Kunnanvaltuusto, kokous 11.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 55 Talouden tasapainottamistavoitteen asettaminen

PADDno-2023-256

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Kunnanhallituksen työohjelmassa on v. 2024 strategiatyön lisäksi pitkän tähtäimen talouden tasapainottamisen valmistelu. Työskentely aloitetaan tilanteessa, jossa kunnan taseessa ei ole kertynyttä alijäämää. Toimintaympäristön muutosten ja julkistalouden yleisen heikkenevän kehityksen vuoksi on kuitenkin perusteltua hyvissä ajoin varautua tuleviin muutospaineisiin. Käytännössä tämä tarkoittaa kunnan toimintojen, toimitilojen, omistajapolitiikan ja strategisten linjausten läpikäyntiä ja kriittistä arviointia sekä arvioinnin pohjalta laadittavan toimintasuunnitelman toteuttamista. 

Hanke on tarkoitus toteuttaa v. 2024 aikana ja se etenee päätettäväksi normaalin virkavalmistelun kautta. Hankkeen laajuuden ja merkittävyyden vuoksi sille on kuitenkin syytä nimittää tueksi erillinen työryhmä.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus

1) nimittää tasapainottamistyöryhmän

2) valitsee ryhmään viisi jäsentä, yhden kustakin valtuustoryhmästä. Työryhmän jäsenten tulee olla valtuuston varsinaisia jäseniä.

3) nimeää tasapainottamistyöryhmälle puheenjohtajan.

4) lisäksi kunnanhallitus toteaa, että työryhmällä ei ole erillistä toimivaltaa, vaan sen  tehtävänä on tukea pitkän tähtäimen suunnittelutyötä. Työryhmän valmistelijoina ja sihteereinä toimivat kunnanjohtaja ja hallintojohtaja tehtäväjakonsa mukaisesti

Päätös

Hyväksyttiin. Jäseniksi nimettiin Sauli Kivinen, Ari Rantanen, Mira Vilkman, Heikki Toivonen ja Pasi Ahola. Puheenjohtajaksi valittiin Sauli Kivinen. 

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Talouden tasapainottamisryhmä on kokoontunut 26.2., 11.3., 18.3.,15.4., 29.4., 13.5. ja 27.5. Työryhmän työstä laaditaan erillinen yhteenveto, jota hyödynnetään talouden tasapainotustyön jatkovalmistelussa. Työryhmällä ei ole erillistä toimivaltaa eikä tasapainotukseen liittyviä päätöksiä tehdä tässä vaiheessa. Valtuustolle olisi kuitenkin mahdollista saattaa tässä vaiheessa tiedoksi eri toimialoilla selvitettyjä asioita. Yhteenveto toimitetaan kokouksen osanottajille esityslistan lähettämisen jälkeen.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se kuulee kunnanjohtajan raportin talouden tasapainottamistyöryhmän työskentelystä.

Päätös

Kunnanjohtaja jakoi kokouksen osanottajille tulostetun version työryhmän väliraportista. Korjattiin raportin kohtaan 7 H Nyystölän pumppaamon tilalle Maakesken pumppaamo.

Hyväksyttiin em. muutoksella.

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

_

Ehdotus

Kunnanvaltuusto kuulee kunnanjohtajan raportin talouden tasapainottamistyöryhmän työskentelystä ja merkitsee sen tietoon saatetuksi.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus nimesi kokouksessaan 15.1.2024 § 7 talouden tasapainottamistyöryhmän. Työryhmän tehtävä on ollut tukea talouden tasapainottamistyön valmistelua. Työryhmällä ei ole ollut erillistä toimivaltaa eikä tasapainotukseen liittyviä päätöksiä tehdä osana tätä valmisteluprosessia.

Työryhmä saattoi väliraporttinsa 10.6.2024 kunnanvaltuuston kokouksessa valtuuston tiedoksi. Tasapainottamisohjelmaa käsiteltiin valtuuston seminaaripäivässä 13.9.2024.

Terveen kuntatalouden mittareita ovat

1)      taseen ylijäämä ja sen määrä

2)      vuosikate, joka kattaa talousarviovuoden poistot

3)      vuosittaisen ylijäämän tulisi olla sen määräinen, että ao euroilla on mahdollista investoida

4)      lainojen määrä asukasta kohti

Edellä olevista mittareista taseen ylijäämä ja lainamäärä asukasta kohti ovat hyvällä tasolla. Vuosikate riittää poistoihin vielä ainakin talousarviovuonna 2025. Vuosittainen ylijäämä ei riitä investointeihin.

Padasjoen kunnan taloustilanne on vakaalla pohjalla. Taseen ylijäämä (8,8 m€) mahdollistaa näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa toteutumassa oleviin uhkakuviin valmistautumiseen olevan aikaa niin, että muutokset voidaan valmistella niin vaikutusten kuin eurojen osalta ennakoivasti.

Vuoden 2024 tilinpäätösennuste lupaisi laadittuun talousarvion ylijäämään nähden (26 000 €) merkittävästi paremman tuloksen. Heinäkuussa 2024 tehdyn ennusteen mukaan ylijäämä kuluvalta vuodelta tulisi olemaan 670 000 €. Ylijäämän olisi mahdollistamassa kertaluonteiset tulot sekä henkilöstömenojen toteutuminen talousarviosuunnitelmaa pienempinä.

Lisäksi kertaluonteisina tulosta parantavina tekijöinä tulevat toimimaan kaukolämpö ja viemäritaseyksikköjen myynti kunnan 100 % omistamille yhtiöille. Omaisuuden myynnit tulevat näkymään vuoden 2024 kunnan ylijäämässä, mutta kuntakonsernin näkökulmasta tilanne ei muutu.

Valtuustoseminaarin tulosten yhteenvetona on todennettavissa, että vallitsee laaja yksimielisyys talouden sopeuttamistarpeesta tämän vuoden talousarviosta vuoteen 2026 mentäessä.

Miljoonan (1 000 000) euron tasapainottamistavoite muodostuu neljästä merkittävästä, tiedossa ja arvioitavissa olevista sekä pysyvistä muutoksista nykytilanteeseen peilattuna:

Puunmyyntitulojen väheneminen                150 000

Vuokratulojen väheneminen                         400 000

TE-uudistuksen lisävastuut                           250 000

Valtionosuuksien väheneminen                   200 000

Toimeksiantonsa mukaisesti tasapainottamistyöryhmän raportti on tilannetta ja talouden tasapainottamismahdollisuuksia kuvaava. Raportin toimenpiteet voidaan katsoa koostuvan rakenteellisista muutoksista nykytilanteeseen ja -toimintaan verrattuna, palvelun laatuun ja saatavuuteen liittyvistä toimista sekä joukosta lisäselvitysten piiriin kuuluvista asioista.

Tapainottamistyössä tavoitellaan säästöjä henkilöstömenoista ja toiminnallisista menoista sekä tulojen lisäyksistä.

Ensimmäiset vaikuttavat toimenpiteet sisältyvät kunnanhallituksen esitykseen vuoden 2025 talousarvioon seuraavasti (Henkilöstö ja toiminnallisten menojen osalta luvut ovat arvioita. Laskelmaan ei sisällytetä konsernirakenteen muutosten seurauksia henkilöstö tai toimintamenoissa)

Henkilöstömenot                   150 000           (2 htv.tä pysyvän muutokset, laskemien tarkistuksia)  

Toiminnalliset menot             100 000           (menot vuoden 2024 tasolla, muutokset toiminnassa)

Tulojen lisäykset                       40 000

Yhteensä                                   290 000

Tasapainottamistyöryhmän raportti luo pohjaa jatkovalmistelulle. Työryhmän työn toimeksiannon ja työskentelytavan luonteesta seuraa se, että kaikki toimenpiteet ja asiat voivat muuttua päätöksiksi vasta kun niistä on tehty esitykset talousarvioon tai talousarvion täydennyksiksi.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että

1)      Padasjoen kunnan taloutta sopeutetaan ennakoivasti vuoden 2024 talousarvioon nähden miljoonalla (1 000 000) eurolla vuosien 2025 ja 2026 talousarviota laadittaessa.

Sopeuttamistarpeesta vuoden 2025 talousarvio sisältää taloudentasapainottamista 290 000 €.lla. Vuoden 2026 talousarvioon nähden vuodelle 2026 tasapainotustavoite on 710 000 €.

2)      valtuusto merkitsee talouden tasapainottamisraportin tiedokseen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

_

Ehdotus

Valtuusto päättää,​ että:

1)      Padasjoen kunnan taloutta sopeutetaan ennakoivasti vuoden 2024 talousarvioon nähden miljoonalla (1 000 000) eurolla vuosien 2025 ja 2026 talousarviota laadittaessa.

Sopeuttamistarpeesta vuoden 2025 talousarvio sisältää taloudentasapainottamista 290 000 €.lla. Vuoden 2026 talousarvioon nähden vuodelle 2026 tasapainotustavoite on 710 000 €.

2)      valtuusto merkitsee talouden tasapainottamisraportin tiedokseen.

Päätös

Hyväksyttiin


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).