Kuvaus
TALOUSSUUNNITELMAN SÄÄDÖSPOHJA:
Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”
Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää, tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Talousarvion käyttötalousosassa on tulosalueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös yleisperustelut, tuloslaskelmaosan, investointiosan ja rahoitusosan.
TALOUSSUUNNITELMAN TALOUDELLISET TUNNUSLUVUT:
Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2026 on 159 812 euroa alijäämäinen.
Vuonna 2025 veroprosentit ovat olleet seuraavat: tulovero 8,4 %, yleinen kiinteistövero 0,93 %, maapohjan osalta yleinen kiinteistöveroprosentti 1,3 %, vakituiset asunnot 0,6 %, muut asuinrakennukset 1,2 % ja voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,0 %. Veroprosentteihin ei esitetä muutoksia taloussuunnitelmavuosille. Vuoden 2026 verotulojen määräksi on arvioitu 6 755 000 euroa, josta on kunnallisverotuloja 4 096 000 euroa, yhteisöverotuloja 884 000 euroa ja kiinteistöverotuloja 1 775 000 euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty Kuntaliiton veroennustekehikkoa.
Valtionosuuksien määränä on käytetty Valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2026 valtionosuuksista. Padasjoen kunnan vuoden 2026 valtionosuuksiksi on arvioitu 1 783 458 euroa. Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2025 lopussa. Valtionosuudet sisältävät vuosina 2026–2027 sote-uudistukseen liittyvät takautuvasti perittävät valtionosuudet ja valtionosuutta lisäävänä TE-palveluiden järjestämiseen kohdennetun valtionosuuden. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttavat vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset, sote uudistuksen takaisinperinnät sekä edelleen valmisteilla oleva valtionosuusuusuudistus, joka ei tuo kunnille lisää rahaa vaan tulee jakamaan rahat uudella tavalla.
Padasjoen kunnan toimintamenot vuonna 2026 ovat 10 238 942 euroa. Toimintamenoja on 0,4 % enemmän taloussuunnitelmavuonna 2026 kuin vuoden 2025 talousarvioon verrattuna. Toimintamenoista henkilöstökulujen osuus on noin 5,5 miljoonaa euroa, joka on 0,4 % pienempi kuin vuoden 2025 talousarviossa. Toimintatulot ovat noin 2,3 miljoonaa euroa, mikä on n. 7,1 % enemmän toimintatuottoja kuin vuoden 2025 talousarviossa. Vuosikate on 791 188 euroa, mikä ei kata talousarviovuoden poistoja 951 000 euroa, ja taloussuunnitelmavuoden tulos jää alijäämäiseksi.
Talousarviovuoden investoinnit ovat yhteensä 2 374 000 euroa. Suurien hankkeiden investointeihin, kuten Padasjoen Polku -hankkeen suunnitteluun (0,2 miljoonaa euroa), maanostoon (0,5 miljoonaa euroa), Kuntalan katon uusimiseen (0,5 miljoonaa euroa) ja sataman alueeseen (0,46 miljoonaa euroa), on budjetoitu yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa. Pienien hankkeiden investointeihin on budjetoitu 185 000 euroa, muihin investointeihin 427 000 euroa ja irtaimiston investointeihin 52 000 euroa.
Kunnan vakaa taloustilanne mahdollistaa investointitason. Vuonna 2026 sekä nostetaan että lyhennetään lainoja n. 0,6 miljoona euroa. Lainakannan arvioidaan olevan noin 4,5 miljoonaa vuosien 2026–2028 aikana.
TALOUSSUUNNITELMAN TOIMINNALLISET MUUTOKSET:
Padasjoen kunnan uusi kuntastrategia ”Muutakin kuin mummola” on hyväksytty kunnanvaltuustossa 10.6.2024 ja se päivitetään uuden valtuuston toimesta 10.11.2025. Kuntastrategia määrittää Padasjoen kunnan tulevaisuuden suunnan vuoteen 2035 asti, ja siitä johdetaan kaikki kunnan päätöksenteko, suunnittelu ja kehittäminen. Tämä tarkoittaa sitä, että tämä taloussuunnitelma on laadittu perustuen valtuustossa hyväksyttyihin kuntastrategisiin tavoitteisiin.
”Muutakin kuin mummola” -kuntastrategiassa on määritellään kärkihankkeet, jotka ovat kunnan toimintaa tai tekemistä kuvaavia asioita, joilla tähdätään haluttuun tulevaisuuden tilaan, ja ne antavat myös sisällön strategisille painopisteille. Strategian ja kärkihankkeiden päivitystä valmistellaan päätettäväksi samaan kokoukseen, jossa hyväksytään v. 2026 talousarvio. Taloudellisilta ja toiminnallisilta osiltaan tärkein kärkihanke tulee olemaan Padasjoen Polku -hanke, joka määrittelee Padasjoen palvelutuotannon kehittämislinjaukset pitkälle tulevaisuuteen.
Liitteenä talousarvioesitys vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2027–2028.
Ehdotus
Esittelijä
-
Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2028 ja oikeuttaa kunnanjohtajan tekemään talousarvioesitykseen teknisiä korjauksia.