Tekninenlautakunta, kokous 30.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Kaukolämmön tuotanto ja jakelu

PADDno-2023-246

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi

Kuvaus

Padasjoen kunnanvaltuusto on kokouksessaan 31.10.2005 § 43 päättänyt käynnistää biopolttoaineilla toimivan lämpökeskuksen ja lämmönjakeluverkon rakentamishankkeen.

Lämmön tuotanto ja jakelu käynnistyivät 2008. Lämmön tuotannosta vastaa Nevel Oy, jonka VAPO myi ranskalaiselle pääomasijoitusyhtiö Adrianille osana lämmöntuotantoliiketoimintansa vuonna 2019. Jakeluverkon omistaa Padasjoen kunta, jonka taseyksikkönä toimitaan.

Nevel Oy laskuttaa tuottamastaan lämmöstä Padasjoen kuntaa kuukausittain. Kuluttajasopimukset ja esim. kulutuslaskutuksesta vastaa kunta.

Ostettavan lämmön hinnasta ja muista lämmöntoimitussopimusten mukaisista asioista on sovittu käytäväksi vuosittainen neuvottelu.

Lämmöntoimitussopimus tuottajan ja ostajan välillä on allekirjoitettu 22.11.2007. Biolämpölaitoksen suunnittelusta ja rakentamisesta sekä hoidosta ja ylläpidosta kokonaisuudessaan on vastannut lämmön myyjä. Sopimukseen kirjatulla tavalla ostaja suunnittelee, rakentaa, asentaa, kustantaa ja omistaa kaukolämpöverkoston vastaten sen kaikista kuluista.

Lämmöntoimitussopimuksen voimassaolon päättymisen jälkeisestä ajasta todetaan seuraavaa.

”Ostajalla on mahdollisuus lunastaa itselleen Myyjän investoimat lämmöntuotantolaitteet sopimuskauden (15 vuotta) jälkeen. Lunastushinta on kymmenen vuoden jälkeen sopimuksen allekirjoituspäivästä 570 000 € ja sopimuskauden päättyessä 250 000 €.”

”Lunastettaessa lämmöntuotantolaitteet päättyy solmittu lämmöntoimitus- ja vuokrasopimus automaattisesti. Lunastus sisältää Myyjän hankkiman biolämpökeskuksen rakennukset ja laitteet. Osapuolten yhteisesti kirjallisesti sopimat laajennus- ja peruskorjausinvestoinnit lisätään edellä esitettyyn lunastushintaan hankinta-ajankohdasta lukien laskettuna 15 vuoden tasapoistoon perustuen ja kerrottuna tukkuhintaindeksin muutosta vastaavalla kertoimella.”

Kunnan ja Vapon 31.3.2017 laatimalla pöytäkirjalla on sovittu laajennusinvestoinnin lisäämisestä lunastushintaan. Lämmöntoimitussopimuksen lunastusarvoon on lisätty tukkuhintaindeksiin sidotusti hankinta-ajankohdan 31.12.2016 mukaan 96 382 € määräisenä, liittyen laajennus ja peruskorjausinvestointiin.

Sopimus on tullut voimaan molemminpuolisesta allekirjoittamisesta lukien. Samalla todetaan, että sopimus on voimassa 15 vuotta lämmöntoimituksen aloittamisesta. Sopimus jatkuu tämän jälkeen vuosi kerrallaan mikäli toinen osapuoli ei irtisano sopimusta kuusi kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Padasjoen kunta ja Vapo Oy ovat tehneet Maanvuokra- ja rasitesopimuksen Taulun teollisuusalueella sijaitsevasta tilasta Kuusela 576-412-3-177 n 10000 m2 suuruisesta määräalasta. Sopimuksen vuokra-aika on 30 vuotta kuitenkin niin, että mikäli Padasjoen kunnan ja Vapon (sittemmin Nevel) välinen lämmöntoimitussopimus päättyy tai vuokra-alueella olevat rakennukset ja laitteet siirtyvät vuokranantajan omistukseen tehty sopimus purkautuu.

Sopimuskauden alku on 1.9, joten sopimus 15 vuoden jälkeen kunkin vuoden elokuun loppuun saakka ellei toisin päätetä. Kunnanhallituksessa 24.4.2023 § 197 todetiin, että Nevel oy.n ja kunnan välissä neuvotteluissa oli sovittu, että kunta ei tässä vaiheessa irtisano lämmöntoimitussopimusta. Energiamaksun lasketakaava säilytettiin ennallaan.

Kunta on tilintarkastajienkin suosituksen mukaisesti alkanut valmistella lämpöliiketoiminnan  siirtämistä kunnan taseyksiköstä omaksi toiminnakseen liikelaitoksena tai myymisen tms. ratkaisun avulla.

Valmisteluun on nimetty luottamushenkilöistä koostuva ohjausryhmä, joka esitti 19.6.2023 kokoontuneelle kunnanhallitukselle, että Nevel Oy.n kanssa yhdeksi vuodeksi (1.9.2023 – 31.8.2024) neuvoteltu sopimus hyväksyttäisiin.

Vuoden mittaisessa jatkosopimuksessa lämmöntoimittamisesta on toistettu ja sovittu 22.11.2007 mukaisesti lunastamisesta kuitenkin niin, että mahdollistettiin lämpölaitokseen tutustuminen ja ettei tarkastuksissa mahdollisesti havaittavilla tekijöillä ole vaikutusta lunastushintaan. Muutossopimuksessa todetaan sopimuksen voimassaoloajasta niin, että se on voimassa vuoden ja osapuolet neuvottelevat sopimuksen jatkosta helmikuun 2024 aikana. Mikäli sopimusta ei jatketa, se päättyy 31.8.2024.

Kunta on ostanut vuositasolla lämpöä suuruusluokaltaan 700 000 €.lla. Kunnan osuus kulutetusta lämmöstä on ollu5 45-48 % ja muiden lämmön ostajien osuuden ollessa 52-55 %. Lämmönostosopimuksen tehneiden asiakkaiden määrä on 61 kpl.

Kaukolämpöverkkoa on 9,9 km. Sen kirjanpidollinen tasearvo  31.12.2022 oli 265 427,75 €.

Tulevaisuutta arvoitaessa tulee varautua tavanomaisen kunnossa- ja ylläpidon lisäksi myös ennakoivissa oleviin investointeihin. Käytettävissä olevan tiedon mukaan vuonna 2029 on 300 000 € määräinen investointitarve ja vuonna 2038 ns. pääkattilan vaatiessa investointia 4,0 m€.

Sopimuskauden päättyminen on taitekohta, joka mahdollistaa koko toiminnan niin periaatteellisen kuin toiminnallisenkin arvioinnin. Kokonaisarvioinnissa tulee ottaa huomioon myös periaatteellisina kysymyksinä esim.

1)      lämmönsaatavuuden pitkäjänteinen varmistaminen

a.       lämmön hinta asiakkaalle

b.       toimitusvarmuus

2)      mikä on kunnan ydintoimintaa

3)      riittävän osaamisen turvaaminen

4)      arviot eri energiamuotojen saatavuudessa ja hinnoista

5)      mahdollisten yhteistyökumppaneiden kiinnostus ja sen varmistaminen

6)      eri vaihtoehtojen taloudellinen merkitys kunnalle niin omistajana kuin merkittävänä lämmön ostajana

7)      toiminnan ja/tai omistamisen riskit kunnalle (esim. investointitarpeet)

 

Kaukolämmön tuotannon ja jakelun tulevaisuuden osalta kunnalla on kolme päävaihtoehtoa, jotka ovat ainakin osin myös varioitavissa

1)      kaukolämpöverkosto yhtiöitetään ja tuotanto lunastetaan lämmöntoimitussopimuksen mukaisin ehdoin

2)      kaukolämpöverkosto yhtiöitetään ja jatketaan sopimusperusteisella nykyisen kaltaisella tai vastuunjaollisesti muutetulla toimintamallilla joko nykyisen tai muun kumppanin kanssa

3)      myydään kaukolämpöverkosto, asiakkaat ja lämmön tuotanto

 

 

Oheismateriaalina
Kaukolämmön tuotantolaitoksen teknistaloudellinentarkastelu
Kaukolämpöverkoston selvitys A-Ins 4.12.2023
Kaukolämpöswot_07122023

Ehdotus

Esittelijä

Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi

Tekninen lautakunta merkitsee tiedokseen saamansa selvityksen

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
  • Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi

Kuvaus

Vaihtoehtojen arviointia

Lokakuussa 2023 käynnistyneessä prosessissa on arvioitu eri vaihtoehtojen soveltuvuutta Padasjoen tilanteeseen niin kunnan kuin asiakkaidenkin näkökulmista. Mahdollisuuksiin ja uhkiin perustuen sekä realistisesti toteuttavissa oleviksi päävaihtoehdoiksi on tunnistettu kaksi etenemisvaihtoehtoa

Vaihtoehto 1

Perustetaan yhtiö, jolle siirretään nykyisin kunnan omistaman kaukolämpöverkon omistus, joka hallinnoi toimintaa sekä käytetään Nevelin kanssa tehdyn sopimuksen lunastuslauseke, joka jälkeen yhtiö ostaa lämmön tuotannon ja toiminnan valvonnan tai

Vaihtoehto 2

Perustetaan yhtiö, jolle siirretään nykyisen kunnan omistaman kaukolämpöverkon omistus sekä hallinta ja käytetään Nevel.in kanssa tehdyn sopimuksen lunastuslauseke, jonka jälkeen yhtiö myy omistuksensa

Päävaihtoehtojen soveltuvuusarviointia

Riskianalyysiä tehtäessä tunnistetaan ainakin seuraavat neljä arvioitavaa asiaa, jotka on huomioitava päätöstä tehtäessä.

1)      tulevaisuuden lämmön tarve – liittymien määrä ja ostettavan lämmön määrä, erikseen arvioitavana kunnan omaan toimintaan ostaman lämmön tarpeet

2)      Lämmön hintapaineet – kilpailevien vaihtoehtojen hinta peilattaessa nykytilannetta tulevaisuuden skenaarioihin

3)      Osaamisvaje (molemmissa vaihtoehdoissa)

4)      Talouteen liittyvät mahdollisuudet ja riskit

Päätöstä tehtäessä Padasjoen kunnalla ei ole omistajapoliittisia linjauksia. Niiden valmistelu ei ole ollut mahdollista päätöksenteon tämän hetkisestä aikataulusta johtuen.

Vaihtoehto 1

Päätösvalta säilyy kunnalla, joka toimii omistuksiensa osalta pitkäjänteisenä toimijana. Jatkamme lähtökohtaisesti vakiintuneella toimintamallilla. Edellytykset toimia taloudellisesti kannattavasti ovat olemassa. Kunta itse on merkittävä lämmön tarvitsija.

Kunnan omistaman yhtiön hallinnoimana mahdollistuu kunnan vaikutusvalta lämpöyhtiön toimintaan konserniojauksen kautta esim. lämmön hinnan osalta. Hinta on mahdollista pitää kilpailukykyisenä ilman kunnan subventioitakin. Tuleva yhtiö olisi kuntakonsernin taseessa varallisuutena. Paikallinen ja seudullinen yhteys lämmön tuotantoon säilyisi toista vaihtoehtoa parempana. Mahdollisuudet vaikuttaa aluetalouteen työpaikkojen säilyttämisen kautta olisivat olemassa. Osa myynnistä seuraavista myönteisistä tekijöistä on mahdollista saavuttaa onnistumalla kaukolämpöön liittyvän osaamisen hankkimisessa sekä erityisesti kaukolämmön kuluttajahintaan vaikuttavalla lämmön tuotannon organisoimisella käyttöpolttoaineen hankinnassa.

Kunnan talouden ja elinkeinopolitiikan näkökulmasta myönteistä olisi mahdollisuus lisäeuroihin kunnan muiden merkittävien tulojen vähentyessä. Tämä kuitenkin edellyttää pienenä toimijana riittävää toimialan tuntemusta ja osaamista sekä niin tuotannon kuin erityisesti raaka-ainehankinnan onnistumista taloudellisesti kestävällä tavalla myös tulevat investoinnit huomioiden.

Tällä hetkellä niin verkoston kuin tuotantolaitoksen kunto ovat hyvät mahdollistaen vähintään 15 vuoden päähän tehtävän kokonaisarvioinnin. Saamme tätä kautta aikaa myös tulevaisuuden ratkaisujen ja vaihtoehtojen luomiseen ja ratkaisujen hakemiseen. Muutos mahdollisuudet ovat omassa päätösvallassamme.

Vaihtoehto 2

Kunta on tehnyt vuonna 2005 strategisen tason päätöksen edesauttaakseen kaukolämpöverkon syntymistä bioenergiapohjaisen energian saamiseksi sitä tarvitseville. Pitkän aikavälin suunnitelmaa ei tuolloin eikä myöhemminkään omistajaohjausta tehtäessä ole määritelty.

Myynnillä varmistettaisiin kaukolämmön hintaan keskeisesti vaikuttavana tekijänä oleva raaka-aineen riittävällä volyymillä tapahtuva hankinta. Samalla saadaan ulkopuolinen ja toimialaa sekä eri vaihtoehtoja tunteva erityisosaamista omaava toimija niin liiketoiminnallisesti kuin toimintaa edelleen kehittämään. Omana toimintana tulevaisuuteen kestävällä tavalla varautuminen sekä toteuttaminen omana toimintana olisi käytännössä mahdotonta.

Omistuksen myynnin voidaan arvioida tukevan myös kuntaomistajan liiketoimintariskin vähentämistä nopeasti muuttuvilla energiamarkkinoilla ja sitä kautta turvaavan kaukolämpöasiakkaiden osalta kaukolämmön hinnoittelun säilymistä kilpailukykyisenä.

Arvioitaessa tulevaa tähtäin valmistelussa on ollut lämpölaitoksen ennakoitu käyttöikä eli 15 vuotta. Myyntivaihtoehdossa vapauduttaisiin ennakoitavissa olevista investoinneista ja tarpeesta yhtiön pääomittamiselle. Tavoitteena on oltava kilpailukykyisen ja ekologisesti kestävän kaukolämmön tuotanto riskiä minimoiva kokonaistaloudellisesti edullisimmalla tavalla. Valmistelussa on haettu eri vaihtoehtoja ns. kumppanuuslähtöisen toiminnan mahdollistamiseksi. Käydyissä keskusteluissa ei ainakaan tähän mennessä ole löydetty laajemmat hartiat omaavaa kumppania.

Koko toiminnan myynti mahdollistaa kertakorvauksen. Ostajalla on intressi kehittää toimintaa. Osana myyntivaihtoehtoa voidaan todeta, että kaukolämpöliiketoiminnan myynnistä saatavilla varoilla voidaan rahoittaa kunnan tulevia investointitarpeita ja samalla vähennetään kuntakonsernin taloudellisia riskejä ja kunnan pääomia ei sidota laitosinvestointiin. Mahdollisen osaamisvajeen riskit ulkoistetaan.

Kaukolämmön tuotannon ei voida katsoa olevan kunnan ydintoimintaa ja kunnan omistamana toimintana eri energiamuotoja koskevan osaamisen, asiantuntijuuden ja näkemyksen hankkimista voidaan pitää hankalana kun on otettava huomioon kaukolämmön jakelun ja tuotannon volyymi toimialalla, joka on taloudellisesti sidottu volyymiin. Osaaminen tultaisiin käytännössä hankkimaan ostamalla yhtiön ulkopuolelta.

 

Prosessiarviointia

Kuntalaissa korostetaan valtuuston vahvaa asemaa ja kokonaisvastuuta kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston toimivallassa on kannan ottaminen tärkeissä ja kauaskantoisissa kuntaa koskevissa asioissa. Kuntalain 14 §  4 kohdan mukaan valtuusto päättää 4) omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta. Omistajaohjauksen periaatteissa linjataan myös se, millä tavoin kunta on mukana konserninsa tytäryhtiöissä omistajana.

Valtuuston 9.11.2020 hyväksymässä konserniohjeessa ei ole otettu kantaa vastaaviin myyntitilainteisiin tai niissä noudatettaviin periaatteisiin. Myöskään vuoden 2024 talousarvion strategisissa tavoitteissa ei ole ollut mainintaa kaukolämpöliiketoiminnan tulevaisuuteen liittyviin mahdollisuuksiin, minkä vuoksi asian eteneminen edellyttää kunnanvaltuuston käsittelyä.

Riippumatta valitusta toimintalinjasta valtuuston tulee päättää etenemisen periaatelinjauksesta. Tehtävän muutoksen edetessä valtuusto tekee ratkaisut perustettavan yhtiön pääomittamisesta, omaisuuden siirrosta kunnalta kunnan omistamalle yhtiölle sekä omalta osaltaan kunnanhallituksen toimeenpanemasta omistajaohjauksesta.

Kunnanhallitus toimeenpannessaan valtuuston päätöksiä ottaa kantaa nykyisessä sopimuksessa olevasta lämmön tuotantoon liittyvästä lämpölaitoksen lunastuksen käyttämisestä, tekee päätöksiä yhtiön perustamiseksi, antaa omistajaohjausta yhtiölle valtuuston tahdon mukaisena ja valvoo omistajan edun toteutumisen toimeenpanon eri vaiheissa myös osakeyhtiön osalta.

Perustettavan Oy.n tehtävänä tulee olemaan mahdollisen lämpölaitoksen lunastuksen toimeenpano sekä valtuuston omistajaohjauksena tekemän tuotannon järjestämiseen liittyvän periaatelinjauksen toimeenpano. Osana kokonaisratkaisua tulee myös jossakin vaiheessa tehdä valtuustotasolla periaatelinjauksen sisällöstä riippuvat muutokset kunnan taseeseen ja talousarvioon.

Strategiatyö on kesken, mutta yleisellä tasolla on selvää, että kunnan toimialan muutokset ja siitä seuraava toiminnan volyymin laskeminen heikentävät kunnan riskinottokykyä lakisääteisten tehtävien ulkopuolisen toiminnan osalta. Toisaalta omistukset kaukolämpöyhtiössä pienentävät omaan toimintaan liittyvien lämmityskustannusten riskejä. Varsinaisia itsestään selviä oikeita vastauksia ei ole, vaan linjaus on tehtävä tietoisena siitä, että tehty ratkaisu saattaa myöhemmin osoittautua virheelliseksi riippumatta valittavasta peruslinjauksesta.

Koska toiminnan jatkaminen ja myyminen mitä ilmeisemmin tulevat joka tapauksessa vaatimaan yhtiöittämistä, on valtuuston syytä tehdä asiaa koskeva periaateratkaisu mahdollisimman nopeasti ja valtuuttaa hallitus suorittamaan yhtiön perustamiseen liittyvät käytännön toimenpiteet. Perustettavan yhtiön strategisista tavoitteista, yhtiön taseeseen siirrettävästä omaisuudesta ym. valtuustotasolla päätettävistä asioista päätetään strategiaprosessin edetessä, mahdollisesti jo ennen kesäkuun valtuustoa.

Liitteenä
Kaukolämpöverkoston selvitys A-Ins. 4.12.2023
Tuotantolaitoksen teknistaloudellinentarkastelu

Oheismateriaalina
Oman lämmöntuotannon vaihtoehtolaskelmia 24.1.2024
Kaukolämmön hintojen VERTAILUTAULUKKO24012024
Energiateollisuus ry hintataulukko 24012024

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouni Turunen, jouni.turunen@padasjoki.fi

Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Päätösehdotus annettiin kokouksessa:

Tekninen lautakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle että,

1)  Padasjoen kunta siirtää perustettavalle osakeyhtiölle tällä hetkellä kunnan taseessa olevan kaukolämpöön liittyvän hallinnan ja toiminnan

2)  perustettavalle yhtiölle siirretään kunnan taseessa oleva kaukolämpötoimintaan liittyvä omaisuus (kaukolämpöverkko)

 

Omaisuuden siirron yleisperiaatteet taloudellisine ratkaisuineen tehdään myöhemmin eri päätöksillä kunnanhallituksessa ja -valtuustossa.

 

3)  Padasjoen kunta lunastaa nykyisen Nevel Oy.n kanssa lämmöntuotannosta solmitun sopimuksen lunastuslausekkeen mahdollistamana kaukolämmön tuotantoon tarkoitetun toimintavalmiin tuotantolaitoksen

lisäksi

omistajaohjauksenaan tulevalle perustettavalle energiayhtiölle tekninen lautakuntakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle että

 

4)  vastuun siirryttyä niin kaukolämmön jakelusta kuin tuotannostakin energiayhtiölle tulee lämmön toimittamisen kokonaisvastuullinen toiminta hankkia toimijalta, joka ottaa kokonaisvastuun niin kaukolämpölaitoksen toiminnasta (esim. tavanomaiset kunnostustoimenpiteet ja vuosihuollot) kuin raaka-ainehankinnoista

 

5)  Kunnan 100 % omistama perustettava yhtiö sitoutuu ostamaan  kohdassa 4) mukaisesti tuotetun kaukolämmön

 

6)  perustettavan energiayhtiön omaa toimintastrategiaa ja toimintaan liittyviä sopimuksia tehtäessä tulee ennakoiden toimia niin, että yhtiön omistajan omassa strategiassaan tulevaisuuden mahdollisuutena pidettävän koko toiminnan myynnin edellytykset ovat olemassa

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kh

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).