Kunnanhallitus, kokous 24.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 228 Poistosuunnitelman päivittäminen

PADDno-2025-190

Valmistelija

  • Moona Leinonen, moona.leinonen@padasjoki.fi

Kuvaus

Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston ohje kunnan ja kuntayhtymän pysyvien vastaavien kirjaamisesta (2023):

Pysyviin vastaaviin kuuluvien aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden hankintamenot tulee poistaa hyödykkeiden vaikutusaikana. Pysyvien vastaavien vaikutusajalla tarkoitetaan hyödykkeen taloudellista pitoaikaa. Pysyvien vastaavien hankintameno jaksotetaan poistoina kuluksi pääsääntöisesti sen koko taloudelliselle pitoajalle. Taloudellisen pitoajan päätyttyä on hyödykkeen hankintamenon oltava kokonaan poistettu mahdollista jäännösarvoa lukuun ottamatta.

Taloudellisella pitoajalla tarkoitetaan sitä aikaa, jona pysyvän vastaavan hyödykkeen ennakoidaan hyödyttävän kunnan palvelujen tuottamista tai aikaa, jona hyödykkeen ennakoidaan hyödyttävän kuntaa tuloa tuottamalla. Pysyvien vastaavien hyödykkeen taloudellinen pitoaika on yleensä lyhyempi kuin sen tekninen pitoaika, joka riippuu hyödykkeen teknisestä käyttökelpoisuudesta kunnan harjoittamassa toiminnassa.

Pysyvien vastaavien hyödykkeen taloudellisen pitoajan ja myös poistoajan määrittely tulee tehdä kunnan yksilölliset olosuhteet huomioon ottaen. Poistoaika määritellään siten, että se vastaa kunnan omaa suunnitelmaa ja odotusta taloudelliseksi pitoajaksi.

Suunnitelmapoistojen tarkoituksena on jaksottaa pitkävaikutteisen hyödykkeen hankintameno hyödykkeen vaikutusajalle. Samalla poistamatta olevan hankintamenon väheneminen kuvaa periaatteessa pysyvien vastaavien hyödykkeen tulontuottamiskyvyn tai kunnassa palvelujen tuotantokyvyn vähenemistä. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi hyödykkeen käytön määrä. Poistojen tarkoituksena ei kuitenkaan ole seurata ensi sijassa hyödykkeen fyysistä kulumista tai sen todennäköisen luovutushinnan pienenemistä.

Kuntien pysyviin vastaaviin kuuluville rakennuksille suositeltavin poistomenetelmä on tasapoistomenetelmä. Kiinteät rakenteet ja laitteet sekä koneet ja kalusto voidaan poistaa joko tasapoisto- tai menojäännöspoistomenetelmällä.

Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto suosittelee poistoaikojen alarajojen käyttämistä, ellei pidemmän poistoajan käyttämiselle ole erityistä hyödykekohtaista perustetta. Poistoaika valitaan normaalisti lyhyemmäksi kuin on se aika, jona hyödykettä käytetään palvelutuotannossa. 

Padasjoen kunnan hallintosäännön 77 §:n mukaan:

  • Valtuusto hyväksyy suunnitelmapoistojen perusteet.
  • Kunnanhallitus hyväksyy hyödyke- tai hyödykeryhmäkohtaiset poistosuunnitelmat.
  • Kunnanhallitus vahvistaa poistolaskennan pohjaksi pienhankintarajan.

Suunnitelmapoistojen perusteiden päivittäminen:

Padasjoen kunnan voimassa oleva poistosuunnitelma sisältää niin tasapoistoja kuin menojäännöspoistoja. Poistosuunnitelma esitetään vuosittain osana tilinpäätöstä.

Poistot voidaan tehdä joko tasapoistoina tai menojäännöspoistoina. Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston pysyvien vastaavien kirjaamisen yleisohjeen (2023) liitteessä 1 on määritelty suositukset hyödykkeiden poistomenetelmille ja -ajoille. 

Tasapoistossa poiston määrä on vakio, jolloin hankitun hyödykkeen hinta poistetaan tietyn ajan kuluessa kiinteällä summalla vuosittain. Menojäännöspoisto on menetelmä, jossa käyttöomaisuuden hankintamenoa vähennetään vuosittain jäljellä olevasta menojäännöksestä tietyn prosenttiosuuden mukaan. Menojäännös ei poistoilla koskaan alene täysin nollaan, vaan omaisuus on alaskirjattava silloin, kun sillä ei enää ole tulontuottamiskykyä tai hyödyke ei ole enää käytössä. Lisäksi tietyt kirjanpito-ohjelmat sisältävät oletuksen, että pienet jäännössaldot poistetaan automaattisesti. Alaskirjaus on kirjanpidollinen toimenpide, jolla taseessa oleva hyödykkeen arvo kirjataan kuluksi ja poistetaan, jotta tilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan kunnan taloudellisesta asemasta.

Padasjoen kunnan suunnitelmapoistojen perusteita esitetään päivitettäväksi siten, että menojäännöspoistot muutetaan tasapoistoiksi. Muutoksen tavoitteena on estää pienien jäännösarvojen kertyminen taseeseen tulevaisuudessa. Lisäksi poistosuunnitelman päivityksen esitys on laadittu pohjautuen kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjeen mukaiseen suositukseen poistoaikojen alarajojen käyttämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää, että valtuusto hyväksyy liitteenä olevat suunnitelmapoistojen perusteet voimaantuleviksi 1.1.2026 alkaen.

Päätös

Esittelijä muutti päätösehdotuksen liittenä olevia suunnitelmapoistojen perusteita hallinto- ja laitosrakennusten osalta siten, että hallinto- ja laitosrakennusten tasapoistojen poistoajaksi muutettiin 30 vuotta liitteessä aiemmin olleen 20 vuoden sijaan. Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).