Valmistelija
Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi
Kuvaus
Valtuusto on 10.6.2024 hyväksynyt kuntastrategian "Muutakin kuin Mummola - Padasjoki 2035". Strategia pohjautuu ajatteluun, jossa Padasjoki nähdään ikä- ja väestörakennemuutoksesta huolimatta uudistuvana, elinvoimaisena ja houkuttelevana kuntana. Osana muutosta valtuusto hyväksyi useita kärkihankkeita, joista uuden koulun rakentaminen on taloudellisesti ja toiminnallisesti merkittävin. Hyväksytyn kuntastrategian pohjalta on valmisteltu taloussuunnitelma vuosille 2025-2027.
Yksi vuoden 2025 talousarvion kärkihankkeista on Uuden koulun rakentamisen suunnitelma. Investointiosassa on varattu sen toteuttamiseen 220 000 euroa. Muista investointihankkeista poiketen sen toteutus on luottamushenkilöorganisaatioiden osalta kunnanhallituksen vastuulla. Hankkeen on arvioitu valmistuvan v. 2028 ja taloussuunnitelmakaudella 2025-2027 suunnitteluun ja toteutukseen on arvioitu kuluvan yhteensä 6 750 000 euroa. Arvio suunnitelmakauden kokonaismäärärahatarpeesta sisältäen myös v. 2028 kustannukset tarkentuu suunnittelun etenemisen myötä.
Uuden koulun hanke on Padasjoen kunnan toiminnan ja talouden kannalta erittäin merkittävä. Talousarvion riskianalyysissa on arvioitu, että sen epäonnistuminen on strategisen tason riski, koska hanke on keskeinen tekijä tulevassa palvelurakenteessa ja sen toteutukseen sitoutuu erittäin suuri osa kehittämiseen käytettävissä olevista resursseista. Riskien pienentämiseksi on hankittu Rambollin toteutusvaihtoehtovertailu, joka sisältää myös riskiarvion. Arvio ei sisällä varsinaista yksityiskohtaista riskienhallintasuunnitelmaa.
Hankkeen vaikutus kunnan palvelutuotantoon ja talouteen on niin merkittävä, että sen suunnitteluvaiheessa on huomioitava ratkaisujen vaikutus pitkän aikavälin toimintaan koko konsernin ja sen eri toimintojen käytössä olevien toimitilojen osalta. Valtuuston 11.11.2024 hyväksymän talouden tasapainottamisohjelman mukaan v. 2024 laaditut PTS-suunnitelmat pannaan täytäntöön kunnan käyttöön jäävien kiinteistöjen osalta.
Talousarvion riskianalyysin mukaan taloudellisia ja vahinkoriskejä hallitaan mm. muuttamalla palvelutuotantorakenteita siten, että kiinteistöihin ja tukipalveluihin liittyvät kustannukset suhteessa varsinaiseen palvelutuotantoon pienenevät, tekemällä linjaukset korjausvelan ja kiinteistöjen kunnossapidon osalta sekä toimeenpanemalla käyttöön jäävien kiinteistöjen PTS-suunnitelmat. Tarpeettomien kiinteistöjen osalta kiinteistöt realisoidaan, vuokrataan, puretaan tai poistetaan käytöstä. Talousarvion konsernitavoitteisiin on kirjattu erikseen kiinteistöomaisuuden kokonaan tai osittain suoritettavan yhtiöittämisen selvittäminen.
Uusi koulu -hankkeen toteutukseen liittyy paljon yksityiskohtia, joista päättäminen on mahdollista vasta kun hankkeen suunnittelu on edennyt. Kuitenkin ennen suunnittelun aloittamista on tehtävä tärkeimpien asioiden osalta linjauksia suunnittelijoiden työn ohjaamiseksi, Kunnan johtoryhmä on käsitellyt näihin suunnittelulinjauksiin liittyviä asioita ja päätynyt esittämään, että tässä vaiheessa tehtäisiin seuraavat periaatteelliset ratkaisut:
1. Uusi koulu toteutetaan uudisrakennuksena. Opetuksen osalta kyseessä on ns. perinteinen, muunneltavissa olevista erillisistä luokkatiloista muodostuva koulu.
2. Uusi koulu suunnitellaan siten, että siellä tuotetaan kaikki varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukion palvelut. Tarvittaessa tiloihin voidaan sijoittaa muitakin toimintoja.
3. Kunnan tukipalvelut tuotetaan samassa kokonaisuudessa.
4. Sijoittumisen osalta johtoryhmä esittää uudisrakennuksen sijoittamista nykyisen Pappilanmäen koulun läheisyyteen, toissijainen vaihtoehto on Kullasvuoren koulun lähialue.
Johtoryhmä perustelee linjauksia seuraavasti:
Kohta 1: Uudisrakennus mahdollistaa toimintojen suunnittelun ns. puhtaalta pöydältä siten, että uudisrakennuksen tilat mahdollistavat perinteisen luokkatiloihin perustuvan opetuksen, mutta ovat myös muunneltavissa muuttuviin tarpeisiin. Uudisrakennuksena suoritettava toteutus mahdollistaa nykytietämykseen perustuvan rakennustavan ja peruskorjaukseen verrattuna pienentää riskejä hankkeen epäonnistumisesta esim. sisäilmaongelmien osalta.
Kohta 2: Uuden koulun hanke linjaa palvelutuotantoa todennäköisesti useita vuosikymmeniä eteenpäin. Keskittämällä kaikki opetustoiminta yhteen kiinteistöön mahdollistetaan se, että käytettävissä olevat varat voidaan paremmin priorisoida kunnan palvelutuotannon tärkeimmän kiinteistön suunnitelmalliseen kunnossapitoon ja peruskorjaukseen.
Kohta 3: Uusi koulu tarvitsee jatkossa suurimman osan kunnan tuottamista kiinteistöhuollon ja ravitsemispalveluiden tukipalveluista. Tukipalvelut voidaan tuottaa tehokkaimmin samassa yhteydessä peruspalveluiden kanssa, ja niiden itsensä tarvitsemien tilojen kunnossapito- ja perusparannustoimet voidaan toteuttaa osana samaa kiinteistökokonaisuutta.
Kohta 4: Uuden koulun hanke on kaavallisesti helpointa toteuttaa siten, että se rakennetaan Pappilanmäen koulun läheisyyteen. Alueen sijainti olisi logistisesti hyvä ja toimintojen järjestäminen olisi helpompaa kuin Kullasvuoren koulun alueella. Johtoryhmän näkemyksen mukaan olisi todennäköistä, että Pappilanmäellä voitaisiin myös rakennusvaiheessa tuottaa opetuspalveluita.
Esitettävät linjaukset on tarkoituksella tehty yleisellä tasolla, koska yksityiskohtainen tavoitteenasettelu on mahdollista vasta kun suunnittelu on käynnistynyt.
Esityslistan liitteenä on Kouluhankkeen toteutusvaihtoehtojen arviointi 1.0 -asiakirja ja asiaa koskeva taustamuistio.
Ehdotus
Esittelijä
Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se merkitsee tietoon saatetuksi Rambollin Kouluhankkeen toteutusvaihtoehtojen arviointi -asiakirjan ja riskiarvion sekä taustamuistion. Varsinainen riskienhallintasuunnittelu jätetään toteutettavaksi rakentamisvaiheessa.
Lisäksi valtuusto päättää linjata hanketta seuraavasti:
1. Uusi koulu toteutetaan uudisrakennuksena. Opetuksen osalta kyseessä on ns. perinteinen, muunneltavissa olevista erillisistä luokkatiloista muodostuva koulu.
2. Uusi koulu suunnitellaan siten, että siellä tuotetaan kaikki varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukion palvelut. Tarvittaessa tiloihin voidaan sijoittaa muitakin toimintoja.
3. Kunnan tukipalvelut tuotetaan samassa kokonaisuudessa.
4. Uusi koulu rakennetaan nykyisen Pappilanmäen koulun läheisyyteen.
Lopullinen ratkaisu hankkeen rahoitusmallista ja -tavasta tehdään suunnittelun valmistuttua ja rahoitustarpeen laajuuden selvittyä.
Päätös
Asian käsittelyn yhteydessä esittelijä muutti päätösehdotuksen kohdan 2 muotoon: Uusi koulu suunnitellaan siten, että siellä tuotetaan kaikki varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukion palvelut. ellei valmistelun yhteydessä todeta, että osa nykyisistä rakennuksista on perustellusti hyödynnettävissä. Tarvittaessa tiloihin voidaan sijoittaa muitakin toimintoja.
Asian käsittelyn yhteydessä esittelijä muutti päätösehdotuksen viimeisen kappaleen muotoon: Lopullinen ratkaisu hankkeesta, hankkeen rahoitusmallista ja -tavasta tehdään suunnittelun valmistuttua ja rahoitustarpeen laajuuden selvittyä.
Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.