Tekninenlautakunta, kokous 18.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Vähä-Kauppilan ranta-asemakaava vireilletulo, Oas ja luonnos

PADDno-2025-17

Valmistelija

  • Osmo Knaapi, Rakennustarkastaja, osmo.knaapi@padasjoki.fi

Kuvaus

Karttaako Oy on toimittanut kuntaan Vähä-Kauppilan ranta-asemakaavan luonnoksen ja osallistumis- ja arviointisuunnitelman.

Suunnittelualue muodostuu noin 26 hehtaarin kokoisesta Vähä-Kauppilan tilasta 576-414-2-95 Padasjoen kunnassa, noin 12 kilometriä keskustasta pohjoiseen. Suunnittelualue sijaitsee enimmäkseen Koveronjärven rannalla ja alueella on rantaviivaa Koveronjärven puolella 1007 metriä. Tila rajoittuu osittain myös Tihjärveen, jonka puolella rantaviivaa on noin 153 metriä. Suunnittelualue on yksityisten maanomistajien omistuksessa. Suunnittelualue on nykyisin kokonaan rakentamaton metsäpalsta. Alueella ei ole nykyisin voimassa olevaa asema- tai yleiskaavaa ja maanomistajien tavoitteena on osoittaa alueelle mitoituksen mukainen rakennusoikeus laatimalla sinne ranta-asemakaava. Aloite Vähä-Kauppilan ranta-asemakaavaan on tullut maanomistajilta.

Alueelle on laadittu luontoselvitys ennen kaavaluonnosvaihetta. Laji.fi-sivustolla suunnittelualueelta ei ole havaintoja. Alueelta ei ole myöskään aiempia selvityksiä. Liito-oravan potentiaalista esiintymistä tarkastellaan syksyllä 2024 ja tarvittaessa tehdään lisäselvityksiä keväällä 2025.

Maanomistajien tavoitteena on osoittaa tavanomaisen rantamitoituksen mukaiset rakennuspaikat tilalleen. Vähä-Kauppilan koko tila on nykyisin rakentamaton. Lähialueella on voimassa useita ranta-asemakaavoja, muun muassa Koveron järven vastarannalla ja Tihjärven puolella lännessä. Mitoituksen laskemisessa käytetään apuna Auttoisten osayleiskaavassa käytettyä muunnosperiaatetta. Kaavan mitoitusperusteena on käytetty 5 loma-asuntoa / muunnettu rantakilometri myös muun muassa Tihjärven ranta-asemakaavassa lähistöllä.

Suunnittelualueella ei ole nykyisten tietojen perusteella muinaisjäännöksiä. Alueellisen vastuumuseon (Lahden Museot, Päijät-Hämeen alueellinen vastuumuseo) argeologi teki alueella tarkastuskäynnin 8.10.2024. Tarkastusraportissa todetaan, että suunnittelualueella ei pitäjänkartassa (1840-luku) eikä peruskartoissa (1965) ole mitään historialllisen ajan toimintaan viittaavaa. Lainaus raportista: tarkastuksessa ei tehty havaintoja muinaismuistolain (295/1963) suojaamista tai muista suojelua edellyttävistä kohteista. Edellä esitetyn perusteella voidaan todeta, ettei kaavahankkeelle ole esteitä argeologisen muinaismuistoperinnön kannalta.

Padasjoen kunnan hallintosäännön 27 §:n mukaan kaavoituksen valmistelutyö kuuluu tekniselle lautakunnalle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi

Tekninen lautakunta

1. Hyväksyy laaditut kaava-asiakirjat.

2. Asettaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) nähtäville koko kaavahankkeen ajaksi.

3. Asettaa kaavaluonnoksen julkisesti nähtäville AKL 62 ja 63 §:n mukaisesti.

4. Pyytää lausunnot viranomaisilta ja järjestää osallisille tiedottamisen OAS:n mukaisesti.

5. Padasjoen kunta perii ranta-asemakaavan käsittelystä kunnanvaltuuston vuonna 2014, 1 §:n päätöksen mukaiset kulut, 2000 euroa sisältäen kuulutuskustannukset.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

lausuntopyynnöt viranomaisille, osalliset

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).