§ 20 Kiinteistöjen yhtiöittämisselvitys

Lataa 

PADDno-2023-237

Päätöspäivämäärä

17.9.2025

Päätöksen tekijä

Kunnanjohtaja

Päätöksen peruste

hallintosääntö 29 § 2 mom 2. kohta

hankintaohje 2.2.1 1 mom

talousarvio, kunnanhallitus, asiantuntijapalvelujen ostoon varattu määräraha

Kuvaus

Vuoden 2023 alusta sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyi lainsäädännön nojalla kunnilta hyvinvointialueille. Sosiaali- ja terveydenhuolto sekä pelastustoiminta ei kuulu enää kunnan perustehtäviin.

Hyvinvointialueuudistuksen seurauksena 1.1.2023 alkaen kunnat lähtökohtaisesti kilpailevat hyvinvointialueen käytössä olevien tilojen vuokrasopimuksista yksityisten kiinteistösijoittajien kanssa. Tästä syystä vuokraustoiminta tulee lähtökohtaisesti yhtiöittää kuntalain 126 § mukaisesti silloin, kun vuokratut kohteet ovat pääasiallisesti hyvinvointialueen käyttämiä. Vaihtoehtoisesti kiinteistöt voidaan myydä kuntakonsernin ulkopuolelle tai hyvinvointialue voisi toimia omistamissaan aiemmin kunnan omistamissa tiloissa.

Sotevoimaanpanolain (616/2021) mukaan on hyvinvointialueilla ollut velvollisuus vuokrata kuntien sote -kiinteistöt määräaikasin  3 vuoden sopimuksin. Lakisääteisesti sopimukset ovat voimassa siirtymäajan eli vuoden 2025 loppuun saakka. Lainsäädäntö ohjaa tulevaa aikaa niin, että siirtymäajan jälkeen edm. toiminta tulisi yhtiöittää.

Padasjoen kunta on vuokrannut sote- ja pelastuskiinteistöjä vuokrasopimuksilla, jotka ovat siirtyneet Päijät-Hämeen hyvinvointi kuntayhtymältä suoraan Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle. Vuokraustoimintaa voidaan jatkaa nykyiseen tapaan siirtyneillä sopimuksilla, mutta kohteet tulee lähtökohtaisesti yhtiöittää siitä alkaen, kun siirtyneiden sopimusten tilalle tehdään uudet tai niitä olennaisesti muutetaan. Padasjoen kunta ja Päijät-Hämeen hyvinvointialue ovat uusineet vuokratilojen sopimukset kuluvan vuoden 2025 aikana. Uudistetun sopimuksen sisältönä ja lähtökohtana on se, että hyvinvointialue vuokraa vain käytössään olevat palvelutoiminnan tarvitsemat tilat.

Yhtiöittämisen aikataulun osalta tulee huomioida määräaikainen verovapaussäännös, joka koskee sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liittyviä toimitilojen yhtiöittämisiä.

Verovapautta sovelletaan 9.10.2023 tai sen jälkeen tehtyihin luovutuksiin. Luovutuksesta ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa jos:

• Yhtiöittäminen tapahtuu vuoden 2030 loppuun mennessä.

• Luovuttaja on kunta tai kuntayhtymä yksin tai yhdessä toisen kunnan tai kuntayhtymän kanssa.

• Kunta tai kuntayhtymä omistaa yksin tai yhdessä toisen kunnan tai kuntayhtymän kanssa osakeyhtiön, jolle kiinteistö luovutetaan. Osakeyhtiö voi olla jo olemassa tai se voidaan perustaa tätä tarkoitusta varten.

• Luovutuksessa ei makseta rahavastiketta, vaan kunta tai kuntayhtymä saa vastikkeena vastaanottavan yhtiön osakkeita.

• Luovutettava kiinteistö on ollut 31.12.2022 pääasiallisesti kunnan tai kuntayhtymän järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä. Kiinteistön lisäksi voidaan luovuttaa verovapaasti kiinteistön osa tai kiinteistöyhtiön osakkeet, jos edellä mainitut edellytykset täyttyvät.

• Luovutettava kiinteistö on ollut vuokrattuna hyvinvointialueelle voimaanpanolain mukaisesti.

Lähtökohtaisesti Padasjoen  kunnan sote- ja pelastuskiinteistöt Padasjoen  kunnan omistamien ja hyvintointialueelle vuokrattujen vuokrattavien tilojen osalta yhtiöittämisvelvollisuuden piiriin kuuluisivat seuraavat rakennukset:Terveyskeskus ja  Pihlajakoti sekä Visapuisto.

Padasjoen paloaseman kiinteistö on aiemmin myyty Päijät-Hämeen Hyvinvointialueelle. Myöskään esimerkiksi koulujen yhteydessä olevat HVA:lle vuokratut yksittäiset huonetilat eivät kuulu yhtiöittämisvelvoitteen piiriin.

Kunnanjohtaja on pyytänyt 2.9.2025 lähettämällään tarjouspyynnöllä kolmelta tarjouspyynnön alaisten palvelujen tuottamiseen preferenssit omaavalta toimijalta tarjoukset seuraavan kokonaisuuden selvittämiseksi:

”Padasjoen kunta pyytää tarjouksia juridisesta ja taloudellisesta selvityksestä kunnan omistamien kiinteistöjen hallinnan yhtiöittämismahdollisuuksista.

Selvityksen tulee kattaa ainakin hallintamalli (kunta omistaa, yhtiö omistaa ja mahdollinen variaatio esim. kunta omistaa ja sote-kiinteistöt yhtiöitetään) ja ehdotus yhtiömuodon valinnasta, toteutustavat, korjausvelan rahoitus, tukipalvelut, maapohjaa ja verotusta koskevat ratkaisut sekä johtamisen ja hallinnon vastuut.

Tavoitteena on tuottaa ratkaisuehdotukset kunnan päätöksen teon tueksi.

Tällä viestillä Padasjoen kunta kilpailuttaa asiantuntijapalvelun, jonka tavoitteena on laatia eri vaihtoehdot sisältävä selvitys kunnan omistuksessa olevan kiinteistöomaisuuden yhtiöittämismahdollisuuksista sekä ja mikäli selvitys suosittaisi yhden yhtiön perustamisen vaihtoehtoa päätöksenteon pohjaksi selvityksessä tulee käsitellä myös kunnan 100 % omistaman Padasjoen Asuntotalot Oy.n hallinnointi ja ao. tilanteessa myös taloudellinen kokonaisuus.

Selvityksessä tulee mm.

  • analysoida yhtiöittämisen edut ja riskit sekä vaihtoehto, jossa yhtiöittäminen jätettäisiin käytettävissä olevilla tiedoilla ja reunaehdoilla tässä vaiheessa tekemättä (Markkina-analyysi ja selvitys tilanteissa, joissa yhtiöittämistä ei välttämättä tarvitse toteuttaa)
  • tarkastella vaihtoehtoiset yhtiöittämisen mallit lainsäädännöllisen toimintaympäristön kautta kuvaten ja arvioiden eri mallit
  • laatia arvio taloudellisista vaikutuksista niin kunnan talouteen eri esiin nostettavissa vaihtoehdoissa – arviointi tulee laatia 10 – 20 vuoden talousennusteena eri skenaarioiden talousvaikutuksineen kuntaan ja/tai yhtiöön
  • huomioida erityisesti sote -kiinteistöt hyvinvointialueen kanssa laadittujen sopimusten pohjalta
  • tarvittaessa luonnostella vaihtoehtoiset yhtiörakenteet sekä laatia tiekartta etenemiselle
  • antaa suositukset jatkotoimista

Selvitystyön tuloksena tulee syntyä raportti ja yhteenveto, jota kunta voi hyödyntää päätöksenteossaan kiinteistöstrategiansa ja ja omistajapolitiikkansa kehittämisessä

Selvityksen ja ratkaisuehdotusten laajuuden tulee koskea ainakin seuraavia kysymyksiä Padasjoen kunnan osalta

1)      omistamisen mallin valinta – mahdollisen yhtiömuodon valinta (myös sen vaihtoehdon mukaan, että kokonaisuuteen liitetään Padasjoen Asuntotalot Oy)

2)      yhtiöittämisen toteutus (apportti, kauppa vai edm yhdistelmä)

3)      rakennusten korjausvelan rahoittaminen

4)      yhtiön hallinnointi (esim vuokrasopimukset, vastuut ja velvoitteet sekä tarvittavat päätökset)

5)      tukipalveluiden hoitaminen (hankinta/kilpailutus, verotusnäkökulma) kirjanpidosta kiinteistöhuoltoon

6)      maapohjaa koskevat ratkaisut – omistaminen tai vuokraaminen

7)      verotusratkaisut

Edellä oleva luettelo voi tarkentua valitun asiantuntijan ja kunnan välisessä aloituskeskustelussa.

Asiantuntijan tulee laatia ratkaisuehdotukset perusteluineen yhtiöittämistä koskevaa päätöksentekoa varten.

Tilaajalla on oikeus pyytää ja tarjoajalla velvollisuus antaa tarjousten käsittelyssä tarvittavia lisäselvityksiä.

Tarjottujen palvelujen hinnat määrittyvät hyväksytyn tarjouksen perusteella. Tarjouksen pyytäjä pidättää oikeuden tarjouksien hylkäämiseen.

Tarjouskilpailun voittaja valitaan edullisimman hinnan perusteella (alv 0%)

Hankintapäätös lähetetään sähköpostilla tiedoksi kaikille tarjoajille.

Tarjousasiakirjojen julkisuus määrittyy hankintalain ja viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaisesti. Tarjoajan on selkeästi merkittävä liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot ja merkitä tällaiset tiedot luottamuksellisiksi. Tieto tarjousten vertailun pohjana olevasta kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.

Tarjouksesta tulee ilmetä kokonaishinta sekä mahdollisten tarjouspyynnön ulkopuolisten lisätöiden tuntihinta, jollaisista tulee esittää käytännön esimerkkejä. Tarjouksen tulee sisältää aikataulutettu työsuunnitelma. Toiveena on, että vähintään selvityskokonaisuuden luonnos olisi käytettävissä 10/2025 mennessä.

Tarjoukset tulee osoittaa osoitteeseen kirjaamo@padasjoki. fi tiistaihin 9.9.2025 klo 15.00 mennessä.

Tarvittaessa lisätietoja antaa kunnanjohtaja Juha Rehula 0440 - 529 369 tai juha.rehula@padasjoki.fi

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät Finwise Advisors Oy ja FCG Finnish Consulting Group Oy. BDO.lta saatiin tarjouksen jättämiseen liittyvä kysely tarjousajan päättymisen jälkeen.

Tarjouspyynnössä kerrotulla tavalla palvelun tuottajan valinta tehdään edullisimman hinnan perusteella (alv 0)

Päätös

Päätös jätettyjen tarjousten perusteella valita tarjouspyynnössä esitetyn sisällön mukaisesti Finwise Advisors Oy.n (yhteyshenkilönä Ville Riihinen) laatimaan Padasjoen kunnan omistamien ja edelleen vuokraamien sote - kiinteistöjen sekä Padasjoen kunnan omistamien kaikkien kiinteistöjen yhtiöittämiselvityksen toimenpide-ehdotuksineen. 

Allekirjoitus

Juha Rehula, kunnanjohtaja

Organisaatiotieto

Padasjoen kunta