Kuvaus
V.2025 alusta kunnan organisaatiota on muutettu siten, että tietohallinto on siirretty hallinnon toimialalle. Samassa yhteydessä tietohallintopäällikön tehtävät ja ratkaisuvalta ovat lisääntyneet. Toimenkuva on kehittynyt siten, että perinteisen tietohallinnon ylläpidon ja tuen lisäksi hänellä on itsenäistä taloudellista ja toiminnallista vastuuta tietohallinnon kokonaisuudesta ja sen kehittämisestä. Itsenäisen vastuun lisäännyttyä olisi perusteltua perustaa virka tehtävien hoitamiseks
Virat perustetaan lähtökohtaisesti toistaiseksi voimassa oleviksi, mutta kunnalla on mahdollisuus perustaa myös määräaikaisia virkoja erityisestä syystä. Yksi tämäntyyppinen syy on se, että vakituista virkaa ei ole vielä perustettu, mutta tarve virkasuhteiselle työntekijälle on olemassa. Asiaan vaikuttaa myös se, että v. 2025 talousarvio sisältää Uusi Koulu -hankkeen, jonka yksityiskohtainen toteutustapa on vielä valmistelussa. Mikäli suunnitelmat mm. koulujen, varhaiskasvatuksen ja tukipalveluiden toimintojen keskittämisestä toteutuvat, on myös kunnan hallintoa uudistettava vastaamaan muuttunutta organisaatiota. Hankkeen valmistelu etenee siten, että rakentamispäätös on tarkoitus tehdä marraskuussa 2025. Tuolloin ovat tiedossa ne toiminnot, joihin tiloihin on tarkoitus sijoittaa ja tulevan organisaation muutostarpeiden arviointi on mahdollista aloittaa. Vakituisen viran perustamista koskeva asia kyettäneen valmistelemaan v. 2026 aikana osana valmistautumista tuleviin toiminnallisiin muutoksiin. Tietohallintopäällikkö on antanut suostumuksensa siihen, että hänet siirretään määräaikaiseen virkasuhteeseen siten, että hänelle myönnetään täksi ajaksi työvapaata nykyisestä työsopimussuhteisesta tietohallintopäällikön tehtävästään.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi
Kunnanhallitus päättää perustaa tietohallintopäällikön määräaikaisen viran ajalle 1.6.2025-31.5.2027 selostetekstin mukaisesti. Viran kelpoisuusehtoina ovat tehtävään soveltuva koulutus sekä kokemus tietohallinnon työtehtävistä.