Kunnanhallitus, kokous 22.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 89 Padasjoki 2035 strategiaprosessi

PADDno-2023-182

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Kuntalain 37 §.n mukaan "Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon:

1) kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen;

2) palvelujen järjestäminen ja tuottaminen;

3) kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet;

4) omistajapolitiikka;

5) henkilöstöpolitiikka;

6) kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet;

7) elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.

Kuntastrategian tulee perustua arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen. Kuntastrategiassa tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta.

Kuntastrategian ottamisesta huomioon kunnan talousarvion ja -suunnitelman laatimisessa säädetään 110 §:ssä. Kuntastrategia tarkistetaan vähintään kerran valtuuston toimikaudessa.”

 

Kunnan ja sen toimintaympäristön arviointiin ja kehityksen ohjaukseen on laadittava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkänaikavälin tavoitteista. Strategia on johtamisen väline.

 

Kuntastrategia perustuu arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen. Tällöin on määriteltävä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta. Kuntastrategian ottamisesta huomioon kunnan talousarvion ja -suunnitelman laatimisessa säädetään kuntalain 110 §.ssä.

 

Onnistuakseen kuntastrategiaprosessin tulee olla kuntalaisia osallistava. Sen tulee huomioida tapahtunut kehitys, nykytila ja arvioita tulevasta kehityksestä. Näkemyksellisen strategisen johtamisen ytimessä on valintojen tekeminen, koska ilman valintoja ja priorisointeja ei ole strategiaa. Luovuuden mahdollistaminen on valmistelun ydintä. Hyvä kuntastrategia antaa suunnan, mutta jättää riittävästi liikkumavaraa toimialoille ja henkilötasonkin tulkinnoille, ohjelmatyölle ja toimeenpanon keinovalikoiman aikaansaamiseen. Strategiset tavoitteet tulee olla mitattavia, mutta mittareissa ei saa keskittyä vain numeroihin sillä laadullinen arviointi on monesti avain merkitykselliseen arviointiin.

 

Tavoitteena on tiivis johtamisen välineenä toimiva asiakirja, joka sisältää vastaukset kysymyksiin Miksi Padasjoki on olemassa? Mikä tai mitä Padasjoki on vuonna 2035?

 

Kuntastrategian rakentuu toiminta-ajatuksesta, visiosta, arvoista ja toiminnan keskeisistä painopisteistä. Valittujen painopisteiden keinot valmistellaan kevään 2024 aikana.Tavoitteena on, että ne hyväksytään kunnanvaltuustossa kuntastrategian päättämisen yhteydessä.

 

Strategiassa ei listata kunnan hankkeita eikä käytännön toimenpiteitä, vaan ne tulevat esiin kuntastrategian toimeenpanon keinoissa, vuosisuunnittelussa ja lisäksi laajassa hyvinvointisuunnitelmassa.

 

Strategian on tarkoitus tukea kunnan kehittämistä ja päätösvalmistelua kaikissa toiminnoissa. Kuntastrategia ei poissulje mahdollisia uusia hankkeilta tai kuntalaisten aloitteilta, muistaen kuntastrategiassa määritellyt pitkän aikavälin tavoitteet. Tarpeen vaatiessa kunnan tulee ryhtyä kehitystoimenpiteisiin ilman erillistä strategista tarkastelua.

 

Padasjoen kunnan strategia on pohjimmiltaan vuodelta 2011. Kunnanvaltuusto on hyväksynyt kuntastrategian päivityksen kokouksessaan 12.2.1018. Strategian päivittäminen on käynnistetty uuden valtuustokauden alkamisvuonna 2021. Strategia tulisi laatia valtuustokauden alkaessa, mutta koska on kyse pidemmän aikavälin suunnittelusta, on perusteltavissa prosessin käynnistäminen, perusteisiin menevä valmistelu ja päätöksenteko valtuustokauden puolivälissä.

 

Työskentelyn tulee perustua laadukkaalle ja laajapohjaiselle valmistelulle, osallistavalle työtavalle ja sitoutuneelle päätöksenteolle. Valmistelun ja päätöksenteon aikataulu mahdollistaa kuntastrategian täysimääräisen toimeenpanon vuoden 2025 talousarviossa, kuitenkin niin, että vuoden 2024 talousarviossa varaudutaan kehittämishankkeiden käynnistämiseen myös rahoituksen osalta.

 

Strategian sisältötavoite

 

· Ilmaisee kunnan pitkän aikavälin tavoitteet (2035).

· Strategiassa keskitytään asioihin, joihin halutaan strategista muutosta, jolloin se toimii kunnan operatiivista johtamista ohjaavana asiakirjana.

· Strategia ottaa huomioon kunnan toimialan ja rajoitteet, KuntaL 37 §:n vaatimukset sekä hyvinvointialueiden vaikutukset kunnan rooliin, toimintaan ja talouteen.

· Strategia keskittyy kokonaisuuden näkökulmasta olennaisimpiin kysymyksiin, joita ovat erityisesti:

* Kunnan elinvoiman lisääminen

* Kuntalaisten hyvinvoinnin lisääminen

* Kuntatalouden vakaus

· Strategia-asiakirja on kiteytetty, strategiseen tasoon keskittyvä, visuaalinen ja informatiivinen. Strategisten tavoitteiden pohjalta laaditaan erilliset toimenpideohjelmat valtuustokaudeksi. Ne sisältävät yksityiskohtaisemman tavoitteet, mittarit ja resurssoinnin.

 

2. Ohjausryhmä                                                                                                                                             

· Ohjausryhmän jäsenten tehtävänä on pitää yhteyttä, käydä vuorovaikutusta ja informoida omaa ryhmäänsä aktiivisesti ja tuottaa taustaryhmänsä näkemyksiä osaksi strategiatyön valmistelua

· Ohjausryhmä koordinoi kuntastrategian valmistelua, määrittelee valmisteluun liittyvät tarvittavat toimenpiteet, huolehtii strategiaan liittyvästä osallistamisesta ja valtuuston kanssa käytävästä riittävästä vuorovaikutuksesta sekä tekee esityksen valtuustolle päätettäväksi 

· kunnan johtoryhmän jäsenillä on osallistumisvelvoite ja puheoikeus ohjausryhmän kokouksissa

· Johtoryhmän jäsenet valmistelevat ja tekevät esityksiä ohjausryhmän käsittelyn pohjaksi

· valmistelusta vastaa vt. kunnanjohtaja

 

 

 3. Prosessi

 

 · Osallistaminen

·         Kuntalaiset, mahdollisuuksien mukaan vapaa-ajanasukkaat, yrittäjät, yhdistykset, luottamushenkilöt ja kunnan henkilöstö osallistetaan strategian valmisteluun toteuttamalla esim. kysely strategisista kysymyksistä tai järjestämällä työpajoja

 · Resurssointi

· Laadintaprosessi toteutetaan pääosin omana työnä

· Prosessin edistymistä tukemaan hankintaa osaamista, jolla varmistetaan esimerkiksi valmistelun pysyminen strategisella tasolla

 

 4. Aikataulu

 

· Kuntastrategia tulee käsitellä valtuustossa viimeistään kesäkuussa 2024.

· Toimeenpano käynnistetään vuoden 2024 kuluessa. Vuoden 2025 talousarvion ja -suunnitelman valmistelussa kuntastrategia hyödynnetään täysimääräisenä

 

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus päättää

 

1)      käynnistää Padasjoen vuoteen 2035 ulottuvan kuntastrategian valmistelutyön

2)      kunnanhallitus esittää kuntastrategian ”Padasjoki 2035” valtuuston hyväksyttäväksi viimeistään kesäkuussa 2024

3)      kuntastrategian valmistelutyön ohjausryhmänä toimii kunnanhallitus

4)      ohjausryhmälle hankitaan tarvittaessa strategiaprosessin läpivientiin osaamista, jonka hankintaan valtuutetaan vt. kunnanjohtaja

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Yhtenä v. 2024 talousarvion kärkihankkeena on kuntakonsernin omistajaohjauksen vaatimien toimenpiteiden määrittely. Asiaa koskevat lopulliset linjaukset valmistuvat osana strategiatyötä, mutta kunnanhallituksen tulisi osana valmistelua ohjeistaa kuntakonsernin kehittämisen peruslinjauksia. Valtuusto on kunnanhallituksen esityksen pohjalta 26.2. linjannut kaukolämmön taseyksikköön liittyvän toiminnan kehittämistä, mutta vastaavat linjaukset tulisi tehdä myös jätevesihuollon ja laajakaistapalveluiden osalta. Myös ne toimivat taseyksikköinä osana kunnan omaa toimintaa. 

Jätevesihuollon osalta olisi päätettävä, että taseyksikkö puretaan ja omaisuus siirretään perustettavalle yhtiölle.  Lisäksi tulisi selvittää, onko perusteltua yhdistää samaan yhtiöön kuntaenemmistöisen Padasjoen Vesihuolto Oy:n toiminta.Valmistelun tässä vaiheessa ei ole mahdollista ottaa kantaa yhtiön jätevesihuoltopalvelujen tarjonnan aloittamisajankohtaan.

Laajakaistayhtiön osalta olisi päätettävä, että taseyksikkö puretaan ja omaisuus siirretään perustettavalle yhtiölle.

Asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden osalta linjaukset valmistellaan omana kokonaisuutenaan.

 

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus antaa selostetekstin mukaisen valmistelulinjauksen konsernin kehittämiseen.

Päätös

Hyväksyttiin. 

Valmistelija

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Oheismateriaalina kunnanjohtajan kooste strategiatyön valmisteluvaiheesta. 

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus merkitsee valmistelutilanteen tietoonsa saatetuksi. Kunnanhallitus käy lähetekeskustelun strategian yhteydessä päätettävistä tavoitteista, kärkihankkeista ja keinoista.

Strategian työstäminen jatkuu kunnanhallituksen toimiessa strategian valmistelun ohjausryhmänä 3.6.2024 kunnanhallituksen kokoukseen saakka, jolloin kunnanhallitus tekee esityksensä Padasjoki 2035 -strategiasta kunnanvaltuustolle.

Päätös

Esityslistasta poiketen tämä pykälä käsiteltiin kokouksessa 78 §:n jälkeen. Kunnanjohtaja esitteli strategian valmisteluvaihetta. Asiasta käydyn keskustelun jälkeen kunnannanhallitus päätti merkitä valmisteluvaiheen tietoon saatetuksi.

Valmistelija

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus jatkaa strategian valmistelua keskustelemalla strategiaan sisällytettävistä kärkihankkeista ja niistä johdettavista keinoista.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus käy asiasta keskustelun jatkovalmistelun tueksi. Päätösehdotusta täydennetään tarvittaessa.

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).