesti valita Padasjoen kunnan työterveyspalveluiden tuottajaksi Mehiläisen ja täten hyväksyä sen tarjouksen koskien päätettävänä olevaa työterveyspalveluiden hankintaa.

Valittu tarjous täyttää tarjouspyynnössä asetetut ehdot ja valittu tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä asetetut tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset. Hyväksyttävä tarjous on tarjousten vertailuun otetuista tarjouksista vertailupisteiltään paras.

Kilpailutukseen osallistuneet muut toimijat eivät täyttäneet tarjouskilpailussa edellytettyjä tietoja tai dokumenttejä. Pihlajalinna toimitti jonkin toisen tarjouspyynnön liitteen 1 eli vähimmäisvaatimukset sekä liitteen 3 ja 4. Suomen Terveystalo oli täyttänyt vähimmäisvaatimukset (tarjouspyynnön liite 1) vain osin (kohdat 37–39). Tämän vuoksi sekä Pihlajalinna että Terveystalo suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Kunnanhallitus valtuuttaa kunnanjohtaja Juha Rehulan valmistelemaan ja allekirjoittamaan työterveyspalveluiden hankintaan liittyvän hankintasopimuksen heti oikaisuvaatimusajan jälkeen.

Tämä pykälä tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjoajat/ Emkine Oy

Muutoksenhaku

HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

A Tiedoksianto sähköisesti (lähetyspäivä ja tapa päätöksessä)

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

B Tiedoksianto kirjeitse

Hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneensa tiedon myöhemmin.

TAI

Hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Padasjoen kunta 
PL 35, 17501 Padasjoki
käyntiosoite: Kellosalmentie 20 Padasjoki
sähköposti: kirjaamo@padasjoki.fi

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

X Puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

X Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

A Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

B Tiedoksianto kirjeitse

Hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

 Muutoksenhakuaika suorahankinnassa 

Hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

TAI

Hankintayksikkö on julkaissut suorahankinnasta jälki-ilmoituksen, mutta ei suorahankintaa koskevaa ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

TAI

Hankintayksikkö ei ole julkaissut suorahankinnasta ilmoitusta tai jälki-ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 Sopimusmuutosta koskeva ilmoitus 

Hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi