Kuvaus
Kunnanhallitus 18.9.2023 255§:
Hallintosääntöä tulee uudistaa koskien toimivaltaa poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa. Samassa yhteydessä on tarkoitus päivittää hallintosääntöä myös joidenkin muiden lakimuutosten ja toiminnallisten muutosten osalta. Hallintosääntöön tehtäviä muutoksia on valmisteltu siten, että asiaa on käsitelty YT-ryhmässä 15.8. ja 11.9. sekä valtuustoseminaarissa 8.9.2023. YT-toimikunnalla ei ollut huomautettavaa asiaan.
Asiaselosteeseen on tehty kooste olennaisimmista muutoksista. Tavoitteena ei ole ollut tässä vaiheessa tehdä suurta kokonaisuudistusta, vaan suorittaa lakimuutoksista johtuvat tekniset päivitykset ja tehdä samassa yhteydessä joitakin toimintaa tehostavia ja rajapintoja tarkentavia muutoksia. Valmistelijoiden näkemys on se, että strategiatyön yhteydessä esille nousevat kehitystarpeet saattavat aiheuttaa uusia muutostarpeita jo v. 2024 aikana. Lisäksi tarkoituksena on muuttaa lautakuntarakennetta 1.8.2025 alkaen siten, että rakennus- ja ympäristölautakunta itsenäisenä lautakuntana poistuu kuntaorganisaatiosta, joten hallintosääntöä muutetaan vielä kuluvan valtuustokauden aikana uudelleen.
Toimivalta poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa:
Kuntalain 90 §:n 3 momentin mukaiset määräykset toiminnan järjestämisestä poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa on huomioitava hallintosäännössä 30.9.2023 mennessä. Kuntaliiton mallisäännön mukaiset pykälät mahdollistavat sen, että kunnanjohtaja ja toimialajohtaja toimialallaan voivat poikkeusoloissa ja normaaliajan häiriötilanteissa tarvittaessa käyttää normaalista poikkeavaa toimivaltaa välttämättömän syyn vuoksi. Ao. pykälät sisältävät myös määräykset siitä, kuinka asiasta raportoidaan kunnanhallitukselle jolla on oikeus vahvistaa poikkeaminen määräajaksi tai todeta, että em. poikkeamiselle ei enää ole perusteita.
Delegointivaltuutus:
Hallintosääntö sisältää delegointivaltuutuksen, jonka perusteella toimielin tai viranhaltija voi siirtää toimivaltaansa alaiselleen viranomaiselle. Tämä mahdollistaa toiminnan tehostamisen ja päätöksentekoprosessien tarkemman sovittamisen eri hallintokuntien tarpeisiin.
Rakenteelliset muutokset:
Esityksen mukaan konserni- sekä riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan jaosto poistuu ja sen tehtävät siirtyvät kunnanhallitukselle. Kunnan sisäisessä organisaatiossa elinvoiman kehittäminen ja työllisyydenhoito kytketään kiinteämmin osaksi kunnanhallituksen toimialaa ja suoraan kunnanjohtajan alaisuuteen.
Toiminnallisia muutoksia:
Kunnanjohtajan sijaisena sekä kunnanjohtajan että kunnanhallituksen esittelijän tehtävissä voivat jatkossa toimia hallintojohtajan lisäksi sivistysjohtaja ja tekninen johtaja. Nuorisovaltuuston lisäksi myös vanhus- ja vammaisneuvosto voi nimetä edustajan valtuuston kokouksiin. Elinkeinoasioiden vaikuttamistoimielimeksi perustetaan elinvoimatoimikunta. Hankintojen osalta siirrytään menettelyyn, jossa ao. toimielimet suorittavat kansallisen tai EU -raja-arvon ylittävät hankinnat ja muut hankintapäätökset tekevät viranhaltijat. Kunnanhallitus antaa erillisen hankintaohjeen. Kunnanhallitus saa uusia konserniohjaukseen, riskienhallintaan ja sisäiseen valvontaan liittyviä tehtäviä ja siltä siirtyy maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) säädöksiin perustuvia tehtäviä tekniselle lautakunnalle. Henkilövalintojen osalta valtuusto valitsee kunnanjohtajan, hallitus tarvittaessa määräaikaisen kunnanjohtajan sekä toimialajohtajat ja toimialajohtajat puolestaan alaisenaan olevan muun henkilöstön. Sijaiset ottaa se, joka on myöntänyt virka- tai työvapaan. Tekninen lautakunta päättää valtuuston perusteiden mukaisesti huoneistojen ja tonttien myymisestä ja vuokraamisesta, mikäli toimivaltaa ei ole osoitettu muulle viranomaiselle. Muun kiinteän omaisuuden myymisestä ja vuokraamisesta päättää kunnanhallitus. Irtaimen omaisuuden poistamisesta, myymisestä ja käytettäväksi luovuttamisesta päättää toimialajohtaja. Kunnanjohtaja vastaa lainarahoituksesta ja rahavarojen sijoittamisesta. Vakuudet hyväksyy, valvoo ja vapauttaa ao. toimialajohtaja.
Valtuustoseminaarissa keskusteluttaneita asioita
Valtuustoseminaarissa käytiin läpi hallintosäännön valmisteluvaihe pykälätasolla ja keskustelun yhteydessä todettiin joitakin selkeitä muutostarpeita. Niiden lisäksi keskustelua käytiin mm. otto-oikeuden käyttämisestä. Kuntaliiton mallisääntö pitää sisällään kaksi vaihtohtoista mallia, joissa toisessa otto-oikeus on vain hallituksella ja toisessa myös lautakunnalla. Liitteenä olevaan malliin on kirjattu vain hallituksen otto-oikeuden sisältävä malli. Elinvoimaneuvoston roolista ja nimestä käytiin keskustelua. Esityksessä nimi on muutettu elinvoimatoimikunnaksi, mutta kyseessä on edelleen vaikuttamistoimielin. Esillä oli myös mahdollisuus nimetä hallituksen alainen jaosto hoitamaan elinkeinoasioita. Jaoston nimeämiseen liittyvää asiaa on selvitetty seminaarin jälkeen. Mikäli halutaan, että hallitus nimeää sen jäsenet, niin nimeämistä koskeva valtuutus on otettava hallintosääntöön. Esityksen mukaan hallituksella on mahdollisuus nimetä jaostoja hoitamaan toimivaltaansa koskevia tehtäviä. Esitetyssä mallissa omakotitonttien myymisestä päättää kunnanjohtaja.
Päätösehdotus:
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyisi liitteen mukaisen hallintosäännön tulevaksi voimaan 1.10.2023 alkaen.
Lisäksi hallitus esittää, että valtuusto päättäisi, että hallintosääntöä uudistetaan kuluvan valtuustokauden aikana siten, että rakennus- ja ympäristölautakuntaa ei nimetä seuraavalle valtuustokaudelle. Rakennus- ja ympäristölautakunnan tehtävät järjestetään uudella, myöhemmin päätettävällä tavalla.
Asian käsittelyn yhteydessä esittelijä teki seuraavat muutokset päätösehdotukseen: Jaostojen perustamista koskevat maininnat poistetaan hallintosääntöesityksestä ja ne korvataan toimikunnilla. Esitykseen lisätään maininta siitä, että osakkeiden ostamisesta ja myymisestä päättää tarvittaessa kunnanjohtaja. Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Ehdotus
Kunnanvaltuusto hyväksyy liitteen mukaisen hallintosäännön tulevaksi voimaan 1.10.2023 alkaen ja päättää, että hallintosääntöä uudistetaan kuluvan valtuustokauden aikana siten, että rakennus- ja ympäristölautakuntaa ei nimetä seuraavalle valtuustokaudelle. Rakennus- ja ympäristölautakunnan tehtävät järjestetään uudella, myöhemmin päätettävällä tavalla.