Kuvaus
Kunnanhallituksen työohjelmassa on vuodelle 2024 kunnan strategiantyön strategiatyön lisäksi pitkän tähtäimen talouden tasapainottamisen valmistelu. Työskentely aloitetaan tilanteessa, jossa kunnan taseessa ei ole kertynyttä alijäämää, mikä antaa kunnan talouden osalta puskuria kohdata kunnan talouteen liittyvien uhkien vaikutusta. Padasjoen kunnan taloudellinen tilanne on vakaa, mutta sen erilaisten yksittäistenkin muutosten vaikutus voi muuttaa tilanteen pysyvällä tavalla nopeastikin.
Toimintaympäristön muutosten ja julkistalouden yleisen heikkenevän kehityksen vuoksi on kuitenkin perusteltua hyvissä ajoin varautua tuleviin muutospaineisiin. Käytännössä tämä tarkoittaa kunnan toimintojen, toimitilojen, omistajapolitiikan ja strategisten linjausten läpikäyntiä ja kriittistä arviointia sekä arvioinnin pohjalta laadittavan toimintasuunnitelman toteuttamista.
Hanke on tarkoitus toteuttaa v. 2024 aikana ja se etenee päätettäväksi normaalin virkavalmistelun kautta. Kunnanhallitus nimesi kokouksessaan 15.1.2024 § 7 hankkeen laajuuden ja merkittävyyden vuoksi virkavalmistelun tueksi erillinen luottamushenkilöistä koostuvan ja kaikista valtuustoryhmien edustajista koostuvan työryhmän.
Päätöksessään kunnanhallitus totesi, että työryhmällä ei ole erillistä toimivaltaa, vaan sen tehtävänä on tukea pitkän tähtäimen suunnittelutyötä. Työryhmän valmistelijoina ja sihteereinä toimivat kunnanjohtaja ja hallintojohtaja tehtäväjakonsa mukaisesti.
Työryhmä on julkaissut väliraporttinsa, jossa on luonnosteltu talouden sopeuttamiseen liittyviä toimenpiteitä. Toiminnalliset ja rakenteelliset muutokset sekä esimerkiksi henkilöstön eläköitymisten tai työpaikan vaihdosten yhteydessä toimintojen uudelleen arvioinnit organisaatiossa tulevat olemaan käytännön keinoina taloutta pidemmällä aikavälillä sopeutettaessa ja tasapainotettaessa.
Valtuustoseminaari on käsitellyt talouden sopeuttamistoimia omassa seminaarissaan 20. ja 21.3.2024. Valtuutettujen osallistamista jatketaan talouden asioihin painottuvassa seminaarissa 13.9.2024. Tavoitteena on, että vuoden 2025 talousarviota ja vuosien 2025-2027 toimintasuunnitelmaa päättäessään 11.11.2024 hyväksyttäisiin myös toisaalta osana vuoden 2025 talousarvota vähintään linjattuna miten miljoona euroa vuoden 2024 tasoon nähden sopeuttaminen tapahtuu vuoden 2026 talousarvioon.
Valtuustoseminaarin yhteydessä ja talouden tasapainottamisryhmän väliraportissa on todettu tarve vuoden 2024 talousarvion käyttömenoihin ja -tuloihin pohjaten 1 miljoonan euro sopeuttamisen tarve vuoden 2026 talousarvioon mennessä. Tasapainotus voidaan toimeenpanna joko lisääntyvinä tuloina tai menoja vähentäen.
Miljoonan euron muutoksen pohjana ovat merkittävässä suuruusluokassa olevat arviot
Tulojen vähenemisen osalta kyse on rakenteellista ja pysyvistä muutoksista.
Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella määrittelee kunnassa toimeenpantavan yhteistoimintamenettelyn periaatteet ja neuvottelumallin.
Lain 4 §.ssä määritellään yhteistoiminnassa käsiteltävät asiat.
”Työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa käsitellään ainakin sellaiset asiat, jotka koskevat:
1) henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa, kunnan tai hyvinvointialueen palvelurakenteessa, kuntajaossa tai kuntien tai hyvinvointialueiden tai näiden välisessä yhteistyössä;
2) palvelujen uudelleen järjestämisen periaatteita, jos asialla voi olla ulkopuolisen työvoiman käytöstä tai liikkeen luovutuksesta johtuvia tai muita olennaisia henkilöstövaikutuksia;
3) henkilöstöön, henkilöstön kehittämiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun sekä työyhteisön sisäiseen tietojenvaihtoon liittyviä periaatteita ja suunnitelmia;
4) taloudellisista tai tuotannollisista syistä toimeenpantavaa osa-aikaistamista, lomauttamista tai irtisanomista.
Jos kunnan tai hyvinvointialueen talousarvioehdotuksessa edellytetään sellaisia toimenpiteitä, joiden toteuttaminen todennäköisesti aiheuttaisi useita irtisanomisia, osa-aikaistamisia, lomautuksia taikka merkittäviä heikennyksiä palvelussuhteiden ehdoissa, toimenpiteitä on käsiteltävä yhteistoimintamenettelyssä ennen kuin kunnanhallitus tai aluehallitus tekee kunnan- tai aluevaltuustolle lopullisen talousarvioehdotuksen.”
Lain 5 pykälässä todetaan ” Ennen kuin työnantaja ratkaisee 4 tai 4 a §:ssä tarkoitetun asian, hänen on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista ainakin niiden työntekijöiden kanssa, joita asia koskee. Neuvottelut on aloitettava niin ajoissa kuin mahdollista. (20.12.2013/1138)
Yksittäistä työntekijää koskeva asia käsitellään ensisijaisesti tämän ja työnantajan välillä. Työntekijän pyynnöstä asian käsittelyyn voi osallistua myös 3 §:ssä tarkoitettu henkilöstön edustaja. Jos asia koskee vain osaa henkilöstöstä, voidaan asia käsitellä asianomaisten henkilöiden kanssa tai henkilöstön osan edustajien kanssa. Laajakantoiset tai henkilöstöä yleisesti koskevat asiat käsitellään 14 §:ssä tarkoitetussa yhteistoimintaelimessä.”
Talouden tasapainottamisohjelman valmistelu ja laatiminen ovat verrattavissa talousarvioehdotukseen, joten toimenpiteitä on käsiteltävä yhteistoimintamenettelyssä ennen kuin kunnanvaltuusto päättää tasapainottamisohjelmasta.
Yhteistoimintamenettelyn aloittaminen:
Edellä kuvatun perusteella Padasjoen kunta on työnantajana velvollinen aloittamaan yhteistoiminnasta annetun lain mukaisen yhteistoimintamenettelyn.
Yhteistoimintalain säännöksiin perustuen on varauduttava vähintään kuuden viikon neuvotteluajanjaksoon ottaen huomioon se, että neuvottelut ovat käytyinä ennen kuin kunnanvaltuusto päättää talouden tasapainottamisohjelmasta 11.11.2024.
Yhteistoimintamenettely ja -neuvottelu ulottuu kunnan koko organisaatioon ja henkilöstöön. Talouden tasapainottaminen ja vakauttaminen tullevat edellyttämään rakenteellisia ja pysyviä muutoksia kunnan palvelutuotannossa, organisaatiossa, tehtävissä ja toiminnoissa. Arvioinnin kohteena ovat myös palvelutuotantoa tukevat hallinnolliset tukitoiminnot samoin kuin mahdollisiin palvelumuutoksiin liittyen myös johtamisjärjestelmä.
Yhteistoimintamenettelyssä läpikäytävien työantajan harkitsemien toimenpiteiden toteutus olisi mahdollista vuosien 2025 ja 2026 aikana. Nyt käytävässä yhteistoimintamenettelyssä tulee olla kaikki talouden tasapainottamiseen tarvittavat keinot. Toisaalta menettelyn piirissä tulee olemaan nykytilannetta selkiinnyttäviä toimia tai erillistä valmistelua edellyttäviä asioita.
Osana talouden sopeuttamista ollaan tekemässä organisaatioon ja virka- tai tehtäväkohtaisiin vastuisiin liittyviä muutoksia, joilla on niin suoria kuin välillisiäkin vaikutuksia henkilöstön asemaan. Muutosneuvottelujen tarve syntyy yhteistoimintalain kirjaimen ja hengen velvoittamana ainakin seuraavissa valmistelussa olevissa asioissa
-
Viemärilaitoksen yhtiöittäminen, henkilöstön siirtyminen yhtiön palvelukseen
-
Ruoka- ja siivouspalvelujen yhdistäminen yhdeksi yksiköksi yhden johdon alle
-
Siistijöiden työsopimusten muuttaminen mahdollistamaan myös viikonlopputyöt
-
työsopimuksien ”muut esihenkilön osoittamat tehtävä” joko lisääminen tai täsmentäminen valmiuteen liittyvänä tehtäväkuvaan kuuluvana
-
Työtehtävien uudelleenjärjestelyt 3 htv.n määräisenä
-
Ict-henkilön organisatorisen- ja vastuuaseman muuttuminen
-
Elinvoima – ja Te-palvelujen mahdolliset uudelleen järjestelyt
Hallintosäännön 47 §.ssä säädetään kunnanhallituksen yleistoimivallasta henkilöstöasioissa. Koska yhteistoimintamenettely on edellä kuvatusti tarpeen käydä osana talouden tasapainottamis- ja vakauttamisohjelman valmistelua ja se koskee kunnan koko henkilöstöä ja organisaatiota, asia kuuluu kunnanhallituksen päätettäväksi.
Yhteistoimintamenettelyn päätökseen saattaminen tuodaan kunnanhallituksen käsiteltäväksi, jonka jälkeen mahdollisista toimenpiteistä päätetään hallintosäännön toimivallan mukaisesti.