Kunnanvaltuusto, kokous 26.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 LISÄPYKÄLÄ: Energiayhtiön perustaminen (lisäpykälä)

PADDno-2024-6

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Padasjoen kunta omistaa kaukolämmön jakeluverkoston. Kaukolämpö ostetaan Nevel Oy:ltä.

Kuntalain § 126 mukaan kunnan hoitaessa 7 §:ssä tarkoitettua tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi (yhtiöittämisvelvollisuus).

Kunta ei hoida tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla ainakaan, jos

1) kunta tuottaa lain perusteella omana toimintanaan palveluja kunnan asukkaille ja muille, joille kunnan on lain perusteella järjestettävä palveluja;

2) tehtävää hoidetaan 49 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhteistoiminnassa lakiin perustuvan yhteistoimintavelvoitteen perusteella ja palveluja tuotetaan omana toimintana alueen asukkaille ja muille, joille on lain perusteella järjestettävä palveluja;

3) tehtävää hoidetaan 49 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhteistoiminnassa ja kyseessä on hankintalain 15 §:ssä tarkoitetun sidosyksikön tai 16 §:ssä tarkoitetun toisen hankintayksikön tai erityisalojen hankintalain 25 §:ssä tarkoitetun sidosyksikön, 26 §:ssä tarkoitetun toisen viranomaishankintayksikön tai 27 §:ssä tarkoitetun sidosyrityksen toiminnasta taikka jos yhteistoimintaan ei muutoin sovelleta kilpailuttamisvelvollisuutta; (29.12.2016/1411)

4) kunta järjestää laissa tarkoitettua opetuksen tai koulutuksen järjestämislupaa, toimilupaa tai oppilaitoksen ylläpitämislupaa edellyttävää koulutusta, edellä mainitussa luvassa määrättyjä muita tehtäviä tai tuottaa palveluja tällaiseen opetukseen kiinteästi liittyvinä oppilas- ja opiskelijatöinä;

5) toiminta perustuu lakiin perustuvaan monopoliasemaan tai muodostaa luonnollisen monopolin tai tuottaa välittömästi näihin liittyviä palveluja; tai

6) kunta ostaa, myy tai vuokraa kiinteistöjä ja toiminta liittyy kunnan maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettujen tehtävien hoitoon. Kunta toimii kilpailutilanteessa markkinoilla, jos se osallistuu tarjouskilpailuun.

Kunta ei kuitenkaan toimi kilpailutilanteessa markkinoilla, jos se osallistuu tarjouskilpailuun 2 momentin 4 kohdassa tarkoitetun opetuksen tai koulutuksen tai luvassa määrätyn muun tehtävän järjestämiseksi.

Kunnan tilintarkastajat ovat vuonna 2021 tilintarkastuksen yhteydessä kehottaneet selvittämään mahdollista taseyksiköiden yhtiöittämistarvetta. Omistajuuteen ja mahdollisiin yhtiöittämistarpeisiin liittyvä selvitystyö oli kirjattu vuoden 2023 tavoitteisiin hankkeena. Valmistelu ja omistajapoliittiset linjaukset on tarkoitus laatia vuoden 2024 aikana.

Yhtiöittämisvelvollisuudesta säädetään kuntalaissa, jossa velvollisuuden soveltumiselle asetetaan ehtoja ja poikkeuksia. Velvollisuuden soveltuminen edellyttää ensinnäkin, että kyse on kuntalain 7 §:ssä säädetystä kunnan tehtävästä. Padasjoen kunnan kaukolämpöverkkotoimintaa voidaan pitää tällaisena.

Yhtiöittämisvelvollisuuden olemassaolo edellyttää toiseksi sitä, että kunta toimii kilpailutilanteessa markkinoilla. Siltä osin kuin Padasjoen kunta myy lämpöenergiaa omille kiinteistöilleen, ei ole kyse markkinoista eikä siten myöskään kilpailutilanteesta markkinoilla. Siten yhtiöittämisvelvollisuutta ei tämän toiminnan osalta olisi.

Kunta ei osallistu kaukolämpöverkkotoiminnassaan tarjouskilpailuihin, joten yhtiöittämisvelvollisuus ei perustuisi ainakaan tämän hetkisen tilanteen mukaan tähän seikkaan.

Muun kuin omille kiinteistöille myynnin osalta kilpailutilanteen arvioinnissa voitaisiin harkita ns. luonnollisen monopolin olemassaoloa. Muiden lämmitysmuotojen voidaan kuitenkin katsoa kilpailevan kaukolämmön kanssa, joten markkinoilla on useampi toimittaja, eikä luonnollista monopolia näin ollen ole.

Vaikka kyse siis on toimimisesta kilpailutilanteessa markkinoilla, voidaan yhtiöittämisvelvollisuudelta välttyä, jos jokin kuntalain poikkeusperusteista soveltuu tapaukseen. Tältä osin tässä tapauksessa arvioitavaksi nousevat tukipalvelujen tuottaminen tytäryhteisölle, palvelujen tuottaminen sidosyksikölle sekä toiminnan vähäisyys.

Siltä osin kuin kunta myy kaukolämpöä kokonaan omistamilleen yhtiöille, kyse on tukipalvelusta kunnan määräysvallassa olevalle yhtiölle eli tytäryhtiölle. Siten yhtiöittämisvelvollisuudesta voitaisiin tältä osin poiketa.

Siltä osin kuin kunta myy kaukolämpöä osittain omistamilleen yhtiöille, määräysvaltaa koskevat edellytykset eivät täyty, joten yhtiöitä ei voida pitää kunnan tytäryhtiöinä tai sidosyksiköinä. Vastaavasti muihin yksityisiin asiakkaisiin tämä poikkeusperuste ei sovellu.

Siltä osin kuin kunta myy kaukolämpöä osittain omistamilleen yhtiöille ja muille yksityisille asiakkaille, myyntiin voidaan harkita sovellettavaksi toiminnan vähäisyyteen liittyvää poikkeusperustetta. Olennaista tältä osin on, onko toiminta satunnaista tai onko sillä vain vähäinen vaikutus markkinoihin.

Tässä tapauksessa toimintaa ei voida pitää satunnaisena, koska sopimukset yksityisten asiakkaiden kanssa ovat jatkuvia. Toiminnalla voitaisiin kuitenkin katsoa olevan vain vähäinen vaikutus markkinoihin, koska Padasjoen kunta on pieni ja siellä on vain vähän yksityisiä kaukolämpöasiakkaita.

Siten näillä perusteilla Padasjoen kunnalla ei olisi kuntalain mukaista velvollisuutta yhtiöittää kaukolämpöverkkotoimintaansa. Todettakoon kuitenkin, että tapauskohtainen arviointi ja tulkinnanvarainen sääntely muodostavat aina riskin siitä, että kilpailuviranomainen tulkitsisi asiaa toisin liittyen toiminnan vähäiseen vaikutukseen markkinoihin.

Toiminnan vähäisyydessä olennaista on se, että onko kyse vain satunnaisesta myynnistä. Lisäksi on olemassa esimerkkejä, joiden perusteella vähäinen myynti olisi esim. noin 5 % kokonaismyynnistä.

Kaukolämmön myynti yksityisille on kuitenkin täysin jatkuvaa ja suunnitelmallista. Edelleen se muodostaa noin 55 % eli yli puolet kaukolämmön koko myyntivolyymistä. Vuositasolla kunta ostaa Nevel Oy.ltä lämpöä 800 000 €.lla, josta kunta ostaa lämpöä ns. omaan käyttöön on n. 350 000 €.lla vuodessa.

Padasjoen kunta omistaa kaukolämmön 9,9 km mittaisen  jakeluverkoston. Kaukolämpö ostetaan Nevel  Oy:ltä. Kaukolämpöverkkon kirjanpidollinen tasearvo 31.12.2022 oli 265 427,75 €.

Lämmön tuotanto on tapahtunut sopimusperusteisesti niin, että Nevel Oy tuottaa jakeluverkostoon ohjattavan lämmön kunnan vastatessa käytännön operoinnista. Tuotantolaitoksen osalta on voimassa vuodella jatkettu vuonna 2007 laadittu sopimus. Biolämpölaitoksen suunnittelusta ja rakentamisesta sekä hoidosta ja ylläpidosta kokonaisuudessaan on vastannut lämmön myyjä. Sopimukseen kirjatulla tavalla ostaja suunnittelee, rakentaa, asentaa, kustantaa ja omistaa kaukolämpöverkoston vastaten sen kaikista kuluista.

Sopimus on ollut voimassa 15 vuotta lämmöntoimituksen aloittamisesta. Sopimus jatkuu tämän jälkeen vuosi kerrallaan, mikäli toinen osapuoli ei irtisano sopimusta kuusi kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Vuoden mittaisessa jatkosopimuksessa lämmöntoimittamisesta on toistettu ja sovittu 22.11.2007 mukaisesti lämpölaitoksen lunastamisesta. Muutossopimuksessa todetaan sopimuksen voimassaoloajasta niin, että se on voimassa vuoden ja osapuolet neuvottelevat sopimuksen jatkosta helmikuun 2024 aikana. Mikäli sopimusta ei jatketa, se päättyy 31.8.2024.

Perustettavan yhtiön toimivuuden ja kannattavuuden  kannalta on perusteltua, että se voi tarvittaessa harjoittaa energia-alan liiketoimintoja laajemmin kuin pelkästään lämpöliiketoiminnassa.

Perustettavan yhtiön toimialana on energialiiketoiminta. Yhtiö voisi yhtiöjärjestyksen toimialasta kirjatulla tavalla harjoittaa esimerkiksi kaukolämpö tai uusiutuvaan energiaan perustuvaa liiketoimintaa, omistaa energiaverkkoja ja energiantuotantolaitoksia. Lisäksi yhtiö voi omistaa, hallita, vuokrata, ostaa ja myydä energia-alaan liittyviä osakkeita, yhtiöosuuksia, arvopapereita ja raaka-aineita sekä kiinteistöjä ja rakennuksia sekä myydä toimialaan liittyviä asiantuntijapalveluja.

Padasjoen Energia Oy.n perustamista edistetään ennakoivasti tällä päätöksellä. Mahdollinen yhtiön tarve ja ennenkaikkea toiminnan laajuus ratkeaa päätettäessä kaukonlämmön tuotantoon ja jakeluun liittyvillä erikseen tehtävillä päätöksillä.

Perustettavan yhtiön luonnos yhtiöjärjestykseksi on esityslistan liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus  päättää esittää kunnanvaltuustolle, että

1) Padasjoen kunta perustaa  Padasjoen Energia Oy:n

2) kunnanvaltuusto toteaa, että kunnanhallitus toimeenpanee yhtiön rekisteröimiseen ja käynnistämiseen liittyvät toimenpiteet ja

3) valtuusto merkitsee tiedokseen Padasjoen Energia Oy.n yhtiöjärjestysluonnoksen

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Padasjoen kunnanhallitus on kokouksessaan 15.1.2024 § 9 päättänyt esittää kunnanhallitukselle Padasjoen Energia Oy.n perustamista. Yhtiöjärjestysluonnoksen mukaan yhtiön toimialana on kaukolämpöön tai uusiutuvaan energiaan perustuvaa liiketoimintaa, jossa hallitaan, omistetaan ja vuokrataan energiaverkkoja ja energiantuotantolaitoksia. Lisäksi yhtiö voi omistaa, hallita, vuokrata, ostaa ja myydä energia-alaan liittyviä osakkeita, yhtiöosuuksia, arvopapereita, raaka-aineita sekä kiinteistöjä ja rakennuksia sekä myydä toimialaan liittyviä asiantuntijapalveluja.

Padasjoen Energia Oy.n toiminnan tarkoituksena on toimialansa mukaisella toiminnalla varmistaa liiketaloudellisesti kannattava ja kilpailukykyinen sekä kustannustehokas toiminta toiminta-alueellaan aluetaloudelliset näkökohdat huomioiden.

Kunnanvaltuusto käsittelee yhtiön perustamista kokouksessaan 26.2.2024. Yhtiön perustamiseen liittyvät päätökset tullaan tekemään kunnanhallituksessa 4.3.2024 niin, että Padasjoen Energia Oy on rekisteröitävissä pikaisesti tarvittavien päätösten syntymisen jälkeen.

Yhtiöjärjestysluonnoksen mukaan energiayhtiön hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä huolehtii hallitus, johon kuuluu vähintään kolme (3) ja enintään viisi (5) varsinaista jäsentä.  Hallituksen jäsenet valitaan vuosittain varsinaisessa yhtiökokouksessa. Toimikausi päättyy ja uuden jäsenen toimikausi alkaa uuden jäsenen valinnasta päättävän yhtiökokouksen päättyessä.

Hallituksen jäsenistä vähintään 1/3 kotipaikan tulee olla Padasjoella.

Hallituksen puheenjohtajan valinnasta päättää yhtiökokous.

Lisäksi yhtiöjärjestysluonnoksessa todetaan läsnäolo-oikeudesta hallituksen kokouksessa niin, että sen lisäksi, mitä osakeyhtiölaissa säädetään oikeudesta olla läsnä hallituksen kokouksessa, myös Padasjoen kunnanvaltuuston puheenjohtajalla, kunnanhallituksen puheenjohtajalla ja kunnanjohtajalla on oikeus olla läsnä hallituksen kokouksessa.

Tietojensaantioikeus tulisi olemaan Padasjoen kunnanjohtajalla, hallintojohtajalla ja teknisellä johtajalla niiltä osin, kun he tarvitsevat yhtiöstä ja sen toiminnasta kaikilta osin.

Padasjoen kunnan luottamushenkilöillä on oikeus saada yhtiöltä tietoja ja nähtäväkseen asiakirjoja, joita he toimessaan pitävät tarpeellisina. Tiedoksisaantioikeus ei kuitenkaan koske sellaisia tietoja ja asiakirjoja, jotka viranomaisen asiakirjoina olisivat lain mukaan salassa pidettäviä.

Yhtiöjärjestysluonnoksen mukaan yhtiöllä voi olla toimitusjohtaja, jonka valinnasta päättää yhtiön hallitus.

Omistajuuteen liittyvä muutosprosessi tarvitsee onnistuakseen kaiken käytettävissä olevan ajan. Mikäli kunnanvaltuusto päättää perustaa Padasjoen Energia Oy.n kokouksessaan 26.2.2024 on yhtiön perustava kokous on mahdollista järjestää ennen kunnanhallituksen valtuuston päätökseen liittyvää toimeenpanoa. Perustamiskokouksen pitäminen edellyttää mm. sitä, että hallituksen kokoonpano on selvillä.

Kaukolämmön tuotannon ja jakelun ohjausryhmä on käsitellyt hallituksen nimeämistä kokouksessaan 12.2.2024.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää perustettavan Padasjoen Energia Oy.n hallitukseen vähintään kolme (3) enintään viisi (5) varsinaista jäsentä.

Lisäksi kunnanhallitus toteaa yhtiön valmistelutilanteen sekä toimitusjohtajan valintaan liittyvän valmistelun tiedokseen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Hallituksen jäseniksi esitetään seuraavia henkilöitä: Virpi Kallioinen, Pirkka Ahola, Pekka Salonen, Mikko Lampola ja Eero Ikonen. Puheenjohtajaksi esitetään Mika Lampolaa.

Valmistelija

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

_

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanvaltuusto päättää:

1) että Padasjoen kunta perustaa  Padasjoen Energia Oy:n

2) että kunnanhallitus toimeenpanee yhtiön rekisteröimiseen ja käynnistämiseen liittyvät toimenpiteet ja

3) merkitä tiedokseen Padasjoen Energia Oy.n yhtiöjärjestysluonnoksen

Päätös

Suvi Ahola poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi jäävinä, koska hänen lähisukulaistaan on esitetty yhtiön hallituksen jäseneksi.

Pekka Salonen poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi jäävinä, koska häntä on esitetty perustettavan yhtiön hallitukseen.

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.
     

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

 

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Hämeenlinnan oikeustalo, Arvi Kariston katu 5, Hallinto-oikeuden istuntosali on oikeustalon pohjakerroksessa ja asiakaspalvelu 1. kerroksessa., Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi   Sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä.
Faksinumero: 029 56 42269
Puhelinnumero: 029 56 42210 (asiakaspalvelu), tietoliikennekatkon sattuessa 050 407 3429 (lisämaksuton)
Puhelinvaihde: 029 56 42200

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

1.       päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)

2.       miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)

3.       vaatimusten perustelut

4.       mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

 

Valitukseen on liitettävä:

1.       valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen

2.       selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

3.       asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Padasjoen kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 35, 17501 Padasjoki
Käyntiosoite: Kelloalmentie 20, Padasjoki
Sähköpostiosoite: kirjaamo@padasjoki.fi
Faksinumero: 03-551 3345
Puhelinnumero: +358 44 595 9902                        

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 - 15.00.