Kunnanhallitus, kokous 15.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 9 Energiayhtiön perustaminen

PADDno-2024-6

Valmistelija

  • Jyri Mäntylä, jyri.mantyla@padasjoki.fi
  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kuvaus

Padasjoen kunta omistaa kaukolämmön jakeluverkoston. Kaukolämpö ostetaan Nevel Oy:ltä.

Kuntalain § 126 mukaan kunnan hoitaessa 7 §:ssä tarkoitettua tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi (yhtiöittämisvelvollisuus).

Kunta ei hoida tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla ainakaan, jos

1) kunta tuottaa lain perusteella omana toimintanaan palveluja kunnan asukkaille ja muille, joille kunnan on lain perusteella järjestettävä palveluja;

2) tehtävää hoidetaan 49 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhteistoiminnassa lakiin perustuvan yhteistoimintavelvoitteen perusteella ja palveluja tuotetaan omana toimintana alueen asukkaille ja muille, joille on lain perusteella järjestettävä palveluja;

3) tehtävää hoidetaan 49 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhteistoiminnassa ja kyseessä on hankintalain 15 §:ssä tarkoitetun sidosyksikön tai 16 §:ssä tarkoitetun toisen hankintayksikön tai erityisalojen hankintalain 25 §:ssä tarkoitetun sidosyksikön, 26 §:ssä tarkoitetun toisen viranomaishankintayksikön tai 27 §:ssä tarkoitetun sidosyrityksen toiminnasta taikka jos yhteistoimintaan ei muutoin sovelleta kilpailuttamisvelvollisuutta; (29.12.2016/1411)

4) kunta järjestää laissa tarkoitettua opetuksen tai koulutuksen järjestämislupaa, toimilupaa tai oppilaitoksen ylläpitämislupaa edellyttävää koulutusta, edellä mainitussa luvassa määrättyjä muita tehtäviä tai tuottaa palveluja tällaiseen opetukseen kiinteästi liittyvinä oppilas- ja opiskelijatöinä;

5) toiminta perustuu lakiin perustuvaan monopoliasemaan tai muodostaa luonnollisen monopolin tai tuottaa välittömästi näihin liittyviä palveluja; tai

6) kunta ostaa, myy tai vuokraa kiinteistöjä ja toiminta liittyy kunnan maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettujen tehtävien hoitoon. Kunta toimii kilpailutilanteessa markkinoilla, jos se osallistuu tarjouskilpailuun.

Kunta ei kuitenkaan toimi kilpailutilanteessa markkinoilla, jos se osallistuu tarjouskilpailuun 2 momentin 4 kohdassa tarkoitetun opetuksen tai koulutuksen tai luvassa määrätyn muun tehtävän järjestämiseksi.

Kunnan tilintarkastajat ovat vuonna 2021 tilintarkastuksen yhteydessä kehottaneet selvittämään mahdollista taseyksiköiden yhtiöittämistarvetta. Omistajuuteen ja mahdollisiin yhtiöittämistarpeisiin liittyvä selvitystyö oli kirjattu vuoden 2023 tavoitteisiin hankkeena. Valmistelu ja omistajapoliittiset linjaukset on tarkoitus laatia vuoden 2024 aikana.

Yhtiöittämisvelvollisuudesta säädetään kuntalaissa, jossa velvollisuuden soveltumiselle asetetaan ehtoja ja poikkeuksia. Velvollisuuden soveltuminen edellyttää ensinnäkin, että kyse on kuntalain 7 §:ssä säädetystä kunnan tehtävästä. Padasjoen kunnan kaukolämpöverkkotoimintaa voidaan pitää tällaisena.

Yhtiöittämisvelvollisuuden olemassaolo edellyttää toiseksi sitä, että kunta toimii kilpailutilanteessa markkinoilla. Siltä osin kuin Padasjoen kunta myy lämpöenergiaa omille kiinteistöilleen, ei ole kyse markkinoista eikä siten myöskään kilpailutilanteesta markkinoilla. Siten yhtiöittämisvelvollisuutta ei tämän toiminnan osalta olisi.

Kunta ei osallistu kaukolämpöverkkotoiminnassaan tarjouskilpailuihin, joten yhtiöittämisvelvollisuus ei perustuisi ainakaan tämän hetkisen tilanteen mukaan tähän seikkaan.

Muun kuin omille kiinteistöille myynnin osalta kilpailutilanteen arvioinnissa voitaisiin harkita ns. luonnollisen monopolin olemassaoloa. Muiden lämmitysmuotojen voidaan kuitenkin katsoa kilpailevan kaukolämmön kanssa, joten markkinoilla on useampi toimittaja, eikä luonnollista monopolia näin ollen ole.

Vaikka kyse siis on toimimisesta kilpailutilanteessa markkinoilla, voidaan yhtiöittämisvelvollisuudelta välttyä, jos jokin kuntalain poikkeusperusteista soveltuu tapaukseen. Tältä osin tässä tapauksessa arvioitavaksi nousevat tukipalvelujen tuottaminen tytäryhteisölle, palvelujen tuottaminen sidosyksikölle sekä toiminnan vähäisyys.

Siltä osin kuin kunta myy kaukolämpöä kokonaan omistamilleen yhtiöille, kyse on tukipalvelusta kunnan määräysvallassa olevalle yhtiölle eli tytäryhtiölle. Siten yhtiöittämisvelvollisuudesta voitaisiin tältä osin poiketa.

Siltä osin kuin kunta myy kaukolämpöä osittain omistamilleen yhtiöille, määräysvaltaa koskevat edellytykset eivät täyty, joten yhtiöitä ei voida pitää kunnan tytäryhtiöinä tai sidosyksiköinä. Vastaavasti muihin yksityisiin asiakkaisiin tämä poikkeusperuste ei sovellu.

Siltä osin kuin kunta myy kaukolämpöä osittain omistamilleen yhtiöille ja muille yksityisille asiakkaille, myyntiin voidaan harkita sovellettavaksi toiminnan vähäisyyteen liittyvää poikkeusperustetta. Olennaista tältä osin on, onko toiminta satunnaista tai onko sillä vain vähäinen vaikutus markkinoihin.

Tässä tapauksessa toimintaa ei voida pitää satunnaisena, koska sopimukset yksityisten asiakkaiden kanssa ovat jatkuvia. Toiminnalla voitaisiin kuitenkin katsoa olevan vain vähäinen vaikutus markkinoihin, koska Padasjoen kunta on pieni ja siellä on vain vähän yksityisiä kaukolämpöasiakkaita.

Siten näillä perusteilla Padasjoen kunnalla ei olisi kuntalain mukaista velvollisuutta yhtiöittää kaukolämpöverkkotoimintaansa. Todettakoon kuitenkin, että tapauskohtainen arviointi ja tulkinnanvarainen sääntely muodostavat aina riskin siitä, että kilpailuviranomainen tulkitsisi asiaa toisin liittyen toiminnan vähäiseen vaikutukseen markkinoihin.

Toiminnan vähäisyydessä olennaista on se, että onko kyse vain satunnaisesta myynnistä. Lisäksi on olemassa esimerkkejä, joiden perusteella vähäinen myynti olisi esim. noin 5 % kokonaismyynnistä.

Kaukolämmön myynti yksityisille on kuitenkin täysin jatkuvaa ja suunnitelmallista. Edelleen se muodostaa noin 55 % eli yli puolet kaukolämmön koko myyntivolyymistä. Vuositasolla kunta ostaa Nevel Oy.ltä lämpöä 800 000 €.lla, josta kunta ostaa lämpöä ns. omaan käyttöön on n. 350 000 €.lla vuodessa.

Padasjoen kunta omistaa kaukolämmön 9,9 km mittaisen  jakeluverkoston. Kaukolämpö ostetaan Nevel  Oy:ltä. Kaukolämpöverkkon kirjanpidollinen tasearvo 31.12.2022 oli 265 427,75 €.

Lämmön tuotanto on tapahtunut sopimusperusteisesti niin, että Nevel Oy tuottaa jakeluverkostoon ohjattavan lämmön kunnan vastatessa käytännön operoinnista. Tuotantolaitoksen osalta on voimassa vuodella jatkettu vuonna 2007 laadittu sopimus. Biolämpölaitoksen suunnittelusta ja rakentamisesta sekä hoidosta ja ylläpidosta kokonaisuudessaan on vastannut lämmön myyjä. Sopimukseen kirjatulla tavalla ostaja suunnittelee, rakentaa, asentaa, kustantaa ja omistaa kaukolämpöverkoston vastaten sen kaikista kuluista.

Sopimus on ollut voimassa 15 vuotta lämmöntoimituksen aloittamisesta. Sopimus jatkuu tämän jälkeen vuosi kerrallaan, mikäli toinen osapuoli ei irtisano sopimusta kuusi kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Vuoden mittaisessa jatkosopimuksessa lämmöntoimittamisesta on toistettu ja sovittu 22.11.2007 mukaisesti lämpölaitoksen lunastamisesta. Muutossopimuksessa todetaan sopimuksen voimassaoloajasta niin, että se on voimassa vuoden ja osapuolet neuvottelevat sopimuksen jatkosta helmikuun 2024 aikana. Mikäli sopimusta ei jatketa, se päättyy 31.8.2024.

Perustettavan yhtiön toimivuuden ja kannattavuuden  kannalta on perusteltua, että se voi tarvittaessa harjoittaa energia-alan liiketoimintoja laajemmin kuin pelkästään lämpöliiketoiminnassa.

Perustettavan yhtiön toimialana on energialiiketoiminta. Yhtiö voisi yhtiöjärjestyksen toimialasta kirjatulla tavalla harjoittaa esimerkiksi kaukolämpö tai uusiutuvaan energiaan perustuvaa liiketoimintaa, omistaa energiaverkkoja ja energiantuotantolaitoksia. Lisäksi yhtiö voi omistaa, hallita, vuokrata, ostaa ja myydä energia-alaan liittyviä osakkeita, yhtiöosuuksia, arvopapereita ja raaka-aineita sekä kiinteistöjä ja rakennuksia sekä myydä toimialaan liittyviä asiantuntijapalveluja.

Padasjoen Energia Oy.n perustamista edistetään ennakoivasti tällä päätöksellä. Mahdollinen yhtiön tarve ja ennenkaikkea toiminnan laajuus ratkeaa päätettäessä kaukonlämmön tuotantoon ja jakeluun liittyvillä erikseen tehtävillä päätöksillä.

Perustettavan yhtiön luonnos yhtiöjärjestykseksi on esityslistan liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juha Rehula, Kunnanjohtaja, juha.rehula@padasjoki.fi

Kunnanhallitus  päättää esittää kunnanvaltuustolle, että

1) Padasjoen kunta perustaa  Padasjoen Energia Oy:n

2) kunnanvaltuusto toteaa, että kunnanhallitus toimeenpanee yhtiön rekisteröimiseen ja käynnistämiseen liittyvät toimenpiteet ja

3) valtuusto merkitsee tiedokseen Padasjoen Energia Oy.n yhtiöjärjestysluonnoksen

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).