Teknisen lautakunnan jaosto, kokous 15.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 7 Poikkeaminen Syvälahdentie 100

PADDno-2025-144

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Osmo Knaapi, Rakennustarkastaja, osmo.knaapi@padasjoki.fi

Kuvaus

Padasjoen tekniseltä lautakunnalta pyydetään lausuntoa hakemuksesta.

Kiinteistölle 576-414-1-58 haetaan poikkeuslupaa rakentaa 50 m2  suuruinen vapaa-ajan rakennus ja muuttaa nykyinen metsänhoidollinen huoltorakennus vapaa-ajan asumista palvelevaksi.

Haettu rakennuspaikka on Tihjärven rantavyöhykkeellä sijaitseva kiinteistö 576-414-1-58 Syvänlahdentien päässä. Kiinteistöä ei ole kaavoitettu. Kiinteistö rajautuu pohjoispuolelta Hahjärvi, Tihjärvi, Vähä-Toritunjärven ranta-asemakaavaan, joka on Padasjoen kunnanvaltuuston 21.2.2011 hyväksymä. Kiinteistön pinta-ala on 9,58 ha. Haetun rakennuspaikan lähin asuttu naapurikiinteistö sijaitsee Tihjärven vastarannalla noin 100 metrin päässä. Myöskään Tihjärven vastarantaa ei ole kaavoitettu. Rakennukset eivät tule lähelle muita rakennuksia, eikä naapureita. Rakennuspaikan etäisyys rantaan noin 30 metriä. Rakennuspaikalle on haettu ja myönnetty rakennuslupa vuonna 15.6.1978, lupa 52 lomarakennukselle. Olevan rakennettun rakennuksen rakennusaikaa ei voida varmistaa. Lopputarkastuksia yms. ei rakennusvalvonnan arkistossa myönnetylle luvalle ole, myöskään kiinteistöjärjestelmästä ei löydy rakennusmerkintöjä kiinteistön osalta. Oleva rakennus on kuitenkin ollut käytössä rakentamisestaan lähtien ja se on rakennettu 1978 haetun luvan mukaiselle paikalle. 

Poikkeuslupaa haetaan, koska rakennuspaikalla ei ole kaavan mukaista rakennusoikeutta, rakennuspaikka on maa- ja metsätalousaleella rantavyöhykkeellä. Lisäksi rakennusjärjestyksen mukainen rakennusoikeus ja aiemmin mahdollisesti syntynyt rakennuspaikkaoikeus on vaikea tulkita hyväksytyn rakennusluvan 1978/52 mukaiseksi.

Hakija on kuullut naapurikiinteistöt RL § 63 mukaisesti. Naapurit eivät vastusta hanketta. Yksi naapuri huomautti, että rakennuksen maisemointiin tulisi antaa ohjeistus poikkeusluvassa ja nykyisen laiturin paikka tulisi säilyttää. Poikkeusluvassa ei viranomainen anna rakennustapamääräyksiä. Rakennusvalvontaviranominen ohjaa ja päättää materiaaleihin, ulkonäköön ja väreihin liittyvat asiat poikkeusluvan jälkeisessä erillisessä rakentamislupapäätöksessä.

Hakijan perustelut poikkeuslupahakemukselle

Poikkeuslupaa haetaan vapaa-ajan rakentamiseen sekä olemassa olevan rakennuksen käyttötarkoituksen muuttamiseen vapaa-ajan asumista palvelevaksi. Hakemuksen kohteena on kiinteistö Kotimäki I (576-414-1-58), joka rajautuu Tihjärveen Padasjoen kunnassa. Rakennusalue on määritetty 3 000m2 alueelle asemapiirroksessa. Kokonaisrakennusoikeutta haetaan 150 k-m2 rakennusalueelle. Haettu rakennusoikeus sisältää enintään 5kpl rakennuksia. Olemassa oleva huoltorakennus on 36m2, ja uudeksi vapaa-ajan rakennukseksi on suunniteltu maksimissaan 50m2 rakennusta. Asemapiirrustus ja hakemus noudattelevat Padasjoen kunnan rakennusjärjestystä sekä kiinteistön viereistä ranta-asemakaavaa (Rakennusjärjestys Padasjoki, Asikkala, Sysmä, Toritun ranta-asemakaava). Esimerkiksi Toritun asemakaavan rakennuspaikkojen kerrosala on määritelty olemaan 130k-m2 ja 250 k-m2 välillä.

1. Kiinteistön nykytila ja käyttö

Kyseessä on metsämaata oleva metsätila. Tilalla sijaitsee jo nykyisellään 36 m² suuruinen rakennus, jota on käytetty aktiivisesti. Kiinteistöllä ja rakennuksella on lisäksi sähköliittymä, joka mahdollistaa nykyisen rakennuksen käyttötarkoituksen muuntamisen vapaa-ajan rakennukseksi sekä uutta vapaa-ajan rakentamista nykyisen rakennuksen läheisyyteen.

2. Luontoarvot ja ympäristövaikutukset

Hakija on tarkastellut alueen luontoarvoja maastokäyntien ja paikkatietoaineistojen perusteella. Alueella ei ole havaittu uhanalaisia lajeja, arvokkaita luontotyyppejä eikä muita rakentamista rajoittavia luontoarvoja. Rakentaminen voidaan näin ollen toteuttaa ilman merkittävää vaikutusta alueen luontoarvoihin tai maisemaan. Kiinteistö on voimassa olevassa metsäsuunnitelmassa kauttaaltaan metsätalouskäytössä eikä toimi luonnonsuojelullisesti herkkinä tai rakennettavuudeltaan poikkeavina alueina.

3. Rakentamishistoria ja kaavan tilanne

Kiinteistörekisteriotteen mukaan kiinteistö on lohkottu vuonna 1992. Kiinteistöltä ei ole aiemmin lohkottu rantarakennuspaikkoja. Kiinteistöllä on rantaviivaa Tihjärveen 280 metriä. Vaikka kantatilalaskentaa ei ole suoritettu, tiedossa ei ole aiempia rantarakentamisoikeuden käyttämisiä tämän kiinteistön osalta.

4. Yleinen soveltuvuus ja vaikutukset maankäyttöön

Rakentaminen sijoittuu valmiin kulkuyhteyden ja sähköverkon varteen, mikä vähentää ympäristöön kohdistuvia vaikutuksia ja infrastruktuurin tarvetta. Suunniteltu rakentaminen tapahtuu olemassa olevan rakennuksen yhteyteen, jolloin lisärakentamisen vaikutus ympäristöön on vähäinen.

5. Maisemavaikutusten huomiointi

Rakennuspaikka sijoittuu metsäiseen ympäristöön, osittain puuston suojaan, eikä ole suoraan näkyvissä järveltä tai yleisiltä alueilta. Etäisyys rantaviivasta on riittävä (25m) ja rakennusalue pysyy metsän sisällä. Rakennusten ulkonäkö, materiaalit ja värit (esim. puuverhoilu ja luonnonläheiset sävyt) valitaan ympäristöön sulautuviksi. Rakennusten lukumäärä ja kerrosala ovat maltillisia, ja alueen puustoa säilytetään mahdollisuuksien mukaan luonnollisen näkösuojan turvaamiseksi. Vastarannalla oleva naapuri on huomioitu suunnitelmassa niin, että rakennukset ja laiturin paikka on suunnitelmassa mahdollisimman etäällä vastarannasta. Asemapiirrustuksessa on kuvattu laiturin sijainti ja laskettu etäisyys vastarannalle (122m). Maisemavaikutukset ovat siten kokonaisuutena vähäisiä eikä rakentaminen aiheuta maisemakuvalle kohtuutonta haittaa, kuten edellytetään maankäyttö- ja rakennuslain 117 ja 135 §:ssä sekä Padasjoen rakennusjärjestyksessä. Rantaviivaa ei muokata eikä rakentaminen muuta alueen luonnetta tai virkistyskäyttömahdollisuuksia.

6. Yhteenveto

Hakijan tarkoituksena on toteuttaa kohtuullinen ja maisemaan soveltuva vapaa-ajan rakentaminen kiinteistölle, jolla on jo olemassa rakennus ja tekniset valmiudet. Rakentaminen tapahtuu yhtenäisesti, rajoitetusti ja ympäristön kannalta kestävästi, eikä se vaaranna luonnonarvoja, maisemaa tai muuta maankäytön suunnittelua koskevaa tavoitetta.

 

Kiinteistölle ei voida poikkeusluvalla määritellä rakennusoikeutta, vaan rakennusoikeus määräytyy kaavan tai rakennusjärjestyksen mukaisesti rakennuspaikalle syntyneen käyttötarkoituksen mukaisesti.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi

Tekninen lautakunta puoltaa poikkeamishakemusta ja jättää teknisen lautakunnan jaokselle harkittavaksi milloin alueelle alkaa muodostua pysyvän asutuksen alue ja tarvitaan kaavamuutosta.

Päätös

Päätettiin ottaa tämä lisäpykälä käsittelyyn tässä kokouksessa.

Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

 

Esteellisyys

Xxx Xxx ilmoitti olevansa osallisuusjäävi hakija kiinteistön kuultuna naapurina ja poistui kokouksesta klo 18.14
Henkilö on esteellinen hallintolain 28.1 § 1 kohdassa tarkoitetun osallisuus- eli asianosaisjäävin perusteella, mikäli hän tai hänen läheisensä on asianosainen.
Asianosaisella tarkoitetaan henkilöä, jonka etua, oikeutta tai velvollisuutta asia koskee (hallintolaki 11 §
 

Valmistelija

  • Osmo Knaapi, Rakennustarkastaja, osmo.knaapi@padasjoki.fi

Kuvaus

Kiinteistölle 576-414-1-58 haetaan poikkeuslupaa rakentaa 50 m2  suuruinen vapaa-ajanrakennus ja muuttaa nykyinen metsänhoidollinen huoltorakennus vapaa-ajan asumista palvelevaksi.

Haettu rakennuspaikka on Tihjärven rantavyöhykkeellä sijaitseva kiinteistö 576-414-1-58 Syvänlahdentien päässä. Kiinteistöä ei ole kaavoitettu. Kiinteistö rajautuu pohjoispuolelta Hahjärvi, Tihjärvi, Vähä-Toritunjärven ranta-asemakaavaan, joka on Padasjoen kunnanvaltuuston 21.2.2011 hyväksymä. Kiinteistön pinta-ala on 9,58 ha. Haetun rakennuspaikan lähin asuttu naapurikiinteistö sijaitsee Tihjärven vastarannalla noin 100 metrin päässä. Myöskään Tihjärven vastarantaa ei ole kaavoitettu. Rakennukset eivät tule lähelle muita rakennuksia, eikä naapureita. Rakennuspaikan etäisyys rantaan noin 30 metriä. Rakennuspaikalle on haettu ja myönnetty rakennuslupa vuonna 15.6.1978 lomarakennukselle. Olevan rakennetun rakennuksen rakennusaikaa ei voida varmistaa. Lopputarkastuksia yms. ei rakennusvalvonnan arkistossa myönnetylle luvalle ole, myöskään kiinteistöjärjestelmästä ei löydy rakennusmerkintöjä kiinteistön osalta. Oleva rakennus on kuitenkin ollut käytössä rakentamisestaan lähtien ja se on rakennettu 1978 haetun luvan mukaiselle paikalle. 

Poikkeuslupaa haetaan, koska rakennuspaikalla ei ole kaavan mukaista rakennusoikeutta, rakennuspaikka on maa- ja metsätalousaleella rantavyöhykkeellä. Lisäksi rakennusjärjestyksen mukainen rakennusoikeus ja aiemmin mahdollisesti syntynyt rakennuspaikkaoikeus on vaikea tulkita hyväksytyn rakennusluvan 1978/52 mukaiseksi.

Hakija on kuullut naapurikiinteistöt RL § 63 mukaisesti. Naapurit eivät vastusta hanketta. Yksi naapuri huomautti, että rakennuksen maisemointiin tulisi antaa ohjeistus poikkeusluvassa ja nykyisen laiturin paikka tulisi säilyttää. Poikkeusluvassa ei viranomainen anna rakennustapamääräyksiä. Rakennusvalvontaviranominen ohjaa ja päättää materiaaleihin, ulkonäköön ja väreihin liittyvat asiat poikkeusluvan jälkeisessä erillisessä rakentamislupapäätöksessä.

Hakijan perustelut poikkeuslupahakemukselle

Poikkeuslupaa haetaan vapaa-ajan rakentamiseen sekä olemassa olevan rakennuksen käyttötarkoituksen muuttamiseen vapaa-ajan asumista palvelevaksi. Hakemuksen kohteena on kiinteistö Kotimäki I (576-414-1-58), joka rajautuu Tihjärveen Padasjoen kunnassa. Rakennusalue on määritetty 3 000 m2 alueelle asemapiirroksessa. Kokonaisrakennusoikeutta haetaan 150 k-m2 rakennusalueelle. Haettu rakennusoikeus sisältää enintään 5kpl rakennuksia. Olemassa oleva huoltorakennus on 36 m2, ja uudeksi vapaa-ajan rakennukseksi on suunniteltu maksimissaan 50 m2 rakennusta. Asemapiirrustus ja hakemus noudattelevat Padasjoen kunnan rakennusjärjestystä sekä kiinteistön viereistä ranta-asemakaavaa (Rakennusjärjestys Padasjoki, Asikkala, Sysmä, Toritun ranta-asemakaava). Esimerkiksi Toritun asemakaavan rakennuspaikkojen kerrosala on määritelty olemaan 130k-m2 ja 250 k-m2 välillä.

1. Kiinteistön nykytila ja käyttö

Kyseessä on metsämaata oleva metsätila. Tilalla sijaitsee jo nykyisellään 36 m² suuruinen rakennus, jota on käytetty aktiivisesti. Kiinteistöllä ja rakennuksella on lisäksi sähköliittymä, joka mahdollistaa nykyisen rakennuksen käyttötarkoituksen muuntamisen vapaa-ajan rakennukseksi sekä uutta vapaa-ajan rakentamista nykyisen rakennuksen läheisyyteen.

2. Luontoarvot ja ympäristövaikutukset

Hakija on tarkastellut alueen luontoarvoja maastokäyntien ja paikkatietoaineistojen perusteella. Alueella ei ole havaittu uhanalaisia lajeja, arvokkaita luontotyyppejä eikä muita rakentamista rajoittavia luontoarvoja. Rakentaminen voidaan näin ollen toteuttaa ilman merkittävää vaikutusta alueen luontoarvoihin tai maisemaan. Kiinteistö on voimassa olevassa metsäsuunnitelmassa kauttaaltaan metsätalouskäytössä eikä toimi luonnonsuojelullisesti herkkinä tai rakennettavuudeltaan poikkeavina alueina.

3. Rakentamishistoria ja kaavan tilanne

Kiinteistörekisteriotteen mukaan kiinteistö on lohkottu vuonna 1992. Kiinteistöltä ei ole aiemmin lohkottu rantarakennuspaikkoja. Kiinteistöllä on rantaviivaa Tihjärveen 280 metriä. Vaikka kantatilalaskentaa ei ole suoritettu, tiedossa ei ole aiempia rantarakentamisoikeuden käyttämisiä tämän kiinteistön osalta.

4. Yleinen soveltuvuus ja vaikutukset maankäyttöön

Rakentaminen sijoittuu valmiin kulkuyhteyden ja sähköverkon varteen, mikä vähentää ympäristöön kohdistuvia vaikutuksia ja infrastruktuurin tarvetta. Suunniteltu rakentaminen tapahtuu olemassa olevan rakennuksen yhteyteen, jolloin lisärakentamisen vaikutus ympäristöön on vähäinen.

5. Maisemavaikutusten huomiointi

Rakennuspaikka sijoittuu metsäiseen ympäristöön, osittain puuston suojaan, eikä ole suoraan näkyvissä järveltä tai yleisiltä alueilta. Etäisyys rantaviivasta on riittävä (25m) ja rakennusalue pysyy metsän sisällä. Rakennusten ulkonäkö, materiaalit ja värit (esim. puuverhoilu ja luonnonläheiset sävyt) valitaan ympäristöön sulautuviksi. Rakennusten lukumäärä ja kerrosala ovat maltillisia, ja alueen puustoa säilytetään mahdollisuuksien mukaan luonnollisen näkösuojan turvaamiseksi. Vastarannalla oleva naapuri on huomioitu suunnitelmassa niin, että rakennukset ja laiturin paikka on suunnitelmassa mahdollisimman etäällä vastarannasta. Asemapiirrustuksessa on kuvattu laiturin sijainti ja laskettu etäisyys vastarannalle (122m). Maisemavaikutukset ovat siten kokonaisuutena vähäisiä eikä rakentaminen aiheuta maisemakuvalle kohtuutonta haittaa, kuten edellytetään maankäyttö- ja rakennuslain 117 ja 135 §:ssä sekä Padasjoen rakennusjärjestyksessä. Rantaviivaa ei muokata eikä rakentaminen muuta alueen luonnetta tai virkistyskäyttömahdollisuuksia.

6. Yhteenveto

Hakijan tarkoituksena on toteuttaa kohtuullinen ja maisemaan soveltuva vapaa-ajan rakentaminen kiinteistölle, jolla on jo olemassa rakennus ja tekniset valmiudet. Rakentaminen tapahtuu yhtenäisesti, rajoitetusti ja ympäristön kannalta kestävästi, eikä se vaaranna luonnonarvoja, maisemaa tai muuta maankäytön suunnittelua koskevaa tavoitetta.

 

Kiinteistölle ei voida poikkeusluvalla määritellä rakennusoikeutta, vaan rakennusoikeus määräytyy kaavan tai rakennusjärjestyksen mukaisesti rakennuspaikalle syntyneen käyttötarkoituksen mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Osmo Knaapi, Rakennustarkastaja, osmo.knaapi@padasjoki.fi

Teknisen lautakunnan jaosto myöntää poikkeamisluvan uuden 50 m2 loma-asunnon rakentamiseen ja nykysen rakennuksen käyttötarkoituksen muuttamiseen vierasmajaksi kiinteistöllä 576-414-1-58.

Perustelut:

Hakemuksessa esiin tuotujen seikkojen ja kunnan rakennusjärjestyksen sisältö huomioiden, voidaan katsoa, ettei haettu hanke aiheuta RL 57 §:ssä mainittuja kielteisiä vaikutuksia.

Rakennuspaikalla on nykyisellään vapaa-ajan asumisen edellytykset täyttävä rakennus ja rakennuspaikka. 

Hanke ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteutumiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Hanke ei ole vastoin maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimusta, koska vastaava poikkeaminen voidaan myöntää alueen muille vastaavassa asemassa oleville maanomistajille alueella. 

Hanke ei vaikeuta luonnonsuojelun tai ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Kiinteistön välittömässä läheisyydessä ei sijaitse luonnonsuojelualueita tai ole erityisiä luonnonsuojelullisia arvoja. Hakemuksen mukainen hanke ei aiheuta kielteisiä vaikutuksia luonnonympäristöön. Kiinteistölle ja rakennuspaikalle on vaatimusten mukainen ja mitoituksiltaan riittävä ajotie. Rakennuspaikalle on entuudestaan tuotu sähköliittymä. Alue on rakennuspaikan osalta rakentunut vapaa-ajan rakennuspaikaksi ja aluetta voi luonnehtia rakennetuksi ympäristöksi. Tämä poikkeamispäätös ei johda uuteen rakentamiseen.

Kiinteistö sijaitsee noin 15 minuutin ajomatkan päässä Padasjoen palveluista. Liikenneyhteydet ja etäisyydet ovat kohtuulliset, kun otetaan huomioon alueen olemassa oleva rakennuskanta. 

Rakennus- ja ympäristölautakunnan hyväksymän ja voimassa olevan rakennusvalvonnan viranomaistehtävien maksuperusteiden taksan mukaan poikkeamisluvan myöntämisestä peritään 600 euron suoritemaksu.

Päätös annetaan kuulutuksen jälkeen 23.9.2025. Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta siitä, kun se on saanut lainvoiman. Poikkeamispäätöstä vastaavaa rakentamislupaa haetaan kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta. Rakentamislupahakemukseen on liitettävä tämä päätös.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin

Tiedoksi

hakija, kh, ely

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella. 

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikut- taa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta  palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Hämeenlinnan oikeustalo, Arvi Kariston katu 5, Hallinto-oikeuden istuntosali on oikeustalon pohjakerroksessa ja asiakaspalvelu 1. kerroksessa., Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi   Sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä.
Faksinumero: 029 56 42269
Puhelinnumero: 029 56 42210 (asiakaspalvelu), tietoliikennekatkon sattuessa 050 407 3429 (lisämaksuton)
Puhelinvaihde: 029 56 42200

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/                     

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

      •  
  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

 

Valitukseen on liitettävä: 

1.       valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen

2.       selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

3.       asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Padasjoen kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 35, 17501 Padasjoki
Käyntiosoite: Kelloalmentie 20, Padasjoki
Sähköpostiosoite: kirjaamo@padasjoki.fi
Faksinumero: 03-551 3345
Puhelinnumero: +358 44 595 9902                        

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 - 15.00.