Sivistyslautakunta, kokous 21.5.2025

§ 32 Sivistystoimen valmiussuunnitelma

PADDno-2024-114

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
Moona Leinonen, moona.leinonen@padasjoki.fi
Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Valmiuslain (1552/2001) 12 §:n mukaan kunnan tulee valmiussuunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muilla toimenpiteillä varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa. Padasjoen valmiussuunnitelma on hyväksytty v.2008 ja se tulee päivittää vastaamaan muuttunutta lainsäädäntöä ja yleistilannetta. Valmiussuunnitelman yleisen osan päivittämisellä pyritään varautumaan yhteiskuntaan kohdistuviin uhkiin sekä niistä johtuviin mahdollisiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Valmiussuunnitelman yleisen osan tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva kunnan varautumisesta, jonka lisäksi toimialat varautuvat normaaliolojen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin operatiivisilla toimialakohtaisilla suunnitelmillaan.

Valmiussuunnitelman yleinen osa on hyväksytty kunnan johtoryhmässä 18.6.2024.

Hallintosäännössä valmiussuunnittelun työnjako määritetään seuraavasti:

"95 § Varautuminen ja valmissuunnittelu 

Varautuminen on toimintaa, jolla varmistetaan kunnan tehtävien ja palveluiden mahdollisimman häiriötön hoitaminen ja mahdollisesti tarvittavat tavanomaisesta poikkeavat toimenpiteet normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. 

Valtuusto luo päätöksillään edellytykset kunnan varautumisella ja valmiussuunnittelulle. 

Kunnanhallitus päättää varautumisen ja valmiussuunnittelun järjestämisen käytännön toteutuksesta valtuuston päättämien periaatteiden mukaisesti. Kunnan varautumista johtaa kunnanjohtaja. Toimialajohtajat vastaavat palvelutuotannon toimialansa osalta varautumisesta ja valmiussuunnittelusta."

Valmiussuunnitelman yleisosan lisäksi kunnassa laaditaan hallintokuntien omia valmiussuunnitelmia, jotka ovat salassa pidettäviä (JulkL 24 § kohdat 7,8,10 ja 25). Myös hallintosääntöön on 1.10.2023 alkaen tehty seuraavat toimintaa poikkeusoloissa ja myös normaaliajan häiriötilanteissa helpottavat lisäykset:

"7. luku Toimivalta poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa 

44 § Normaalista toimivallasta poikkeaminen ja raportointi Hallintosäännön muiden lukujen toimivaltamääräyksistä voidaan poiketa poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteessa ja välttämättömän syyn vuoksi silloin, kun päätöksentekoa ei kyetä normaalitoimivaltuuksin riittävällä tavalla järjestämään. 

Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi henkeen ja terveyteen kohdistuvat uhat sekä elintärkeiden palveluiden keskeytymiseen, talouteen, kiinteistöihin, muuhun omaisuuteen tai ympäristöön kohdistuvat uhat, jotka aiheuttavat välittömän vaaran tai muun vakavan toiminnallisen tai taloudellisen riskin. 

Kunnanjohtaja voi käyttää poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteessa normaalista toimivallasta poikkeavaa päätösvaltaa kunnan palvelujen turvaamiseksi ja tilanteen normalisoimiseksi välttämättömän syyn vuoksi. 

Toimialajohtaja voi käyttää poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteessa normaalista toimivallasta poikkeavaa päätösvaltaa kunnan palvelujen turvaamiseksi ja tilanteen normalisoimiseksi omalla toimialallaan välttämättömän syyn vuoksi, ellei kunnanjohtaja päätä asiasta. 

Kunnanhallitukselle tulee raportoida tähän pykälään perustuvalla toimivallalla tehdyistä päätöksistä. 

45 § Normaalista toimivallasta poikkeavan päätösvallan käyttöön ottaminen määräajaksi kunnanhallituksen päätöksellä 

Kunnanhallitus voi vahvistaa kunnanjohtajan ja toimialajohtajan normaalista toimivallasta poikkeavan päätösvallan määräajaksi 39 §:ssä mainitun välttämättömän syyn vuoksi. 

Kunnanhallitus voi – vahvistamisen sijaan – sekä ennen määräajan päättymistä todeta, ettei normaalista toimivallasta poikkeavan päätösvallan käytölle ole enää perusteita. 

46 § Kokouskutsun määräajasta poikkeaminen 

Toimielinten kokouskutsun lähettämisen määräajasta voidaan poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa poiketa päätöksenteon nopeuttamiseksi."

Esityslistan liitteenä on luonnos uudeksi valmiussuunnitelman yleiseksi osaksi.

Ehdotus

Esittelijä

Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus esittää, että valtuusto hyväksyisi uuden valmiussuunnitelman yleisen osan voimaan tulevaksi 15.10.2024 alkaen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Kuvaus

_

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy uuden valmiussuunnitelman yleisen osan voimaan tulevaksi 15.10.2024 alkaen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi

Kuvaus

Valmiuslain 12 § määrittää kunnille yleisen varautumisvelvoitteen. Sen mukaisesti kunnan tulee valmiussuunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muilla toimenpiteillä varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa.

Lähtökohtaisesti kuntien ja muiden varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjien velvollisuutena on järjestää kasvatusta ja opetusta myös poikkeuksellisissa ja ennalta arvaamattomissa tilanteissa ja huolehtia lakisääteisistä tehtävistään normaaliolojen lainsäädännön mukaisesti. Varautumisen tavoitteena on pyrkiä ehkäisemään ennalta häiriö- ja kriisitilanteiden syntyminen sekä toisaalta luoda edellytyksiä häiriötilanteiden ja niiden seurausten hallintaan.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Ala-Hemmilä, rehtori, pirjo.ala-hemmila@padasjoki.fi

Sivistyslautakunta päättää hyväksyä kokousaineistona toimitetun sivistystoimen valmiussuunnitelman.